PPP môže predražiť diaľnice o takmer polovicu

Prvý balík PPP projektov môže predražiť výstavbu diaľnic o vyše 40 percent. O 500 eur na hlavu každého občana.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Prvý balík PPP projektov môže predražiť výstavbu diaľnic o vyše 40 %. Podľa analýzy, ktorú na svojej internetovej stránke zverejnil týždenník Trend, hroziaca strata predstavuje až 15-násobok straty z nevýhodného predaja emisií firme Interblue.

Podľa týždenníka prvé predraženie projektov spôsobilo už nereálne kritérium spojazdniť náročné úseky medzi Martinom a Ružomberkom do 37 mesiacov. Hoci záujemcovia o koncesiu upozorňovali, že to zdvihne investičné náklady o 30 až 40 %, ministerstvo dopravy neustúpilo a podpísalo koncesnú zmluvu na takúto vysokú sumu. Nakoniec však vláda dodatkami v marci 2010 aj tak koncesionárovi predĺžila zmluvné lehoty výstavby.

Trend upozorňuje, že za predĺženie termínov by koncesionár mal zmluvne dohodnutú cenu znížiť. Vláda však dodatkom schválila presný opak, pričom tretinu navýšenia sumy predstavujú ústupky koncesionárov. Týždenník pritom dáva do pozornosti, že vo víťaznom konzorciu má významný podiel firma Váhostav SK Juraja Širokého.

Výstavba sa predraží aj tým, že na dosiaľ najväčšiu verejnú zákazku si koncesionár požičia od bánk prostriedky s takmer 7,5-% úrokom, ktorý mu bude v dohodnutej cene preplácať štát. Napriek tomu, že sám si vie požičať za podstatne nižší úrok.

Podľa výpočtov týždenníka len niekoľko najväčších zdrojov zbytočného predraženia zdvihlo výslednú cenu 1. balíka PPP o vyše 40 %. Ak vláda 30. apríla 2010 rozhodne o finančnom uzavretí projektu, strata môže dosiahnuť až 15-násobok straty z nevýhodného predaja emisií firme Interblue, konštatuje Trend.

Šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny ešte v piatok 16. apríla po mimoriadnom zasadnutí vlády venovanom práve PPP projektom vyhlásil, že sa nebráni odborným diskusiám o ich výhodnosti. Zároveň však upozornil, že výsledok rôznych analýz výrazne závisí od hodnôt vstupných parametrov, ktoré ich autori použijú.

Za toto predraženie zaplatíš: www.cenastatu.sk € 500.00
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 639
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 432
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 975
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 242
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 717
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 950
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 310
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 009
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 623
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.

Kraft Heinz neuspel s ponukou 143 miliárd dolárov za Unilever

Kraft Heinz ponúkol za akcie Unilever len 18-% prirážku.

Čína zastaví dodávky uhlia zo Severnej Kórey, podporí tak sankcie OSN

Čína už odmietla zásielku uhlia v hodnote asi milióna dolárov. Stalo sa tak po tom, ako KĽDR otestovala raketu stredného doletu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop