BRATISLAVA. Prvý balík PPP projektov môže predražiť výstavbu diaľnic o vyše 40 %. Podľa analýzy, ktorú na svojej internetovej stránke zverejnil týždenník Trend, hroziaca strata predstavuje až 15-násobok straty z nevýhodného predaja emisií firme Interblue.
Podľa týždenníka prvé predraženie projektov spôsobilo už nereálne kritérium spojazdniť náročné úseky medzi Martinom a Ružomberkom do 37 mesiacov. Hoci záujemcovia o koncesiu upozorňovali, že to zdvihne investičné náklady o 30 až 40 %, ministerstvo dopravy neustúpilo a podpísalo koncesnú zmluvu na takúto vysokú sumu. Nakoniec však vláda dodatkami v marci 2010 aj tak koncesionárovi predĺžila zmluvné lehoty výstavby.
Trend upozorňuje, že za predĺženie termínov by koncesionár mal zmluvne dohodnutú cenu znížiť. Vláda však dodatkom schválila presný opak, pričom tretinu navýšenia sumy predstavujú ústupky koncesionárov. Týždenník pritom dáva do pozornosti, že vo víťaznom konzorciu má významný podiel firma Váhostav SK Juraja Širokého.
Výstavba sa predraží aj tým, že na dosiaľ najväčšiu verejnú zákazku si koncesionár požičia od bánk prostriedky s takmer 7,5-% úrokom, ktorý mu bude v dohodnutej cene preplácať štát. Napriek tomu, že sám si vie požičať za podstatne nižší úrok.
Podľa výpočtov týždenníka len niekoľko najväčších zdrojov zbytočného predraženia zdvihlo výslednú cenu 1. balíka PPP o vyše 40 %. Ak vláda 30. apríla 2010 rozhodne o finančnom uzavretí projektu, strata môže dosiahnuť až 15-násobok straty z nevýhodného predaja emisií firme Interblue, konštatuje Trend.
Šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny ešte v piatok 16. apríla po mimoriadnom zasadnutí vlády venovanom práve PPP projektom vyhlásil, že sa nebráni odborným diskusiám o ich výhodnosti. Zároveň však upozornil, že výsledok rôznych analýz výrazne závisí od hodnôt vstupných parametrov, ktoré ich autori použijú.
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO