BRATISLAVA. Ťažká hospodárska situácia vyvolaná krízou sa postupne stabilizuje a ukazujú sa prvé znaky postupného oživovania priemyselnej produkcie. Firmy sa začínajú obzerať po novej pracovnej sile. Jedným z vyhľadávaných riešení je lízing zamestnancov. Ľudia využívajúci takýto spôsob zamestnania sa už nemusia obávať, keďže po schválení novely Zákonníka práce už majú rovnaké práva ako kmeňoví zamestnanci.
Na Slovensku sa stále častejšie hovorí o personálnom lízingu ako o vhodnej alternatíve zamestnávania. Služby personálnych agentúr najviac využívajú výrobné spoločnosti, s pôsobnosťou väčšinou v elektrotechnickom, automobilovom, potravinárskom, polygrafickom priemysle, ale aj v oblasti IT služieb.
Nový záujem o ľudí
Pozitívny dopad na zamestnávanie cez agentúry mala novelizácia Zákonníka práce, ktorá vstúpila do platnosti začiatkom marca tohto roka. Tá zabezpečuje rovnaké podmienky pre agentúrnych a kmeňových zamestnancov nielen v mzdovej oblasti, ale napríklad aj pri prepúšťaní.
Firmy využívajú spoluprácu s personálnymi agentúrami aj preto, že takýmto spôsobom môžu otestovať nielen technické zručnosti, ale aj správanie sa zamestnanca voči zamestnávateľovi dlhšiu dobu.
Podľa konateľa personálnej agentúry ProAct People Petra Pašku firmy takýmto spôsobom výrazne znížili fluktuáciu zamestnancov, ktorá bola veľká najmä na nižších robotníckych pozíciách. V súčasnosti sa trh opäť oživuje a agentúra zaznamenáva zvýšený záujem o nových zamestnancov.
Marža pre agentúru
Personálny lízing funguje na princípe pridelenia k "užívateľskému zamestnávateľovi", teda partnerskej spoločnosti, kde zamestnanec vykonáva prácu podľa pokynov tej ktorej spoločnosti. Mzdu dostáva od personálnej agentúry, ktorá mu prácu dohodla. Tá má nastavenú fakturačnú cenu s partnerskou spoločnosťou tak, aby v nej bola zohľadnená celková cena práce pracovníkov a určitá výška marže, ktorá pokryje náklady súvisiace s pridelením zamestnancov.
Výška marže je zvyčajne závislá na počte pridelených zamestnancov a doby pridelenia. Čím je doba pridelenia dlhšia a počet pridelených pracovníkov vyšší, tým môže byť agentúrna marža nižšia a opačne.