SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 22:26

Fico priznal, že zvolal vládu kvôli výrokom lídrov SDKÚ

Bojím sa o diaľnice, vyhlásil včera premiér. Mega diaľničné projekty PPP, za ktoré počas tridsiatich rokov zaplatíme zhruba 20 miliárd eur, podľa neho ohrozuje prípadná pravicová vláda.

Keby pravicové strany prevzali vládu, výstavba diaľnic bude ohrozená. Myslí si to premiér Robert Fico. Súčasná opozícia tvrdí, že chce stavať, ale rozumne.Keby pravicové strany prevzali vládu, výstavba diaľnic bude ohrozená. Myslí si to premiér Robert Fico. Súčasná opozícia tvrdí, že chce stavať, ale rozumne. (Zdroj: ARCHÍV SITA)

Pôvodnú agentúrnu správu sme o 22:26 nahradili autorským textom SME

BRATISLAVA. Okamžite urobte analýzy! Prikázal včera premiér Robert Fico (Smer) siedmim ministrom. Šéfovia rezortov výstavby, vnútra, dopravy, práce, financií, životného prostredia a hospodárstva v nich majú zistiť, čo Slovensko stratí, ak nebude stavať diaľnice a rýchlostné cesty. To sa totiž podľa Fica stane, ak voľby vyhrajú pravicové strany.

Vláda je v pasci a my s ňou, tvrdí Ivan Štulajter.

„Musíme vedieť, čo to bude znamenať pre pracovné miesta, pre regionálne rozdiely, aký dopad to bude mať, ak sa utlmí tempo výstavby, ktoré sme nasadili my,“ vyhlásil premiér.

Vážny: glorifikácia analýz

Čo hovorili Fico a Vážny o PPP
  • „Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie ako bežné investície od štátu. Je na zváženie, či nám to stojí za skrátenie času."
    Vážny, júl 2006
  • „V krátkom čase budú prijaté také rozhodnutia, ktoré zabezpečia, že do konca roka volebného obdobia musí byť dokončené severné diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami."
    Fico, júl 2007
  • „Nikdy sme PPP projekty nevylúčili z možností financovania. Musíme mať však presnú analýzu dosahov
    a finančnej náročnosti, a to bude v druhom polroku."
    Vážny, júl 2007
  • „Nepopieram, že cítime určité problémy oproti tomu, ako to bolo zhruba pred rokom, keď sme sa do PPP projektov púšťali. Záujem bánk bol vtedy taký obrovský, že sme tým boli sami zaskočení. Dnes sa banky správajú zdržanlivejšie."
    Vážny, október 2008
  • „Ak by malo byť o čosi predražené financovanie PPP, poďme do toho. Neobávam sa predraženia. Ja sa obávam toho, že do toho banky nepôjdu vôbec."
    Fico, október 2008
  • „Nebojíme sa. To sú najlepšie investované peniaze. Viete, ktoré diaľnice sú najdrahšie? Ktoré sa nikdy nepostavia."
    Fico, apríl 2009

Vyjdú súkromné cesty lacnejšie ako v réžii štátu a eurofondov? Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) včera nevedel, či niekto analyzoval výhodnosť súkromnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Tá jediná má už stanovenú definitívnu cenu, ktorú za ňu počas 30 rokov zaplatíme – 3,7 miliardy eur. „Neviem. Môžem sa pozrieť a dáme vám ju,“ zareagoval na otázku existencie analýzy.

On sám však takéto analýzy nepotrebuje, tvrdí. „Nerobte glorifikáciu analýzy, aj analýza vychádza z hocijakých čísiel. Keď si objednám 20 analýz, budem mať 20 rozdielnych čísiel,“ povedal.

Z Ficových slov vyplýva, že o výhodnosti PPP nie je prečo rozmýšľať, lebo iný spôsob výstavby ako cez verejno–súkromné partnerstvo nie je možný. Na cesty je podľa neho málo peňazí v eurofondoch a rovnako tak v rozpočte.

Ficova vláda na dopravu z eurofondov na roky 2007 až 2013 vyčlenila viac ako 3,2 miliardy eur. Z tohto balíka by mala ísť takmer miliarda na diaľnice. Vláda k tomu zo štátnych zdrojov plánuje pridať takmer dvesto miliónov eur.

Spolu tak na diaľnice chce použiť 1,14 miliardy eur. Okrem toho plánuje pomocou eurofondov zafinancovať niečo viac ako 870 miliónov eur na rýchlostné cesty.

„Na dopravu by malo ísť určite viac. Viem si predstaviť okolo 5 miliárd,“ povedal opozičný poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ). No minulá vláda na obdobie 2007 až 2013 žiadala na dopravu len o 0,2 miliardy eur viac ako táto.

Pravica: chceme stavať

Napriek tomu oslovení opoziční politici sa dnes zhodnú v tom, že vláda mala viac peňazí z eurofondov vyčleniť na diaľnice. Podľa Daniela Lipšica z KDH väčšiemu využívaniu fondov únie bráni to, že „keby sa využívali na stavbu ony, nemohlo by sa kradnúť“.

Stačilo na diaľnice vyjednať viac peňazí s Európskou komisiou. Vláda navyše môže celý referenčný rámec pre eurofondy meniť aj za chodu, hovorí odborník na eurofondy Ján Rudolf. Stačí, ak nastali výrazné sociálno-ekonomické zmeny, tvrdí odborník. Takou zmenou je aj kríza. Keď sme sa Vážneho pýtali, či sa aspoň pokúsil zmeniť „eurofondový plán“, povedal: „To nie je moja úloha, ja som dostal budget (rozpočet) a ten som delil.“

Nikto z opozície pritom neplánuje utlmovať výstavbu diaľnic. „My kritizujeme predražené cesty, nie PPP projekty ako také. Premiér straší a zavádza,“ povedal podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš.

Napriek tomu sa premiér chystá urobiť „rozhodnutia“, ktoré majú zachrániť rozostavané diaľnice. O aké pôjde, nespresnil. Verejnosť sa ich zrejme dozvie o dva týždne, keď majú ministri predložiť svoje analýzy.

Smer nevylučuje, že môže skončiť v opozícii

Premiér vymenoval päť opozičných strán, ktoré by mohli vytvoriť vládu a jeho stranu odsunúť do opozície.

BRATISLAVA. Čo by sa asi stalo, keby v júnových voľbách vyhrala pravica a Smer by nemal vplyv na rozhodovanie o pokračovaní výstavby diaľnic. Z takejto vízie vychádzalo mimoriadne rokovanie vlády, ktoré včera zvolal v reakcii na vyhlásenia SDKÚ premiér Robert Fico. Predseda vlády včera možnosť volebnej prehry svojej strany otvorene pripustil.

„My s tým musíme rátať. To akože mám teraz ísť do volieb s tým, že všetko je v poriadku? Veď tu je päť politických subjektov, ktoré stále komunikujú, ktoré sú spolu. Včera sme videli trojlístok – pán Dzurinda, pán Figeľ a pán Csáky – v Košiciach sa držali za ruky, že všetko je v poriadku. K nim sa ešte pridá Most, pridá sa SaS, keď k tomu príde a takáto alternatíva tu je. A prečo by tu nemala byť taká alternatíva?“ pýtal sa Fico. Hovoril tiež, že naozaj nevie, ako dopadnú voľby, hoci poznamenal aj to, že „my zabojujeme, nebojte sa, a bojujeme veľmi tvrdo“.

Verejné pripúšťanie prehry dva mesiace pred voľbami predsedom strany, ktorá má podľa prieskumov okolo 40 percent, nie je v Európe príliš bežnou záležitosťou. Politici s vyhliadkami na dobrý výsledok väčšinou tvrdia, že sú o svojom úspechu presvedčení. Dokonca aj lídri s polovičnými preferenciami ako Smer zvyknú voličov presviedčať, že určite vyhrajú.

„Opozícia si môže po dlhšom čase gratulovať. Robert Fico pripúšťa, že budúcu vládu nebude vytvárať on, ale pravicová koalícia. Dokonca načrtáva, čo by mohla po zostavení robiť,“ myslí si politológ Grigorij Mesežnikov. Podľa analytika je „v pozadí obava zo zmeny mocenských pomerov a druhá obava je, že v debate o PPP môže byť opozícia interpretačným víťazom“.

(knm, vfo)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  4. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  5. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  6. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 092
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 433
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 812
  4. Aká je chémia vôní 10 585
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 444
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 819
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 793
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 190
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 771
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Reklama na Národnú bločkovú lotériu so speváčkou Evou Mázikovou

Turecká ekonomika rástla štvrťročne najrýchlejšie za dva a pol roka

Turecká ekonomika sa v treťom kvartáli zotavila.

Turci zažívajú problémy s lírou.

Mičovský poveril dočasným vedením štátnych lesov Tomáša Čuku

Minister po krátkom pôsobení odvolal z postu šéfa Lesov SR Vigodu.

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR Ján Mičovský (OĽaNO).