Ku SkyTollu prišla ďalšia firma, ktorá zarobí na mýte

Brusel si od nás listom vypýtal aj zmluvu, cez ktorú sa do mýta dostala nová firma. Vďaka nej sme podľa komisie mohli SkyTollu prihrať vyše sto milónov eur.

Naše ministerstvo dopravy má na stole list od Európskej komisie. V ňom sa Brusel pýta aj na firmu Fleetpay. Odpoveď očakáva zhruba do mesiaca.Naše ministerstvo dopravy má na stole list od Európskej komisie. V ňom sa Brusel pýta aj na firmu Fleetpay. Odpoveď očakáva zhruba do mesiaca.(Zdroj: TASR)

Volá sa Fleetpay a jeden z jej predstaviteľov pôsobí s podnikateľom Milanom Fiľom v inej českej firme.

BRATISLAVA. Ďalších 143 miliónov eur visí podľa Európskej komisie vo vzduchu. Vyplýva to z listu slovenskej vláde, v ktorom Brusel kritizuje naše elektronické mýto.

Zvláštny spôsob, akým si náš prevádzkovateľ mýta - firma SkyToll - môže podľa komisie „privyrobiť" vyše sto miliónov eur, súvisí s ďalšou firmou. Tá sa volá Fleetpay.

Podľa člena predstavenstva Fleetpay Juraja Džubasa, firma robí autorizáciu platieb. Ide o platby za mýto cez takzvané palivové karty. Tie má bežne väčšina kamionistov. Dá sa s nimi platiť napríklad za tankovanie, ale aj mýtne.

„Niekto musí potvrdiť, že platba môže naozaj prebehnúť," vysvetľuje Džubas, prečo je Fleetpay v mýte potrebný.

Naši českí susedia si však myslia, že takýto článok v procese nie je potrebný. „V Česku neexistuje takýto sprostredkovateľ, pretože je nadbytočný. Táto úloha je úplne na dodávateľovi riešenia elektronického mýta," povedal hovorca Myto CZ David Šimoník.

Firma Fleetpay zrejme na mýte dobre zarába. Máme k dispozícii materiály, v ktorých sa píše o rovnakej sume, o akej píše Európska komisia - zhruba 143 miliónov eur. Podľa týchto dokumentov si Fleetpay vyberá slušné percento z výberu mýta. V kuloároch sa hovorí o šiestich.

Podľa Džubasa je to určite pod šesť percent. O akú sumu ide, však nepovedal. „To sú štandardné obchodné podmienky."

Národná diaľničná spoločnosť a SkyToll sa rozhodli o veci informovať dnes. Viac svetla by do toho vniesli, keby Národná diaľničná odtajnila dodatok, ktorý k mýtu uzatvorila ešte v júni minulého roka. Ten sa týka práve platieb palivovými kartami.

Dodatok je síce na stránke diaľničiarov, ale z veľkej časti je vybielený. Podobne by veci ozrejmilo zverejnenie zmluvy s Fleetpay. Tú vyslovene žiada aj Brusel.

Milan Fiľo

Vo firme Fleetpay pôsobí aj Ondrej Groško. Ten je blízky podnikateľovi Milanovi Fiľovi, ktorý má podľa kuloárnych informácií blízko k Smeru. Pôsobí s ním totiž v českej firme Pharro Praha CZ.

V komisii, ktorá hodnotila ponuky v mýtnom tendri, sedel jeden z Fiľových elitných manažérov - Milan Mojš.

Pracoval pre Fiľa vo firme SHP Slavošovce takisto ako v ružomberských papierňach. Táto komisia napokon v súťaži vylúčila tri lacnejšie ponuky a víťaz „súťažil" sám. Víťazná ponuka znie na 852 miliónov eur. Fiľo je bývalý spolumajiteľ Markízy a má účasť v Mondi SCP.

Groško nám včera povedal, že jeho spolupôsobenie s Fiľom v českom podniku nesúvisí so slovenským podnikom. „To sú dve samostatné entity, ktoré spolu nesúvisia nijakým spôsobom ani osobou pána Fiľa."
Tvrdí tiež, že firma Fleetpay získala mýtnu zákazku v súťaži.

Podľa informácií, ktoré nám poskytol SkyToll ešte v stredu, Fleetpay potrebuje, lebo „nie je oprávnený realizovať služby platobného styku".

„Do tejto oblasti patrí aj vykonávanie platieb prostredníctvom palivových kariet," povedala hovorkyňa firmy Lenka Lendacká.

Medzery v mýte

Otázkou naďalej zostáva, za čo vlastne máme platiť až 852 miliónov eur. Viacerí kamionisti už vynašli jednoduchý spôsob, ako naše mýto obchádzať napríklad vďaka rušičkám satelitného signálu.

To, koľko prejde po slovenských cestách čiernych pasažierov, preveruje firma Logica. Zákazku za takmer 30 miliónov eur získala v tendri. Tiež „súťažila" sama.

Naše mýto má však vraj také „medzery", že niektorí zahraniční dopravcovia sa rozhodli riešiť problémy výberu mýta u nás cez svoje ambasády.

„Náš mýtny systém im bráni vo výkone ich podnikateľskej činnosti," píše sa v tlačovej správe Únie autodopravcov Slovenska. Kamionisti z jej radov začiatkom roka začali proti mýtu štrajkovať. Policajti ich následne začali navštevovať doma, a to aj vo večerných hodinách či cez víkend.

list_EK_o_myte

Ako vláda plní sľub bojovať proti korupcii a veľkej ekonomickej kriminalite

Čo sľúbili: (SMER si kladie za cieľ) Trpezlivo a razantne odhaľovať a postihovať veľké prípady ekonomickej kriminality a politickej korupcie, aby sa ľuďom vrátila dôvera v spravodlivosť a rovnosť pred zákonom.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Znižovaním byrokracie, skvalitnením legislatívy v oblasti verejnej správy a správneho konania bude (vláda) vytvárať podmienky na obmedzovanie priestoru pre korupciu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obmedzenie priestoru pre korupciu a boj proti veľkej ekonomickej kriminalite podporia dôveru ľudí v právny štát a zefektívnia tak fungovanie spoločnosti.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Na Slovensku sa podľa vnímania ľudí i medzinárodných hodnotení korupcia rozmáha. Podľa Svetového ekonomického fóra (WEF) sa Slovensko vo vládnej korupcii prepadlo zo 76. miesta v roku 2006 na 127. miesto v roku 2009, čím sa zaradilo medzi najhoršie hodnotené štáty sveta. Index Transparency International ukázal, že po mierne pozitívnom vývoji sa v roku 2009 vnímanie korupcie dramaticky zhoršilo. Slovensko dnes dosahuje skóre 4,5 (na stupnici od 0 do 10), čo je horšie ako 4,7 v roku 2006. O tom, že vláda nevytvorila podmienky pre obmedzovanie priestoru pre korupciu, svedčia aj desiatky medializovaných káuz korupcie a klientelizmu vo verejnej sfére. V reakcii na sériu škandálov vláda dvakrát novelizovala zákon o verejnom obstarávaní a vymenila viacerých ministrov.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. FORUM PREŠOV má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  4. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  7. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  8. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  9. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 735
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 538
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 779
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 15 541
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 007
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 347
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 547
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 566
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 706
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 380

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Google chce zmeniť herné odvetvie

Predstavil novú streamovaciu službu Stadia.

Sociálna sieť Google+ prestane fungovať začiatkom apríla 2019.

Poslanci zisťovali aktuálny stav na stavbe tunela Višňové

Podľa poslanca Marosza (OĽaNO) stavba tunela prakticky stojí a nič sa na nej nedeje.

V tuneli Višňové - Dubná Skala.

Čína nechce kupovať ďalšie Boeingy 737 Max

Stroje 737 Max boli uzemnené po zrútení lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines.

Boeing 737 Max 8 kanadskej spoločnosti Air Canada.

Práca, cestovanie aj banky. Na čo sa pripraviť po brexite

Operátori, banky a letiská zmeny neavizujú.

Brexit sa blíži, nikto zatiaľ nevie, ako bude vyzerať.
Ilustračné foto