Ku SkyTollu prišla ďalšia firma, ktorá zarobí na mýte

Brusel si od nás listom vypýtal aj zmluvu, cez ktorú sa do mýta dostala nová firma. Vďaka nej sme podľa komisie mohli SkyTollu prihrať vyše sto milónov eur.

Naše ministerstvo dopravy má na stole list od Európskej komisie. V ňom sa Brusel pýta aj na firmu Fleetpay. Odpoveď očakáva zhruba do mesiaca.(Zdroj: TASR)

Volá sa Fleetpay a jeden z jej predstaviteľov pôsobí s podnikateľom Milanom Fiľom v inej českej firme.

BRATISLAVA. Ďalších 143 miliónov eur visí podľa Európskej komisie vo vzduchu. Vyplýva to z listu slovenskej vláde, v ktorom Brusel kritizuje naše elektronické mýto.

Zvláštny spôsob, akým si náš prevádzkovateľ mýta - firma SkyToll - môže podľa komisie „privyrobiť" vyše sto miliónov eur, súvisí s ďalšou firmou. Tá sa volá Fleetpay.

Podľa člena predstavenstva Fleetpay Juraja Džubasa, firma robí autorizáciu platieb. Ide o platby za mýto cez takzvané palivové karty. Tie má bežne väčšina kamionistov. Dá sa s nimi platiť napríklad za tankovanie, ale aj mýtne.

„Niekto musí potvrdiť, že platba môže naozaj prebehnúť," vysvetľuje Džubas, prečo je Fleetpay v mýte potrebný.

Naši českí susedia si však myslia, že takýto článok v procese nie je potrebný. „V Česku neexistuje takýto sprostredkovateľ, pretože je nadbytočný. Táto úloha je úplne na dodávateľovi riešenia elektronického mýta," povedal hovorca Myto CZ David Šimoník.

Firma Fleetpay zrejme na mýte dobre zarába. Máme k dispozícii materiály, v ktorých sa píše o rovnakej sume, o akej píše Európska komisia - zhruba 143 miliónov eur. Podľa týchto dokumentov si Fleetpay vyberá slušné percento z výberu mýta. V kuloároch sa hovorí o šiestich.

Podľa Džubasa je to určite pod šesť percent. O akú sumu ide, však nepovedal. „To sú štandardné obchodné podmienky."

Národná diaľničná spoločnosť a SkyToll sa rozhodli o veci informovať dnes. Viac svetla by do toho vniesli, keby Národná diaľničná odtajnila dodatok, ktorý k mýtu uzatvorila ešte v júni minulého roka. Ten sa týka práve platieb palivovými kartami.

Dodatok je síce na stránke diaľničiarov, ale z veľkej časti je vybielený. Podobne by veci ozrejmilo zverejnenie zmluvy s Fleetpay. Tú vyslovene žiada aj Brusel.

Milan Fiľo

Vo firme Fleetpay pôsobí aj Ondrej Groško. Ten je blízky podnikateľovi Milanovi Fiľovi, ktorý má podľa kuloárnych informácií blízko k Smeru. Pôsobí s ním totiž v českej firme Pharro Praha CZ.

V komisii, ktorá hodnotila ponuky v mýtnom tendri, sedel jeden z Fiľových elitných manažérov - Milan Mojš.

Pracoval pre Fiľa vo firme SHP Slavošovce takisto ako v ružomberských papierňach. Táto komisia napokon v súťaži vylúčila tri lacnejšie ponuky a víťaz „súťažil" sám. Víťazná ponuka znie na 852 miliónov eur. Fiľo je bývalý spolumajiteľ Markízy a má účasť v Mondi SCP.

Groško nám včera povedal, že jeho spolupôsobenie s Fiľom v českom podniku nesúvisí so slovenským podnikom. „To sú dve samostatné entity, ktoré spolu nesúvisia nijakým spôsobom ani osobou pána Fiľa."
Tvrdí tiež, že firma Fleetpay získala mýtnu zákazku v súťaži.

Podľa informácií, ktoré nám poskytol SkyToll ešte v stredu, Fleetpay potrebuje, lebo „nie je oprávnený realizovať služby platobného styku".

„Do tejto oblasti patrí aj vykonávanie platieb prostredníctvom palivových kariet," povedala hovorkyňa firmy Lenka Lendacká.

Medzery v mýte

Otázkou naďalej zostáva, za čo vlastne máme platiť až 852 miliónov eur. Viacerí kamionisti už vynašli jednoduchý spôsob, ako naše mýto obchádzať napríklad vďaka rušičkám satelitného signálu.

To, koľko prejde po slovenských cestách čiernych pasažierov, preveruje firma Logica. Zákazku za takmer 30 miliónov eur získala v tendri. Tiež „súťažila" sama.

Naše mýto má však vraj také „medzery", že niektorí zahraniční dopravcovia sa rozhodli riešiť problémy výberu mýta u nás cez svoje ambasády.

„Náš mýtny systém im bráni vo výkone ich podnikateľskej činnosti," píše sa v tlačovej správe Únie autodopravcov Slovenska. Kamionisti z jej radov začiatkom roka začali proti mýtu štrajkovať. Policajti ich následne začali navštevovať doma, a to aj vo večerných hodinách či cez víkend.

list_EK_o_myte

Ako vláda plní sľub bojovať proti korupcii a veľkej ekonomickej kriminalite

Čo sľúbili: (SMER si kladie za cieľ) Trpezlivo a razantne odhaľovať a postihovať veľké prípady ekonomickej kriminality a politickej korupcie, aby sa ľuďom vrátila dôvera v spravodlivosť a rovnosť pred zákonom.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Znižovaním byrokracie, skvalitnením legislatívy v oblasti verejnej správy a správneho konania bude (vláda) vytvárať podmienky na obmedzovanie priestoru pre korupciu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obmedzenie priestoru pre korupciu a boj proti veľkej ekonomickej kriminalite podporia dôveru ľudí v právny štát a zefektívnia tak fungovanie spoločnosti.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Na Slovensku sa podľa vnímania ľudí i medzinárodných hodnotení korupcia rozmáha. Podľa Svetového ekonomického fóra (WEF) sa Slovensko vo vládnej korupcii prepadlo zo 76. miesta v roku 2006 na 127. miesto v roku 2009, čím sa zaradilo medzi najhoršie hodnotené štáty sveta. Index Transparency International ukázal, že po mierne pozitívnom vývoji sa v roku 2009 vnímanie korupcie dramaticky zhoršilo. Slovensko dnes dosahuje skóre 4,5 (na stupnici od 0 do 10), čo je horšie ako 4,7 v roku 2006. O tom, že vláda nevytvorila podmienky pre obmedzovanie priestoru pre korupciu, svedčia aj desiatky medializovaných káuz korupcie a klientelizmu vo verejnej sfére. V reakcii na sériu škandálov vláda dvakrát novelizovala zákon o verejnom obstarávaní a vymenila viacerých ministrov.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 715
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 568
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 735
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 556
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 341
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 867
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 616
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 995

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop