SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Ku SkyTollu prišla ďalšia firma, ktorá zarobí na mýte

Brusel si od nás listom vypýtal aj zmluvu, cez ktorú sa do mýta dostala nová firma. Vďaka nej sme podľa komisie mohli SkyTollu prihrať vyše sto milónov eur.

Naše ministerstvo dopravy má na stole list od Európskej komisie. V ňom sa Brusel pýta aj na firmu Fleetpay. Odpoveď očakáva zhruba do mesiaca.Naše ministerstvo dopravy má na stole list od Európskej komisie. V ňom sa Brusel pýta aj na firmu Fleetpay. Odpoveď očakáva zhruba do mesiaca. (Zdroj: TASR)

Volá sa Fleetpay a jeden z jej predstaviteľov pôsobí s podnikateľom Milanom Fiľom v inej českej firme.

BRATISLAVA. Ďalších 143 miliónov eur visí podľa Európskej komisie vo vzduchu. Vyplýva to z listu slovenskej vláde, v ktorom Brusel kritizuje naše elektronické mýto.

Zvláštny spôsob, akým si náš prevádzkovateľ mýta - firma SkyToll - môže podľa komisie „privyrobiť" vyše sto miliónov eur, súvisí s ďalšou firmou. Tá sa volá Fleetpay.

Podľa člena predstavenstva Fleetpay Juraja Džubasa, firma robí autorizáciu platieb. Ide o platby za mýto cez takzvané palivové karty. Tie má bežne väčšina kamionistov. Dá sa s nimi platiť napríklad za tankovanie, ale aj mýtne.

„Niekto musí potvrdiť, že platba môže naozaj prebehnúť," vysvetľuje Džubas, prečo je Fleetpay v mýte potrebný.

Naši českí susedia si však myslia, že takýto článok v procese nie je potrebný. „V Česku neexistuje takýto sprostredkovateľ, pretože je nadbytočný. Táto úloha je úplne na dodávateľovi riešenia elektronického mýta," povedal hovorca Myto CZ David Šimoník.

Firma Fleetpay zrejme na mýte dobre zarába. Máme k dispozícii materiály, v ktorých sa píše o rovnakej sume, o akej píše Európska komisia - zhruba 143 miliónov eur. Podľa týchto dokumentov si Fleetpay vyberá slušné percento z výberu mýta. V kuloároch sa hovorí o šiestich.

Podľa Džubasa je to určite pod šesť percent. O akú sumu ide, však nepovedal. „To sú štandardné obchodné podmienky."

Národná diaľničná spoločnosť a SkyToll sa rozhodli o veci informovať dnes. Viac svetla by do toho vniesli, keby Národná diaľničná odtajnila dodatok, ktorý k mýtu uzatvorila ešte v júni minulého roka. Ten sa týka práve platieb palivovými kartami.

Dodatok je síce na stránke diaľničiarov, ale z veľkej časti je vybielený. Podobne by veci ozrejmilo zverejnenie zmluvy s Fleetpay. Tú vyslovene žiada aj Brusel.

Milan Fiľo

Vo firme Fleetpay pôsobí aj Ondrej Groško. Ten je blízky podnikateľovi Milanovi Fiľovi, ktorý má podľa kuloárnych informácií blízko k Smeru. Pôsobí s ním totiž v českej firme Pharro Praha CZ.

V komisii, ktorá hodnotila ponuky v mýtnom tendri, sedel jeden z Fiľových elitných manažérov - Milan Mojš.

Pracoval pre Fiľa vo firme SHP Slavošovce takisto ako v ružomberských papierňach. Táto komisia napokon v súťaži vylúčila tri lacnejšie ponuky a víťaz „súťažil" sám. Víťazná ponuka znie na 852 miliónov eur. Fiľo je bývalý spolumajiteľ Markízy a má účasť v Mondi SCP.

Groško nám včera povedal, že jeho spolupôsobenie s Fiľom v českom podniku nesúvisí so slovenským podnikom. „To sú dve samostatné entity, ktoré spolu nesúvisia nijakým spôsobom ani osobou pána Fiľa."
Tvrdí tiež, že firma Fleetpay získala mýtnu zákazku v súťaži.

Podľa informácií, ktoré nám poskytol SkyToll ešte v stredu, Fleetpay potrebuje, lebo „nie je oprávnený realizovať služby platobného styku".

„Do tejto oblasti patrí aj vykonávanie platieb prostredníctvom palivových kariet," povedala hovorkyňa firmy Lenka Lendacká.

Medzery v mýte

Otázkou naďalej zostáva, za čo vlastne máme platiť až 852 miliónov eur. Viacerí kamionisti už vynašli jednoduchý spôsob, ako naše mýto obchádzať napríklad vďaka rušičkám satelitného signálu.

To, koľko prejde po slovenských cestách čiernych pasažierov, preveruje firma Logica. Zákazku za takmer 30 miliónov eur získala v tendri. Tiež „súťažila" sama.

Naše mýto má však vraj také „medzery", že niektorí zahraniční dopravcovia sa rozhodli riešiť problémy výberu mýta u nás cez svoje ambasády.

„Náš mýtny systém im bráni vo výkone ich podnikateľskej činnosti," píše sa v tlačovej správe Únie autodopravcov Slovenska. Kamionisti z jej radov začiatkom roka začali proti mýtu štrajkovať. Policajti ich následne začali navštevovať doma, a to aj vo večerných hodinách či cez víkend.

list_EK_o_myte

Ako vláda plní sľub bojovať proti korupcii a veľkej ekonomickej kriminalite

Čo sľúbili: (SMER si kladie za cieľ) Trpezlivo a razantne odhaľovať a postihovať veľké prípady ekonomickej kriminality a politickej korupcie, aby sa ľuďom vrátila dôvera v spravodlivosť a rovnosť pred zákonom.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Znižovaním byrokracie, skvalitnením legislatívy v oblasti verejnej správy a správneho konania bude (vláda) vytvárať podmienky na obmedzovanie priestoru pre korupciu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obmedzenie priestoru pre korupciu a boj proti veľkej ekonomickej kriminalite podporia dôveru ľudí v právny štát a zefektívnia tak fungovanie spoločnosti.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Na Slovensku sa podľa vnímania ľudí i medzinárodných hodnotení korupcia rozmáha. Podľa Svetového ekonomického fóra (WEF) sa Slovensko vo vládnej korupcii prepadlo zo 76. miesta v roku 2006 na 127. miesto v roku 2009, čím sa zaradilo medzi najhoršie hodnotené štáty sveta. Index Transparency International ukázal, že po mierne pozitívnom vývoji sa v roku 2009 vnímanie korupcie dramaticky zhoršilo. Slovensko dnes dosahuje skóre 4,5 (na stupnici od 0 do 10), čo je horšie ako 4,7 v roku 2006. O tom, že vláda nevytvorila podmienky pre obmedzovanie priestoru pre korupciu, svedčia aj desiatky medializovaných káuz korupcie a klientelizmu vo verejnej sfére. V reakcii na sériu škandálov vláda dvakrát novelizovala zákon o verejnom obstarávaní a vymenila viacerých ministrov.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  3. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  4. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  3. Desať najkrajších pláží na Korfu
  4. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  5. Vážení poslanci, to naozaj?
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Koniec čakania na kuriéra
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 547
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 061
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 745
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 781
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 361
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 781
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 562
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 478
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 071
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli 2 975
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prevrátený kamión po búrke v Moravske Novej Vsi.

Výrazná supercelárna búrka priniesla veľké krúpy aj tornádo.


a 4 ďalší 2 h
Sedem obcí na južnej Morave spustošilo tornádo.

Búrka spôsobila obrovské škody.


2 h
Kontrola na rakúsko-slovenskej hranici.

Hranice zostávajú dokorán aj po odhalení delta mutácie na Slovensku.


14 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ministerstvo na tento účel dodatočne vyčlení takmer 15 miliónov eur.


TASR 14 h
Ilustračné foto.

Krajina sa snaží o znižovanie emisií uhlíka.


SITA 16 h
Minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan.

V lesoch by sa muselo hospodáriť citlivejšie.


TASR 17 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Nový predpis schválili europoslanci vo štvrtok.


TASR 17 h