BRUSEL, BRATISLAVA. Európska komisia od vlaňajšieho októbra komunikuje s ministerstvom dopravy a leteckým úradom pre pochybnosti v bezpečnosti a normalizácii letectva na Slovensku.
Tie vzišli z auditov Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA) v rokoch 2007 a 2009. „Tieto rozhovory naďalej prebiehajú," potvrdila včera hovorkyňa eurokomisára pre dopravu Helen Kearns.
Marcový audit rozhodne
Komisia teraz čaká na výsledky posledného auditu, ktorý sa uskutočnil v marci. Ten má rozhodnúť, aké kroky na Slovensku podnikne. „Vydanie odôvodneného stanoviska môže byť jednou z možností," podotkla Kearns.
Odôvodnené stanovisko je súčasťou konania o porušení povinností, čo môže vyústiť až do žaloby na Európskom súdnom dvore. Celé konanie je pri tom rozdelené na tri stupne, kde podaniu žaloby predchádza práve vydanie odôvodneného stanoviska.
Letecký úrad zatiaľ záverečnú správu z marcovej kontroly nemá. „Neboli zistené také nedostatky, ktoré by boli dôvodom na odobratie kompetencií alebo vyhlásenie, že letecký úrad nie je schopný vykonávať svoje funkcie," tvrdí hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič.
V rámci marcovej kontroly európskych inšpektorov boli skontrolované letecké spoločnosti Opera Jet a VIP Wings. Kontrola bola zameraná na dodržiavanie štátneho dozoru v praxi, tvrdia zhodne dopravcovia. „Auditom sme prešli bez problémov," povedal riaditeľ Opera Jet Martin Sýkora. Rovnako sa vyjadrila VIP Wings.
Chybou je vraj málo ľudí
Audity z rokov 2007 a 2009 podľa ministerstva ukázali opakujúci sa problém nedostatočného počtu zamestnancov leteckého úradu, ich výcviku a stabilizácie. „Sú to veci úzko spojené s finančným a materiálnym zabezpečením štátnej správy dohliadajúcej na bezpečnosť v letectve," povedal Jurikovič.
EASA nezverejnila konkrétne nedostatky zistené pri auditoch. Odvolala sa na smernicu, podľa ktorej ich nesmie zverejniť do momentu, kým nie je uzavreté celé konanie v danej veci.