Dve percentá z dane chce poukázať tretina ľudí

Dve percentá zo zaplatenej dane plánuje v tomto roku na verejnoprospešné aktivity neziskových organizácií poukázať zhruba tretina, konkrétne 35,7 %, obyvateľov Slovenska.

BRATISLAVA. V porovnaní s minulým rokom to predstavuje približne rovnaký podiel respondentov. Necelá polovica 46,7 % ľudí nemá v pláne venovať neziskovým organizáciám svoje dve percentá a takmer pätina 17,6 % respondentov ešte nie je rozhodnutá, či dve percentá z dane tento rok poukáže. Vyplýva to z prieskumu, ktorý agentúra TNS SK realizovala v marci tohto roku. Z reprezentatívnej vzorky 830 respondentov bolo pritom 495 takých, ktorí odvádzajú daň z príjmu fyzických osôb a môžu tak poukázať dve percentá zo zaplatenej dane.

Dve percentá z dane z príjmu plánujú tento rok poukázať v porovnaní s celoslovenským priemerom skôr ľudia s vyšším vzdelaním, ďalej respondenti vo vekovej kategórii od 40 do 49 rokov a obyvatelia trenčianskeho kraja. Naopak, dve percentá tento rok neplánujú venovať viac respondenti vo veku 30 až 39 a 50 až 59 rokov, muži, obyvatelia väčších miest a ľudia z košického a bratislavského kraja.

Najviac obyvateľov Slovenska prispeje podľa prieskumu aj tento rok na podporu detí, mládeže a vzdelávania. Vyjadrila sa tak viac ako štvrtina tých, ktorí plánujú tento rok dve percentá z dane poukázať alebo ešte nie sú rozhodnutí, či dve percentá venujú. Takmer každý piaty opýtaný poskytne svoje dve percentá na ochranu a podporu zdravia. Pre Slovákov je dôležitá aj pomoc občanom so zdravotným alebo iným postihnutím, podpora športu, ochrana zvierat či ochrana životného prostredia a zachovanie prírodných hodnôt.

Podporovať detí, mládež a vzdelávanie sa rozhodli vo väčšej miere ľudia vo veku 30 až 39 rokov, ženy a respondenti vysokoškolsky vzdelaní, obyvatelia bratislavského a trenčianskeho kraja a ľudia z obcí. Na ochranu a podporu zdravia prispejú formou poukázania dvoch percent z dane najmä obyvatelia trnavského kraja, ľudia z miest s počtom obyvateľov do 100 tis. a respondenti so základným vzdelaním. Občanom so zdravotným alebo iným postihnutím pomôžu poukázaním svojich dvoch percent predovšetkým starší ľudia, obyvatelia košického kraja, ľudia z veľkých miest, t.j. nad 100 tis. obyvateľov a respondenti s nižším vzdelaním. Muži, obyvatelia bratislavského kraja a ľudia vo veku 50 až 59 rokov venujú dve percentá z dane zo svojho príjmu predovšetkým na podporu športu.

Polovicu obyvateľov Slovenska pritom ovplyvňujú pri výbere neziskovej organizácie predovšetkým aktivity, ktorými sa organizácia zaoberá. Pre zhruba štvrtinu, konkrétne 23,5 % opýtaných, sú hlavným dôvodom výberu ľudia, ktorí v organizácii pracujú a s ktorými sa prípadne aj osobne poznajú. Výber organizácie ovplyvňuje tiež osobná skúsenosť a spolupráca s organizáciou, ale aj možnosť spätnej kontroly, ako 2 % z dane táto nezisková organizácia nakoniec použije.

Prieskum TNS SK bol realizovaný v rámci omnibusového výskumu prostredníctvom osobných rozhovorov vyškolenými anketármi. Zber dát prebehol v marci 2010 na výskumnej vzorke, ktorej štruktúra bola reprezentatívna pre obyvateľstvo Slovenska staršie ako 18 rokov, vzhľadom na pohlavie, vek, vzdelanie, veľkosť miesta bydliska a kraj. Celkovo sa omnibusového výskumu zúčastnilo 830 respondentov, pričom na otázky odpovedali iba respondenti, ktorí patria do skupiny daňových poplatníkov a odvádzajú daň z príjmu fyzických osôb, teda celkovo 495 respondentov.

Zamestnanci, ktorým vykonal zamestnávateľ ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti za minulý rok, majú stále možnosť poukázať dvojpercentný podiel dane vybranému prijímateľovi, a to do konca apríla. Musia na to použiť vyhlásenie, ktorého vzor zverejnilo Daňové riaditeľstvo SR. Zamestnanci však môžu použiť aj iné tlačivo, ktoré však musí obsahovať všetky zákonom stanovené náležitosti. Vyhlásenie zamestnanec predkladá miestne príslušnému daňovému úradu podľa jeho trvalého pobytu. Vlani poukázalo 503 253 fyzických a 30 078 právnických osôb prijímateľom 2-percentnej časti zaplatenej dane 55,180 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 636
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 154
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 481
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 369
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 855
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 553
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 094
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 083
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 464

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop