Dve percentá z dane chce poukázať tretina ľudí

Dve percentá zo zaplatenej dane plánuje v tomto roku na verejnoprospešné aktivity neziskových organizácií poukázať zhruba tretina, konkrétne 35,7 %, obyvateľov Slovenska.

BRATISLAVA. V porovnaní s minulým rokom to predstavuje približne rovnaký podiel respondentov. Necelá polovica 46,7 % ľudí nemá v pláne venovať neziskovým organizáciám svoje dve percentá a takmer pätina 17,6 % respondentov ešte nie je rozhodnutá, či dve percentá z dane tento rok poukáže. Vyplýva to z prieskumu, ktorý agentúra TNS SK realizovala v marci tohto roku. Z reprezentatívnej vzorky 830 respondentov bolo pritom 495 takých, ktorí odvádzajú daň z príjmu fyzických osôb a môžu tak poukázať dve percentá zo zaplatenej dane.

Dve percentá z dane z príjmu plánujú tento rok poukázať v porovnaní s celoslovenským priemerom skôr ľudia s vyšším vzdelaním, ďalej respondenti vo vekovej kategórii od 40 do 49 rokov a obyvatelia trenčianskeho kraja. Naopak, dve percentá tento rok neplánujú venovať viac respondenti vo veku 30 až 39 a 50 až 59 rokov, muži, obyvatelia väčších miest a ľudia z košického a bratislavského kraja.

Najviac obyvateľov Slovenska prispeje podľa prieskumu aj tento rok na podporu detí, mládeže a vzdelávania. Vyjadrila sa tak viac ako štvrtina tých, ktorí plánujú tento rok dve percentá z dane poukázať alebo ešte nie sú rozhodnutí, či dve percentá venujú. Takmer každý piaty opýtaný poskytne svoje dve percentá na ochranu a podporu zdravia. Pre Slovákov je dôležitá aj pomoc občanom so zdravotným alebo iným postihnutím, podpora športu, ochrana zvierat či ochrana životného prostredia a zachovanie prírodných hodnôt.

Podporovať detí, mládež a vzdelávanie sa rozhodli vo väčšej miere ľudia vo veku 30 až 39 rokov, ženy a respondenti vysokoškolsky vzdelaní, obyvatelia bratislavského a trenčianskeho kraja a ľudia z obcí. Na ochranu a podporu zdravia prispejú formou poukázania dvoch percent z dane najmä obyvatelia trnavského kraja, ľudia z miest s počtom obyvateľov do 100 tis. a respondenti so základným vzdelaním. Občanom so zdravotným alebo iným postihnutím pomôžu poukázaním svojich dvoch percent predovšetkým starší ľudia, obyvatelia košického kraja, ľudia z veľkých miest, t.j. nad 100 tis. obyvateľov a respondenti s nižším vzdelaním. Muži, obyvatelia bratislavského kraja a ľudia vo veku 50 až 59 rokov venujú dve percentá z dane zo svojho príjmu predovšetkým na podporu športu.

Polovicu obyvateľov Slovenska pritom ovplyvňujú pri výbere neziskovej organizácie predovšetkým aktivity, ktorými sa organizácia zaoberá. Pre zhruba štvrtinu, konkrétne 23,5 % opýtaných, sú hlavným dôvodom výberu ľudia, ktorí v organizácii pracujú a s ktorými sa prípadne aj osobne poznajú. Výber organizácie ovplyvňuje tiež osobná skúsenosť a spolupráca s organizáciou, ale aj možnosť spätnej kontroly, ako 2 % z dane táto nezisková organizácia nakoniec použije.

Prieskum TNS SK bol realizovaný v rámci omnibusového výskumu prostredníctvom osobných rozhovorov vyškolenými anketármi. Zber dát prebehol v marci 2010 na výskumnej vzorke, ktorej štruktúra bola reprezentatívna pre obyvateľstvo Slovenska staršie ako 18 rokov, vzhľadom na pohlavie, vek, vzdelanie, veľkosť miesta bydliska a kraj. Celkovo sa omnibusového výskumu zúčastnilo 830 respondentov, pričom na otázky odpovedali iba respondenti, ktorí patria do skupiny daňových poplatníkov a odvádzajú daň z príjmu fyzických osôb, teda celkovo 495 respondentov.

Zamestnanci, ktorým vykonal zamestnávateľ ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti za minulý rok, majú stále možnosť poukázať dvojpercentný podiel dane vybranému prijímateľovi, a to do konca apríla. Musia na to použiť vyhlásenie, ktorého vzor zverejnilo Daňové riaditeľstvo SR. Zamestnanci však môžu použiť aj iné tlačivo, ktoré však musí obsahovať všetky zákonom stanovené náležitosti. Vyhlásenie zamestnanec predkladá miestne príslušnému daňovému úradu podľa jeho trvalého pobytu. Vlani poukázalo 503 253 fyzických a 30 078 právnických osôb prijímateľom 2-percentnej časti zaplatenej dane 55,180 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 313
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 715
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 817
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 206
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 030
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 421
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 290
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 158
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 124
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 639

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.