Brusel: Mýto bolo nefér

Najprv Slovensko zvýhodnilo víťaza mýtneho tendra, keď zo súťaže vylúčilo lepšie ponuky. Po druhý raz zmenami podmienok, tvrdí Európska komisia v liste vláde.

Všetky kamióny mali mať podľa pôvodného zadania palubné jednotky povinne. To a mnoho iných vecí sa však po tendri zmenilo.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Ak by sa rozhodovalo v Bruseli, firma SkyToll by o kontrakt na slovenské mýto nesúťažila sama. Minimálne jeden konkurent, ktorý pýtal za mýto približne o 200 miliónov eur menej ako víťaz, bol podľa Európskej komisie zo súťaže vyhodený bezdôvodne.

Slovenská výberová komisia mu vyčítala technické nedostatky ponuky a podozrivo nízku cenu. List z Bruselu, na ktorý má minister dopravy Ľubomír Vážny do mesiaca odpovedať, obe výhrady jednoznačne odmieta.

Komisia ide ešte ďalej. Žiada od slovenskej strany dôkazy, že SkyToll nezvýhodňovala zmenami podmienok aj v čase po spustení mýta.

Podľa komisie boli zmluvné podmienky so SkyTollom zmenené podstatným spôsobom. S dodatkom, že by to mohol byť dôvod, aby Slovensko úplne zrušilo tender na mýto.

Štát pomáhal SkyTollu pred aj po tendri

Mýto, ktoré stálo Slovensko 852 miliónov eur, je možno drahé, ale celkom isto unikátne a kvalitné, opakuje obhajobu mýtneho systému štát.

Ak by tým aj štátni úradníci verejnosť presvedčili o korektnosti vyhodenia troch uchádzačov s lacnejšou ponukou, na pôde Európskej komisie budú mať problém.

Obsah listu, ktorý Európska komisia zaslala ministerstvu dopravy minulý mesiac, totiž naznačuje, že o nekorektnosti tendra sú v Bruseli už viac­menej presvedčení.

Teraz pridávajú pochybnosti o tom, či súkromného dodávateľa mýta Slovensko neprotežovalo aj zmenou podmienok.

Zvýhodnený súkromník

„Komisia dospela k záveru, že zmluvné podmienky boli zmenené podstatným spôsobom, a preto bola zmenená pôvodná rovnováha verejnej zákazky v prospech operátora elektronického systému výberu mýta," píše komisia v liste.

Inak povedané, nášho prevádzkovateľa mýta - firmu SkyToll - mal štát rôznymi spôsobmi zvýhodňovať. Zoznam toho, ako to štát robil, je dlhý.

Pôvodne sa napríklad predpokladalo, že každý kamión bude musieť mať palubnú jednotku. Dávno po súťaži sa to zrazu zmenilo. Mýto sa totiž u nás napokon platí aj neelektronicky - cez „tickety".

Kamionistovi tak stačí kúpiť si na hraniciach lístok na konkrétnu trasu, ktorú chce prejsť. Netreba nijaké satelity ani palubné jednotky.

Keďže jedna palubná jednotka stojí 300 eur, SkyToll ušetrí. To má zrejme komisia na mysli, keď píše: „Operátor elektronického systému výberu mýta bude mať podstatne nižšie náklady."

Koľko SkyToll ušetrí vďaka ticketingu sa nevie. Rovnako sa nevie, ako by dnes vyzerali ponuky v mýtnom tendri. Traja uchádzači, ktorých Národná diaľničná spoločnosť vyradila zo súťaže, viackrát povedali, že by išli s cenou rapídne dolu. Len keby vedeli, čo všetko napokon nebudú musieť platiť.

Treba zrušiť súťaž?

List Európskej komisie ministrovi Vážnemu ukazuje, že ticketing zďaleka nie je jediná vec, ktorá súkromnú firmu zvýhodňuje.

Nad rámec tendrových podmienok ide aj vyberanie poplatkov za poskytnutie palubnej jednotky. V praxi sa to prejavilo tak, že za každú jednotku SkyToll zinkasoval 1 euro. Pri nábehu mýta, keď palubnú jednotku potrebovali v podstate všetci, to mohli byť státisíce eur.

Európska komisia si od Slovenska pýta aj podklady k dodatočnému zavedeniu možnosti platiť mýto takzvanými palivovými kartami. Podobnými zmenami mal byť SkyToll zvýhodnený teoreticky až o 140 miliónov eur.

Aký je teda predbežný verdikt Európskej komisie? „V prípade zmeny podstatným spôsobom, na základe ktorej treba túto zákazku považovať za novú zákazku, treba uskutočniť nové výberové konanie," píše komisia.

Keď naše ministerstvo odpovie komisii, tá rozhodne, či konanie voči nám pohne o ďalší stupeň. V krajnom prípade môže skončiť na Európskom súdnom dvore.

„Sme v procese, keď sa pripravuje odpoveď na list z Európskej komisie," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. Trval na tom, že štát neporušil zákon.

SkyToll súťažil sám. Nebol na to dôvod

Brusel šetrí, či Slovensko v tendri protežovalo SkyToll. Ani takmer po roku ho totiž vládne vysvetlenia nepresvedčili o opaku.

BRATISLAVA. V súťaži o mýto jej víťaz nesúťažil. Národná diaľničná spoločnosť totiž všetkých lacnejších záujemcov z tendra vyradila. Európska komisia preto ešte v máji 2009 začala proti Slovensku konať.

Národná diaľničná v súťaži vyraďovala aj za podozrivo nízku cenu. Takto súťaž opustilo konzorcium Slovakpass, ktoré ponúklo, že nám mýto zavedie o 200 miliónov eur lacnejšie než SkyToll.

„Komisia trvá na svojom stanovisku, že vylúčenie uchádzača za predloženie neobvykle nízkej ceny nebolo odôvodnené," píše sa v jej liste.

Slovakpass diaľničná spoločnosť vyradila aj preto, že z jeho ponuky vraj nebolo jasné, či zahrnuje dieselové generátory. Komisia v liste Vážnemu tvrdí, že ponuka Slovakpassu sa dala chápať len tak, že dieselové generátory zahrnuje.

list_EK_o_myte

Ako vláda plní sľub zabezpečiť úspory vo verejnom obstarávaní, správe nehnuteľností a informačných systémov

Čo sľúbili: Toto sú cesty - verejné obstarávanie, vážna kontrola na úrovni verejného obstarávania, kde sa pohybujú desiatky miliárd korún, tuším je to 80 alebo 90 miliárd. Ak len 10 %, pán poslanec, urobíme takýmto spôsobom, len tam máme 9 miliárd.

Zdroj: Pavol Paška, SMER, po voľbách podpredseda parlamentu, TA3, V politike, 10.1.2006


Obrovské množstvo dodatočných zdrojov je v samotnej rezerve a neefektívnosti vynakladania finančných prostriedkov v rámci verejnej správy. (...) Našou hlavnou ambíciou je hľadať presne túto neefektívnosť. (...) A na to je množstvo príkladov, (...) napríklad centrálne verejné obstarávanie, centrálna správa nehnuteľností, centrálna správa informačných systémov. Toto všetko sa tu zanedbávalo dlhé roky (...).

Zdroj: Ján Počiatek, minister financií (SMER), TA3, V politike, 17.12.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ide o jeden z najlepších sľubov súčasnej vlády. Na verejnom obstarávaní možno ušetriť miliardy chýbajúce v iných rezortoch. Splnenie sľubu si však vyžaduje dlhodobo dosadzovať do riadiacich funkcií ľudí vysoko odolných voči korupcii. Rozhodnutia komisií pri rôznych tendroch by mali byť zverejnené na internete vrátane informácie o tom, ktorý člen komisie ako hlasoval.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda nepresadila zmeny, ktoré by priniesli úspory. Nezaviedla centrálnu správu nehnuteľností (výnimkou sú rezorty vnútra a kultúry, kde proces začal výberom centrálneho správcu), informačných systémov ani verejného obstarávania. Tiež nepresadila povinnosť uskutočňovať verejné obstarávanie pomocou elektronického systému, ktorý by zvýšil jeho efektívnosť. O mrhaní verejných zdrojov svedčia tiež desiatky medializovaných káuz a podozrení z klientelizmu a korupcie.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub bojovať proti korupcii a veľkej ekonomickej kriminalite

Čo sľúbili: (SMER si kladie za cieľ) Trpezlivo a razantne odhaľovať a postihovať veľké prípady ekonomickej kriminality a politickej korupcie, aby sa ľuďom vrátila dôvera v spravodlivosť a rovnosť pred zákonom.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Znižovaním byrokracie, skvalitnením legislatívy v oblasti verejnej správy a správneho konania bude (vláda) vytvárať podmienky na obmedzovanie priestoru pre korupciu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obmedzenie priestoru pre korupciu a boj proti veľkej ekonomickej kriminalite podporia dôveru ľudí v právny štát a zefektívnia tak fungovanie spoločnosti.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Na Slovensku sa podľa vnímania ľudí i medzinárodných hodnotení korupcia rozmáha. Podľa Svetového ekonomického fóra (WEF) sa Slovensko vo vládnej korupcii prepadlo zo 76. miesta v roku 2006 na 127. miesto v roku 2009, čím sa zaradilo medzi najhoršie hodnotené štáty sveta. Index Transparency International ukázal, že po mierne pozitívnom vývoji sa v roku 2009 vnímanie korupcie dramaticky zhoršilo. Slovensko dnes dosahuje skóre 4,5 (na stupnici od 0 do 10), čo je horšie ako 4,7 v roku 2006. O tom, že vláda nevytvorila podmienky pre obmedzovanie priestoru pre korupciu, svedčia aj desiatky medializovaných káuz korupcie a klientelizmu vo verejnej sfére. V reakcii na sériu škandálov vláda dvakrát novelizovala zákon o verejnom obstarávaní a vymenila viacerých ministrov.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 647
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 565
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 125
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 450
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 898
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 630
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 272
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 927
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop