SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Železničný sektor skončí tento rok v strate 290 miliónov eur

Ročná strata štátneho železničného sektora sa na tento rok odhaduje na 290 miliónov eur.

BRATISLAVA. V nasledujúcich rokoch by sa táto suma mala zmenšovať. "Rast výkonov po zotavení z krízy by mal spôsobiť redukciu straty na približne 150 až 160 miliónov eur v období rokov 2012 až 2013," konštatuje rezort dopravy v návrhu zákona o zlúčení troch štátnych železničných spoločností.

Napriek vysokej stratovosti sa do modernizácie železníc investujú stovky miliónov eur. Ročne sa počíta s peniazmi z fondov Európskej únie (EÚ) v objeme 350 miliónov eur. Zvyšok doplatí štát z verejných zdrojov. V tomto roku je naplánovaných 348 miliónov eur, čo má postupne stúpať až na 500 miliónov eur v roku 2012. Následne sa suma bude znižovať.

Rezort dopravy upozorňuje, že celkové financovanie sektora môže byť v budúcnosti ovplyvnené aj spojením troch štátnych železničných spoločností do jednej, ktoré navrhuje. Ide o Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo). "Vytvorenie ekonomicky prepojeného celku sa môže prejaviť v znížení povolenej úverovej angažovanosti bánk voči sektoru," podotýka.

Už v priebehu tohto roka sa osobitným zákonom založí holdingová spoločnosť Slovenské železnice. Zároveň sa práve ZSSK a ZSSK Cargo majetkovo aj personálne prepoja s touto firmou. ŽSR sa prepoja zatiaľ iba personálne.

Následne sa v priebehu roka 2011 vytvoria dcérske firmy ZSSK a ZSSK Cargo. Na tie budú prevedené nepotrebné aktíva a výkon tých úloh, ktoré nepredstavujú činnosti v rámci hlavného predmetu ich podnikania (core business). Tiež má prebehnúť oddelenie nepotrebných aktív a činností mimo core businessu ŽSR. Tie sa potom vložia ako vklad majetku a úloh do základného imania Slovenských železníc.

V poslednej fáze v roku 2012 by sa mali ŽSR transformovať na akciovú spoločnosť, a to z dôvodu ich začlenenia do holdingovej štruktúry Slovenských železníc. V rámci toho by mali zaniknúť aj dočasne vytvorené dcérske spoločnosti.

Momentálne je ZSSK železničnou spoločnosťou pôsobiacou v osobnej doprave. ZSSK Cargo sa zameriava na nákladnú dopravu. ŽSR je správcom železničnej infraštruktúry.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 436
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 489
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 151
  4. Aká je chémia vôní 10 901
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 480
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 868
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 832
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 230
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 823
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 6 481
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železnice Slovenskej republiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Samuela Marca

Správa o stave republiky: Vládnu nám Fekišovce (píše Samo Marec)

Mali plné ústa rečí o boji proti papalášom, ale pri prvej príležitosti sa sami papalášmi stali.

Predseda Národnej rady SR Boris Kollár a premiér SR Igor Matovič počas brífingu po spoločných raňajkách s prezidentkou SR Zuzanou Čaputovou v Prezidentskom paláci.
Petra Vlhová.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili ďalších 1 254 infikovaných (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

George Clooney vo filme The Midnight Sky, ktorý aj sám režíroval.

Neprehliadnite tiež

Finančnej správe začína šéfovať Žuželka, Heger ho uviedol do funkcie

Minister verí, že nový šéf túto inštitúciu posunie vpred.

Minister financií Eduard Heger a nový šéf finančnej správy Jiří Žuželka.

Na Slovensku vzniklo Národné superpočítačové centrum

Superpočítače bude možné využívať v prospech biznisu aj verejného sektora.

Ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová.

Počet nezamestnaných v Nemecku v novembri nečakane klesol

Analytici pritom predpovedali ich nárast.

Ilustračné foto.