SME
Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Železničný sektor skončí tento rok v strate 290 miliónov eur

Ročná strata štátneho železničného sektora sa na tento rok odhaduje na 290 miliónov eur.

BRATISLAVA. V nasledujúcich rokoch by sa táto suma mala zmenšovať. "Rast výkonov po zotavení z krízy by mal spôsobiť redukciu straty na približne 150 až 160 miliónov eur v období rokov 2012 až 2013," konštatuje rezort dopravy v návrhu zákona o zlúčení troch štátnych železničných spoločností.

Napriek vysokej stratovosti sa do modernizácie železníc investujú stovky miliónov eur. Ročne sa počíta s peniazmi z fondov Európskej únie (EÚ) v objeme 350 miliónov eur. Zvyšok doplatí štát z verejných zdrojov. V tomto roku je naplánovaných 348 miliónov eur, čo má postupne stúpať až na 500 miliónov eur v roku 2012. Následne sa suma bude znižovať.

Rezort dopravy upozorňuje, že celkové financovanie sektora môže byť v budúcnosti ovplyvnené aj spojením troch štátnych železničných spoločností do jednej, ktoré navrhuje. Ide o Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo). "Vytvorenie ekonomicky prepojeného celku sa môže prejaviť v znížení povolenej úverovej angažovanosti bánk voči sektoru," podotýka.

Už v priebehu tohto roka sa osobitným zákonom založí holdingová spoločnosť Slovenské železnice. Zároveň sa práve ZSSK a ZSSK Cargo majetkovo aj personálne prepoja s touto firmou. ŽSR sa prepoja zatiaľ iba personálne.

Následne sa v priebehu roka 2011 vytvoria dcérske firmy ZSSK a ZSSK Cargo. Na tie budú prevedené nepotrebné aktíva a výkon tých úloh, ktoré nepredstavujú činnosti v rámci hlavného predmetu ich podnikania (core business). Tiež má prebehnúť oddelenie nepotrebných aktív a činností mimo core businessu ŽSR. Tie sa potom vložia ako vklad majetku a úloh do základného imania Slovenských železníc.

V poslednej fáze v roku 2012 by sa mali ŽSR transformovať na akciovú spoločnosť, a to z dôvodu ich začlenenia do holdingovej štruktúry Slovenských železníc. V rámci toho by mali zaniknúť aj dočasne vytvorené dcérske spoločnosti.

Momentálne je ZSSK železničnou spoločnosťou pôsobiacou v osobnej doprave. ZSSK Cargo sa zameriava na nákladnú dopravu. ŽSR je správcom železničnej infraštruktúry.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Crème de la crème po slovensky
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Crème de la crème po slovensky
  2. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  4. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  5. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  8. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 25 618
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 220
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 084
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 245
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 059
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 555
  7. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 686
  8. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 6 120
  9. Po Slovensku na motorke 5 495
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 945
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na Najvyššom súde.

Otázku viny Kočnera a Zsuzsovej opäť posúdi pôvodný senát.


9 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Maďari zakázali propagovanie homosexuality.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Záchrana planéty sa začína v domácnostiach.


SME Creative 8 h
Ekonóm a exminister financií Ivan Mikloš.

Všetky reformy z plánu obnovy sú kľúčové.


10 h
Na bločku z eKasy je QR kód s jedinečným číslom pokladničného dokladu.

Zákazník bude mať možnosť vyskúšať si nákup ešte pred zaplatením.


TASR 13 h
Ilustračná fotografia.

Iniciatíva tvrdí, že niektorí gastropodnikatelia nemôžu žiadať o pomoc ani po 14 mesiacoch.


SITA 15 h