Železničný sektor skončí tento rok v strate 290 miliónov eur

Ročná strata štátneho železničného sektora sa na tento rok odhaduje na 290 miliónov eur.

BRATISLAVA. V nasledujúcich rokoch by sa táto suma mala zmenšovať. "Rast výkonov po zotavení z krízy by mal spôsobiť redukciu straty na približne 150 až 160 miliónov eur v období rokov 2012 až 2013," konštatuje rezort dopravy v návrhu zákona o zlúčení troch štátnych železničných spoločností.

Napriek vysokej stratovosti sa do modernizácie železníc investujú stovky miliónov eur. Ročne sa počíta s peniazmi z fondov Európskej únie (EÚ) v objeme 350 miliónov eur. Zvyšok doplatí štát z verejných zdrojov. V tomto roku je naplánovaných 348 miliónov eur, čo má postupne stúpať až na 500 miliónov eur v roku 2012. Následne sa suma bude znižovať.

Rezort dopravy upozorňuje, že celkové financovanie sektora môže byť v budúcnosti ovplyvnené aj spojením troch štátnych železničných spoločností do jednej, ktoré navrhuje. Ide o Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo). "Vytvorenie ekonomicky prepojeného celku sa môže prejaviť v znížení povolenej úverovej angažovanosti bánk voči sektoru," podotýka.

Už v priebehu tohto roka sa osobitným zákonom založí holdingová spoločnosť Slovenské železnice. Zároveň sa práve ZSSK a ZSSK Cargo majetkovo aj personálne prepoja s touto firmou. ŽSR sa prepoja zatiaľ iba personálne.

Následne sa v priebehu roka 2011 vytvoria dcérske firmy ZSSK a ZSSK Cargo. Na tie budú prevedené nepotrebné aktíva a výkon tých úloh, ktoré nepredstavujú činnosti v rámci hlavného predmetu ich podnikania (core business). Tiež má prebehnúť oddelenie nepotrebných aktív a činností mimo core businessu ŽSR. Tie sa potom vložia ako vklad majetku a úloh do základného imania Slovenských železníc.

V poslednej fáze v roku 2012 by sa mali ŽSR transformovať na akciovú spoločnosť, a to z dôvodu ich začlenenia do holdingovej štruktúry Slovenských železníc. V rámci toho by mali zaniknúť aj dočasne vytvorené dcérske spoločnosti.

Momentálne je ZSSK železničnou spoločnosťou pôsobiacou v osobnej doprave. ZSSK Cargo sa zameriava na nákladnú dopravu. ŽSR je správcom železničnej infraštruktúry.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 022
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 545
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 293
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 948
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 753
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 744
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 477
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 458
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 225
  10. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 179

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.

Najpočúvanejším rádiom v prvom polroku bolo Rádio Expres

Rádio Expres dominuje v slovenskom éteri s 19,2-percentnou počúvanosťou.

Riadenie švajčiarskych fondov môže byť príkladom pre eurofondové projekty

Podpora programu smerovala podľa hovorkyne najmä k hospodárskemu rastu a zvýšeniu zamestnanosti.

Luxusné hotely spotrebovali 570 kilogramov kontaminovanej vaječnej zmesi

Povolený limit pesticídu bol v zmesi prekročený až päťnásobne.