SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Štát zlúči železnice zákonom od decembra

Ministerstvo dopravy predložilo do pripomienkového konania návrh zákona o založení Slovenskej železničnej spoločnosti (SŽS), a.s. s predpokladanou účinnosťou 1. decembra tohto roka.

BRATISLAVA. Ide o prvú z troch etáp plánovaného nového usporiadania troch štátnych železničných spoločností, ktoré bude materská spoločnosť zastrešovať. Celkový prírastok nákladov má v tomto roku dosiahnuť 1,4 mil. eur, z toho 170 tis. eur tvoria jednorazové náklady na vznik novej spoločnosti a 1,2 mil. eur pravidelne sa opakujúce ročné náklady. V novej spoločnosti má pracovať 48 zamestnancov, z toho 28 má byť preradených z troch železničných spoločností.

Minister dopravy Ľubomír Vážny má na rokovanie vlády predložiť návrh uvedeného zákona do 31. mája. Vytvorenie spoločnosti holdingového typu má podľa rezortu dopravy zabezpečiť optimálne fungovanie a konkurencieschopnosť železničných spoločností. Akcionárom Slovenskej železničnej spoločnosti, a.s. bude štát, v jeho mene bude konať ministerstvo dopravy. Na založenie spoločnosti sa podľa navrhovaného zákona použijú akcie vydané osobným prepravcom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK Slovensko), a.s. a nákladným prepravcom Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), a.s. a tvoriace ich základné imanie. Hodnota nepeňažného vkladu do spoločnosti sa určí znaleckým posudkom.

V prvej etape do 1. januára 2011 sa nová spoločnosť prepojí majetkovo s oboma dopravcami a personálne so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) ako správcom infraštruktúry. V druhej etape do 1. januára 2012 majú vzniknúť dcérske firmy oboch dopravcov, na ktoré budú prevedené nepotrebné aktíva a vedľajšie činnosti, v prípade ŽSR budú nepotrebné aktíva a vedľajšie činnosti prevedené do správy ministerstva dopravy, potom do základného imania novej spoločnosti a následne do jej osobitnej dcérskej firmy. V tretej etape sa ŽSR po 1. januári 2012 majú transformovať na akciovú spoločnosť so začlenením jej majetku do novej štruktúry. Založené dcérske firmy sa majú zároveň zlúčiť alebo splynúť a majetkovo prepojiť so SŽS.

Predmetom činnosti Slovenskej železničnej spoločnosti nemôže byť prevádzkovanie železničnej infraštruktúry ani poskytovanie dopravných služieb. Bude najmä implementovať dopravnú politiku štátu do strednodobej a dlhodobej stratégie troch železničných spoločností. Nová spoločnosť bude pripravovať a plánovať ich strategické projekty, presadzovať záujmy štátu na medzinárodnej úrovni, koordinovať čerpanie fondov Európskej únie. Má takisto vyhodnocovať efektívnosť hospodárenia v železničných spoločnostiach a v odôvodnených prípadoch prijímať strategické rozhodnutia. Zároveň v nich bude presadzovať transparentné využívanie finančných zdrojov s cieľom zamedzenia ich vzájomného zvýhodňovania na železničnom dopravnom trhu.

Ministerstvo dopravy očakáva v tomto roku v železničnom sektore po zohľadnení dotácií stratu 290 mil. eur. Po zotavení z finančnej a ekonomickej krízy by sa mala strata v rokoch 2012 a 2013 zmierniť na 150 mil. až 160 mil. eur. Potrebné investície najmä na modernizáciu železničnej infraštruktúry by mali dosahovať ročne 500 mil. až 600 mil. eur, kulminovať majú v roku 2012 na úrovni 800 mil. eur. Eurofondy sa majú na investíciách podieľať ročne sumou 350 mil. eur. Na financovanie projektov z verejných zdrojov je potrebných dodatočne v tomto roku 348 mil. eur, v roku 2012 by to malo byť okolo 500 mil. eur a v roku 2013 menej ako 300 mil. eur. Financovanie sektora v budúcnosti môže byť do istej miery ovplyvnené aj novou organizačnou štruktúrou. Vytvorenie ekonomicky prepojeného celku by sa podľa rezortu dopravy mohlo prejaviť v znížení povolenej úverovej angažovanosti bánk voči železniciam.

Ako vláda plní sľub zastaviť privatizáciu, resp. neprivatizovať tzv. strategické podniky (energetika, lesy, železnice, letiská, zdravotníctvo, atď.)

Čo sľúbili: Vláda SR nebude pokračovať v privatizácii a v doprivatizácii majetkovej účasti štátu v strategických podnikoch. Vláda určí, ktoré podniky a inštitúcie sú z hľadiska národno-štátnych záujmov strategické.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. V prevažnej väčšine tzv. strategických podnikov uvedených v danom sľube sa štátne vlastníctvo preukázalo v riadení menej efektívne ako súkromné vlastníctvo či štátna regulácia aktivít súkromných podnikov.

Aká je realita? Sľub bol splnený. Vláda zastavila privatizáciu tzv. strategických podnikov. Krátko po svojom nástupe, v októbri 2006, odstúpila od privatizácie bratislavského letiska, zastavila tiež privatizáciu nákladnej železničnej spoločnosti Cargo.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  3. Po Slovensku na motorke
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Behind every successful business lies a set of skilled people
  9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  10. Ako sa mení dynamika firiem?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 22 283
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 986
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 262
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 319
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 210
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 7 876
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 326
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 956
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 698
  10. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 301
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner počas pojednávania na Najvyššom súde.

Prípad znova posúdi pôvody senát Ruženy Sabovej.


2 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Vražda Jána a Martiny ide späť na súd.


a 2 ďalší 22m

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Členské štáty by mali dostať prvé peniaze v júli.


TASR 3 h
	
Na snímke rakúsky kancelár Sebastian Kurz (vľavo) a predseda vlády SR Eduard Heger.

Slovenský premiér vyzdvihol dôležitosť reforiem.


TASR 4 h
Časť úseku D4/R7.

Oprava bude stáť približne milión eur.


SITA 6 h
Marián Viskupič zo SaS. Strana naďalej trvá na daňovej brzde.

SaS trvá na daňovej brzde.


SITA 8 h