Ďalší ťažobný gigant ide meniť ceny železnej rudy

Britsko-austrálska banská spoločnosť Rio Tinto sa pridala k svojim konkurentom BHP Billiton a Vale a rozhodla sa stanovovať ceny železnej rudy na štvrťročnej báze.

LONDÝN. Oznámilo to dnes vedenie spoločnosti.

Rio Tinto je tak poslednou z veľkej trojky v tomto sektore, ktorá ukončila pôvodný, 40 rokov trvajúci systém, v rámci ktorého sa kontrakty uzatvárali vždy na rok. Brazílska Vale a austrálska BHP Billiton pôvodný systém už ukončili a s niektorými ázijskými oceliarňami sa dohodli na štvrťročných kontraktoch, pričom ceny im zvýšili o 80 až 100 % z pôvodných 60 USD (44,83 eura) na 110 až 120 USD za tonu rudy.

Banské firmy prešli na uzatváranie krátkodobých kontraktov, aby vyťažili maximum zo súčasného rekordného dopytu po tejto komodite, a to aj napriek nesúhlasu oceliarní, pre ktoré je železná ruda kľúčovou komoditou. Zmena systému bude pre ne znamenať prakticky zdvojnásobenie cien za železnú rudu, čo sa odrazí potom aj na cenách ocele. Európska asociácia výrobcov ocele (Eurofer) koncom marca oznámila, že v tejto súvislosti podala na pôde Európskej komisie sťažnosť, či producenti železnej rudy neohrozujú hospodársku súťaž.

Najviac proti novému systému je Čína, ktorá je najväčším dovozcom železnej rudy z Austrálie a Brazílie. Peking trvá na udržaní ročných kontraktov. Čínska asociácia producentov ocele začiatkom apríla vyzvala domáce oceliarne a obchodníkov, aby od spomínaných troch najväčších producentov železnej rudy najbližšie dva mesiace surovinu nedovážali a dali tak najavo nesúhlas s "monopolistickými prejavmi". Niektoré čínske oceliarne však už údajne nové dohody podpísali.

Rio Tinto síce v tom čase ešte rovnaký krok ako BHP Billiton a Vale neurobila, no počítalo sa s tým, že sa tak čoskoro stane. Spoločnosť sa nakoniec k zmene pripojila. Ako dnes uviedla, momentálne rokuje s odberateľmi, no podrobnosti o cenách nezverejnila.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 765
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 688
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 018
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.