BRATISLAVA. Štát vybral v prvom štvrťroku na elektronickom mýte 26 miliónov eur, čo bolo menej ako sa čakalo. Vláda pôvodne predpokladala, že od vodičov nákladných vozidiel a autobusov zinkasuje v tomto období za jazdu po vybraných spoplatnených cestách 37 miliónov eur. Informovali o tom dnes Hospodárske noviny.
Pod nižšie príjmy sa podľa denníka podpísalo dočasné pozastavenie výberu mýta na cestách prvej triedy, pokles prepravy pre krízu či obchádzanie slovenských ciest cez susedné krajiny. Ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť ani prevádzkovateľ systému SkyToll výsledky za prvý kvartál bližšie nekomentovali. SkyToll však tvrdí, že výpadok by sa mal čiastočne dobehnúť. "Výška výberu mýta má stále stúpajúcu tendenciu," uviedla mediálna zástupkyňa spoločnosti Lenka Lendacká.
Poplatky za jazdu po diaľniciach, rýchlostných komunikáciách a cestách 1. triedy musia elektronicky platiť vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony. Mýto zaviedlo Slovensko od januára, celkovo by mal nový spôsob spoplatnenia jazdy po vybraných komunikáciách v tomto roku priniesť okolo 160 miliónov eur.
Spustenie mýta vyvolalo začiatkom roka protesty dopravcov, ktorí kritizovali nedostatky systému. Štát následne zhruba na jeden a pol mesiaca pozastavil výber mýta na cestách prvej triedy, ktoré tvoria väčšinu spoplatnených ciest.
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO