Medvedev prišiel na Slovensko s biznisom

Návšteva ruského prezidenta priniesla hromadné podpisovanie zmlúv. Niektoré sú dôležité, iné menej. Nejasná je ich výhodnosť pre Slovensko.

Slovensko s Ruskom včera podpísali memorandum o spolupráci v plynárenstve. Štáty k ničomu nezaväzuje.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Masovo. Tak sa v Prezidentskom paláci i mimo neho podpisovali memorandá, dohody či kontrakty. Niektoré boli pripravené už mesiace dozadu. V stredu bolo však dôležité, že ministrov videl podpisovať ruský prezident Dmitrij Medvedev.

Najčerstvejší z dokumentov je memorandum, v ktorom Rusko a Slovensko „zabŕdli" do plynárenstva. Materiál o spolupráci krajín v tejto oblasti hovorí o spoločnej rusko-slovenskej plynárenskej firme. O takomto koncepte hovoril už dávnejšie premiér Robert Fico. Vtedy chcel vytvoriť s Rusmi konkurenciu SPP, kde má štát 51 percent.

V memorande sa píše o založení spoločnej firmy na infraštruktúrne projekty. Napríklad vybudovanie zásobníkov plynu. Z geologického hľadiska sú však podmienky na Slovensku už dosť obmedzené.

„Toto Memorandum nie je medzinárodnou dohodou a nezakladá jednotlivým stranám práva a povinnosti v zmysle medzinárodného práva," povedal Dárius Bošjak z tlačového oddelenia ministerstva hospodárstva.

Doprava, energetika aj cyklotrón

Zaujímavejšie ako memorandá sú obchodné zmluvy, ktoré mali prezidenti na stole. Dohliadli napríklad na podpis zmluvy na šesťročné dodávky jadrového paliva pre naše atómové bloky v Mochovciach. Nejde len o tie, ktoré už fungujú, ale aj o tie, ktoré sa ešte len stavajú - čiže pre tretí a štvrtý blok.

Dohľad prezidentov nad obchodnými zmluvami je len „rituálna" záležitosť. „Primárna zodpovednosť je totiž v rukách firmy, štát elektráreň neprevádzkuje," povedal Peter Marčan z Inštitútu pre energetickú bezpečnosť.

Ruské železnice si tiež prišli na svoje

Niekoľko zmlúv podpisovala popradská Tatravagónka. Tá sa dohodla s Ruskými železnicami napríklad na spoločnom podniku pre výrobu vozňov. Tie budú zrejme stavané na „široký rozchod".

Počas návštevy ruskej delegácie na Slovensku sa totiž pohli aj plány na výstavbu širokorozchodnej trate, ktorá by pretla Slovensko a skončila v prekladisku vo Viedni.

Medzi energetikou a dopravou stihli predstavitelia Slovenska a Ruska podpísať aj memorandum o cyklónovom centre.

Haldy dohôd sa pred zrakom ruského prezidenta podpisujú neustále. Deje sa to všade tam, kde sa objaví ruská delegácia.

„Tieto dohody sa podpisujú v značnej časti prípadov za účasti prezidentov dotknutých krajín. Nie je to len špecifikum tejto Medvedevovej návštevy na Slovensku," povedal Karel Hirman zo Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry. Podobne to bolo aj keď naposledy Medvedev zavítal do Paríža.

Modernizáciu MiGov musia Rusi odklepnúť

Slovensko–ruská zmluva o ochrane duševného vlastníctva v oblasti zbrojárstva je na diskusiu.

BRATISLAVA. Ak Letecké opravovne Trenčín dostanú zákazku na modernizáciu ruských vrtuľníkov alebo MiGov, musia dostať súhlas od Rusov. Vyplýva to z dohody, ktorú podpísali slovenskí a ruskí ministri.

Doteraz takáto dohoda neexistovala, v licencii Slovensko napríklad v minulosti vyrábalo, ale zároveň aj zlepšovalo sovietske tanky typu T­72. V zahraničí boli pritom obľúbenejšie nami zlepšené tanky ako pôvodné ruské.

Odteraz však už do ruských vojenských výrobkov, ktoré obsahujú ich patenty, nebudeme môcť voľne zasahovať.

„Je neoprávnené sa domnievať, že akýkoľvek štát umožní poskytovanie svojho duševného vlastníctva iným štátom bez akýchkoľvek podmienok," povedal hovorca ministerstva obrany Vladimír Gemela. Dohodu má podľa neho s identickým textom podpísané aj Česko, pričom tak spravili už pred tromi rokmi.

Naša dohoda bola zatiaľ podpísaná na päť rokov, s možnosťou automatického predĺženia o rovnaké obdobie.

Žiadať bude ministerstvo

Bývalý šéf Leteckých opravovní Dušan Rychtárik sa pre Pravdu vyjadril, že „takýto súhlas určite nebude zadarmo, to sa platí ťažkými peniazmi".

No podľa súčasného šéfa Leteckých opravovní Jaroslava Muríňa podnik nebude mať žiaden problém ani náklady so zabezpečovaním ruského súhlasu. Myslí si, že ho bude musieť zaobstarať ministerstvo obrany.

„Ak text zmluvy je rovnaký ako ten, čo bol odsúhlasený vládou minulý týždeň, tak tu nevidím problém." Ak sa totiž podľa Muríňa budú modernizovať vrtuľníky našich ozbrojených síl, budú opravovne vystupovať iba ako „realizátor modernizácie, a nie ako subjekt, ktorý ju požaduje".

Letecké opravovne môžu dostať zákazku aj z krajín V4, tie sa na modernizácii dohodli minulý rok. V takom prípade však podľa Gemelu, „ministerstvo obrany, ani opravovne nemajú oprávnenie v prípade objednávky skúmať, či postup Poľskej republiky je v súlade so zmluvami, ktorými je Poľská republika viazaná".

Majú aj dohodu s NATO

Vojtech Lampert, bývalý šéf združenia obranného priemyslu hovorí, že dohoda iba zosumarizovala medzinárodné práva zaužívané v rámci Európskej únie a NATO do vzťahu s krajinou mimo týchto štruktúr.

Rusko má totiž podobnú rámcovú dohodu podľa Alexandra Dulebu zo Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku aj s NATO.

„Text zmluvy v žiadnom prípade neohrozí možnosti našich výrobných podnikov začlenených do obranného priemyslu v majetku štátu alebo Vojenských opravárenských podnikov," tvrdí Lampert.

Ruský súhlas sa podľa neho bude týkať len nových modernizácií, zmluva totiž vylúčila retroaktivitu - spätné požadovanie súhlasu na modernizáciu pred ňou.

Aká má byť výhoda pre Slovensko zo zmluvy? Ministerstvo je presvedčené, že v budúcnosti to budú naopak Rusi, ktorí budú využívať výsledky našej duševnej činnosti v zbrojárstve.

Katarína Ragáčová
Široký rozchod môže byť PPP

Naša vláda sa s Rusmi dohaduje o širokorozchodnej trati. Jej výhody sú otázne.

BRATISLAVA. Veľkolepá predstava naťahať širokorozchodné koľaje naprieč Slovenskom dospela nedávno k schváleniu zmluvy s firmou. Tá posúdi výhodnosť projektu.

Doteraz sa o trati vie, že by mala stáť zhruba 4,7 miliardy eur. Zástupca ruských železníc signalizoval, že to nebude posledná suma. „Predpokladáme, že sa môže aj zvýšiť," odznelo počas slávnostnej prezentácie širokorozchodnej.

Okrem ceny však otázkou je aj to, kto ju a z čoho zaplatí. „Systém financovania predpokladáme ako PPP (verejno-súkromné partnerstvo), alebo budeme hľadať možnosti, ako čerpať zdroje z Európskej únie. Nie zo štátneho rozpočtu," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.

Ondrej Matej, bývalý predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko v rokoch 2005 až 2006, však v projekte širokorozchodnej nevidí pre Slovensko žiadne výhody, ak by koľajnice išli až do Viedne.

Tam je totiž významné prekladisko. A práve to je zisková činnosť na železnici. Okrem toho si nevie predstaviť, že by sa peniaze na trať našli, a to práve v čase, keď už štát začne splácať mega diaľničné balíky PPP.

Ruskej zime bude čeliť termobielizeň z Kysúc

Kysucká firma I.TRAN bude dodávať do roku 2011 ruským železniciam termooblečenie.

ŽILINA, TURZOVKA. Textilka z malého hornokysuckého mesta získala zákazku pre jedny z najväčších železníc na svete. Ruské železničné trate si vybrali za dodávateľa firmu I.TRAN. V Žiline podpísali o tom memorandum.

„Kontrakt sa začína 1. májom a platí do konca roku 2011, v objeme 5,3 milióna eur. To predstavuje 300-násobok objemu, aký sme vôbec v minulosti vyrobili," povedal majiteľ firmy Ivan Trančík.

Spoločnosť bude dodávať ruským železniciam termobielizeň, súpravy pozostávajúce z nátelníkov a spodkov. Štvrťročne pošle do Ruska 35-tisíc súprav. Zmluvu možno predĺžiť do roku 2015.

Valerij Rešetnikov, viceprezident ruských železníc povedal, že I.TRAN ponúkol najlepšiu kvalitu za najlepšie ceny. Bielizeň testovali priamo v teréne pri teplotách - 42 stupňov Celzia.

Firma zamestnáva 120 ľudí, prevažne žien. Väčšina z nich má iba základné vzdelanie. „Kontrakt upokojil zamestnancov, práca pribudne aj pre ďalších. Prijímame zatiaľ siedmich, ktorí u nás už pracovali a troch absolventov," povedal Trančík.

I.TRAN v roku 2008 začal spolupracovať s ruskou spoločnosťou ŠTURM. Vlani získala zastúpenie v oblasti predaja špeciálneho oblečenia a spoločnej výroby nepriestrelných viest.

Ladislav Kavecký

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 014
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 809
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 946
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 645
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 138
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 101
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 955
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 601
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 145
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.