AKTUALIZOVANÉ 16:03

Širokorozchodná by mala stáť 141 miliárd korún

Kontrakt na vypracovanie predbežnej štúdie realizovateľnosti širokorozchodnej trate je schválený.

(Zdroj: Ilustračné - PRE SME – JUDITA ČERMÁKOVÁ)

BRATISLAVA. Dozorná rada spoločného podniku Planungsgesellschaft mbH, vytvoreného železničnými spoločnosťami Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska, na zasadnutí v utorok v Bratislave odsúhlasila kontrakt na vypracovanie predbežnej štúdie realizovateľnosti výstavby širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne.

Štúdiu vypracuje konzorcium vedené nemeckou poradenskou spoločnosťou Roland Berger do 15. októbra tohto roka. Odhadované náklady výstavby širokorozchodnej trate predstavujú 4,7 miliardy eur, čiže v prepočte 141,6 miliardy korún.

"Štúdia by mala odpovedať na otázky ekonomickej návratnosti a financovateľnosti projektu, zhodnotiť dopad na existujúcu infraštruktúru, vplyvy na životné prostredie a vyvolané investície," informoval agentúru SITA hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič.

Dozorná rada spoločného podniku železníc na pôde rezortu dopravy posúdila aj možnosti pritiahnutia nových tovarových prúdov na existujúcu infraštruktúru železničného koridoru č. 5, vrátane nákladného terminálu v Dobrej.

Výstavba širokorozchodnej železničnej trate by sa mohla začať v roku 2013 a trvať by mohla do roku 2015. Komerčná prevádzka nákladnej dopravy na trati by mala začať v roku 2016, predpokladajú Ruské železnice.

V prípade postavenia širokorozchodnej trate by podľa odhadov mohol dosiahnuť objem nákladnej prepravy do roku 2025 medzi Košicami a Bratislavou 23,7 mil. ton a medzi Bratislavou a Viedňou 18,5 mil. ton.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 791
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 405
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 409
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 949
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 972
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 807
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 605
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 474
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 506
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Téma: Širokorozchodná


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

Neprehliadnite tiež

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop