HAMBURG.
Predaj po celom svete rastie, zdôraznil šéf Centra pre automobilový výskum v Gelsenkirchene. Motormi rastu sú predovšetkým Ázia a USA. Dobrý 1. štvrťrok zatiaľ potvrdzuje prognózu, že po celom svete sa tento rok predá 56 miliónov nových áut, čo je o 5,7 viac než vlani.
V tomto roku by mali rásť všetky trhy okrem západoeurópskeho. "V západnej Európe je to Nemecko, ktoré brzdí trh," myslí si Dudenhöffer. Umelá predajná bublina, ktorú vlani nafúklo šrotovné, dlhodobo poškodila trh. Spolková vláda podľa Dudenhöffera iba odsunula problémy do tohto roku. "Podľa našej predpovede sa nemecký trh v roku 2010 prepadne o 25,7 % na 2,83 milióna predaných nových osobných áut."
Za zotavením svetového automobilového trhu sú podľa Dudenhöffera predovšetkým Ázia a jej najväčšie trhy - Čína, India a Japonsko - rovnako ako USA. V Spojených štátoch sa v 1. kvartáli 2010 predalo 2,5 milióna osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel, čo je o 340.000 alebo 16 % viac ako v rovnakom období vlani. Čína zaznamenala ešte razantnejšiu expanziu. V krajine sa počas prvých troch mesiacov v medziročnom porovnaní predalo o 1 milión áut viac.
"Čísla o predaji v prvom štvrťroku potvrdzujú, že automobilový priemysel opäť naberá dlhodobý rastový trend," tvrdí Dudenhöffer. Predajné a ziskové vyhliadky veľkých automobiliek a ich dodávateľov sú tento rok pozitívne.
Dudenhöffer však upozornil, že Opel zostáva v problémoch. Automobilka aj v tomto roku stráca podiely na trhoch a jej predaj klesá. Pre porovnanie jej materský koncern General Motors (GM) zaznamenáva v USA a Číne rekordné predaje. "Opel musí preto v roku 2010 počítať s ďalšími vysokými stratami a potrebuje ďalšiu podporu od GM."
Informovala o tom agentúra DPA.