Štúdiu širokorozchodnej pripraví Roland Berger

Štúdiu uskutočniteľnosti projektu predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc cez Bratislavu do Viedne má vypracovať za šesť mesiacov nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger.

BRATISLAVA. Podpísanie dohody o príprave štúdie s vybranou firmou je naplánované v utorok 6. apríla. Informoval o tom minister dopravy Ľubomír Vážny po stredajšom zasadnutí vlády. Spoločný podnik ruských, ukrajinských, slovenských a rakúskych železníc na základe výsledkov štúdie rozhodne, či a ako bude uvedený projekt realizovaný. Slovensko zastupujú v spoločnom podniku Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), prípadná účasť na realizácii projektu je podmienená aj súhlasom vlády.

"Sú tam ešte určité drobné nezrovnalosti, ale vyzerá to tak, že v utorok na budúci týždeň by to malo byť podpísané. Ak táto štúdia, spracovaná renomovanou a všetkými bankami uznávanou autoritou, povie, že je to dielo financovateľné a uskutočniteľné, tak vtedy pôjdeme ďalej," povedal ďalej Vážny. Minister dopravy tvrdí, že Slovensko by bolo proti sebe, keby investovalo okolo 33 mil. eur do modernizácie prekládkového terminálu v Čiernej nad Tisou a nakoniec by bol oddelený od tovarových tokov.

Štúdia má predpokladať, že v Čiernej nad Tisou sa budú naďalej prekladať sýpke materiály ako železná ruda, uhlie, pelety. "Ak sa naplní terminál Dobrá, čo by sa mohlo v krátkom čase naplniť, bude prekladisko prakticky stopercentne vyťažené. Vtedy vznikne potreba niečoho nového, aj posunutia širokorozchodnej železnice ďalej," dodal Vážny. Trasu širokorozchodnej železnice po Slovensku určí tiež štúdia, minister dopravy však uprednostňuje, aby sa namiesto výstavby novej trate modernizovali a pospájali regionálne železnice na juhu Slovenska popri hranici s Maďarskom.

Na súčasných tratiach by podľa neho mohlo viesť až 80 % širokorozchodnej železnice a 20 % trate by malo byť postavených. Odpadli by problémy s majetkovoprávnym vysporiadaním, zostalo by len zosilnenie železničného zvršku a preklenutie nových mostných konštrukcií. Potrebné by boli aj moderné zabezpečovacie zariadenia a elektrifikácia tejto trate. "Pre nás je to aj výhodné, pretože momentálne je táto trať využívaná na 15 až 20 %, na niektorých úsekoch na 8 % a zbytočne sa musia o ňu Železnice Slovenskej republiky starať," povedal ďalej Vážny. Tento návrh bude preto preferovať.

Minister dopravy má záujem o zvýšenie využiteľnosti terminálu kombinovanej dopravy Dobrá. Terminál si od Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia podľa zmluvy z novembra 2008 prenajala na 15 rokov ruská spoločnosť Cargo Container. "Mali sme určité dohody a využiteľnosť nie je na takej úrovni, ako sme si želali. Je to zapríčinené najmä dopadom krízy. Množstvá tovarov, tak ako boli jasné pred krízou, keď sme kontrakt podpisovali, sa neprejavili ako reálne," dodal Vážny. V prvej etape malo byť v termináli preložených ročne 26 tis. kontajnerov, čo je 14 vlakov denne, a zamestnaných 120 pracovníkov. Ich počet mal neskôr vzrásť na tristo.

Dohoda o zvýšení základného imania spoločného podniku, ktorý má posúdiť možnosť predĺženia širokorozchodnej železničnej trate z Košíc cez Bratislavu do Viedne, bola podpísaná vlani v máji v ruskom Soči. Vláda vtedy povolila výnimku pre ŽSR na peňažný vklad vo výške 1,5 mil. eur do spoločného podniku s ruskými, ukrajinskými a rakúskymi železnicami. Tie vložili tiež po 1,5 mil. eur, čím základné imanie spoločnosti dosahuje 6 mil. eur. Spoločný podnik ÖBB-Breitspur Planungsgesellschaft mbH sídli vo Viedni. Uložený kapitál bude slúžiť na zabezpečenie štúdie realizovateľnosti a financovateľnosti tohto diela. Štúdia mala byť pôvodne vypracovaná v júni a potom do konca minulého roka. Meškanie s vypracovaním štúdie realizovateľnosti spôsobili problémy so založením spoločného podniku podľa rakúskeho práva, ako aj zdržanie partnerov so splatením základného imania spoločnosti.

Celkové investičné náklady na realizáciu projektu výstavby širokorozchodnej železničnej trate na území SR v rokoch 2010 až 2017 sa podľa predbežnej štúdie uskutočniteľnosti predpokladajú vo výške okolo 4,056 mld. eur. Výstavba novej širokorozchodnej trate v dĺžke 432 kilometrov od Hanisky pri Košiciach do Bratislavy a po štátnu hranicu s Rakúskom by podľa spomínanej štúdie z roku 2007 stála 3,694 mld. eur. Modernizácia existujúcej širokorozchodnej trate z Maťoviec pri štátnej hranici s Ukrajinou do Hanisky v dĺžke 87 kilometrov by si vyžiadala 312,6 mil. eur a stavba terminálu kombinovanej dopravy v Bratislave 49,3 mil. eur. Odhadovaný objem nákladnej dopravy na úseku Košice - Bratislava v smere východ - západ by mal v roku 2015 predstavovať 13 mil. ton a v roku 2025 17,5 mil. ton, v smere západ - východ by to malo byť v uvedených rokoch 3,5 mil. ton a 5,5 mil. ton. Na úseku Bratislava - Viedeň by mohlo byť prepravených v smere východ - západ 11,4 mil. ton, resp. 15 mil. ton a v opačnom smere 3,3 mil. ton a 5,3 mil. ton.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 348
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 101
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 991
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 568
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 746
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 459
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 194
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 682
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 280
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 660

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci a Švédi čistia Európu od slovenských zbraní

Poliaci rozbili gang pašujúci slovenské zbrane, Švédi na prípade stále pracujú.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop