AKTUALIZOVANÉ 18:58

Ficova diaľnica cez PPP nás vyjde na 275 miliárd korún

Pri projektoch PPP, ktoré tlačí Ficova vláda, sa zasa zvyšuje cena. Nikto pritom nedokázal, že sú pre daňových poplatníkov výhodnejšie, než keby cesty štát staval klasicky.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Sedemdesiatpäť kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom vyjde na 9,13 miliardy eur. Toľko podľa dnešných odhadov zaplatíme za 30 rokov, počas ktorých budeme cestu splácať. Píše sa to v najnovšom dodatku k zmluve pre tento projekt PPP (verejno­ súkromného partnerstva).

Cena za PPP l
  • 1. balík: 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom : 9,13 miliardy eur.
  • 2. balík: zhruba 50 kilometrov medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami: 3,76 miliardy eur.
  • 3. balík: úseky v okolí Žiliny: 8,5 miliardy eur.

* Ide o maximálnu cenu počas 30 rokov splácania, v prípade prvého a tretieho balíka zatiaľ nie je cena definitívna.

Pred pár mesiacmi rátalo ministerstvo dopravy s oveľa nižšou sumou za túto cestu - 7,8 miliardy eur. No ani najnovší „odhad vyše 9 miliárd eur nemusí predstavovať konečnú cenu. Definitívne áno totiž ešte banky nepovedali.

„V podstate čakáme len na finančné uzatvorenie s bankami. To môže byť ukončené do tridsiateho apríla," povedal minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Čaká sa podľa neho na to, či Európska komisia schváli 700­miliónovú štátnu garanciu na úver od Európskej investičnej banky.

Rozhodne nejde o prvý dodatok pri zmluvách PPP. Podobne divoko sa vyvíjal napríklad projekt na cestu z Nitry do Tekovských Nemiec.

Dodnes však nikto nevie, či sú cesty v réžii súkromníka pre daňových poplatníkov výhodnejšie, než keby ich staval sám štát za eurofondy a rozpočtové zdroje. Toto tajomstvo by mali odkrývať dôkladné analýzy.

„Vierohodnosť uvedených analýz je pochybná, keďže bez detailných prepočtov zásadne zvýhodňujú PPP projekty," píše na blogu Peter Goliaš z inštitútu INEKO. Reč je o analýzach ministerstva dopravy. Rezort sa pritom dlho zdráhal, kým analýzy sprístupnil aspoň na nahliadnutie.

Z analýz ministerstva dopravy vychádzalo pri svojom hodnotení zrejme aj ministerstvo financií. V každom svojom stanovisku skloňuje, že prínosom takýchto projektov je napríklad aj „mobilizačný efekt pre ekonomiku v čase finančnej krízy" a podobné nevyčísliteľné výhody súkromných ciest. Keby nebolo ich, podľa ministerstva financií sú projekty PPP nevýhodnejšie oproti klasickému postupu. Sú to pritom stále analýzy projektov, ktoré ešte nemajú definitívnu cenu.

Niekde dokonca chýbajú úplne. Pri ceste z Nitry do Tekovských Nemiec nikto nehodnotil, aká výhodná je pre nás výsledná cena za cestu.

Podľa doterajších odhadov nás 150 kilometrov súkromných ciest môže počas tridsiatich rokov splácania vyjsť aj na vyše 20 miliárd eur. To je dvakrát toľko než minuloročné príjmy štátneho rozpočtu.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 027
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 010
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 233
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 781
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 364
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 159
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 908
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 955
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 733
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 743

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Biskupi ideológii pozornosť nevenujú.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.