SME
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 18:58

Ficova diaľnica cez PPP nás vyjde na 275 miliárd korún

Pri projektoch PPP, ktoré tlačí Ficova vláda, sa zasa zvyšuje cena. Nikto pritom nedokázal, že sú pre daňových poplatníkov výhodnejšie, než keby cesty štát staval klasicky.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Sedemdesiatpäť kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom vyjde na 9,13 miliardy eur. Toľko podľa dnešných odhadov zaplatíme za 30 rokov, počas ktorých budeme cestu splácať. Píše sa to v najnovšom dodatku k zmluve pre tento projekt PPP (verejno­ súkromného partnerstva).

Cena za PPP l
  • 1. balík: 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom : 9,13 miliardy eur.
  • 2. balík: zhruba 50 kilometrov medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami: 3,76 miliardy eur.
  • 3. balík: úseky v okolí Žiliny: 8,5 miliardy eur.

* Ide o maximálnu cenu počas 30 rokov splácania, v prípade prvého a tretieho balíka zatiaľ nie je cena definitívna.

Pred pár mesiacmi rátalo ministerstvo dopravy s oveľa nižšou sumou za túto cestu - 7,8 miliardy eur. No ani najnovší „odhad vyše 9 miliárd eur nemusí predstavovať konečnú cenu. Definitívne áno totiž ešte banky nepovedali.

„V podstate čakáme len na finančné uzatvorenie s bankami. To môže byť ukončené do tridsiateho apríla," povedal minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Čaká sa podľa neho na to, či Európska komisia schváli 700­miliónovú štátnu garanciu na úver od Európskej investičnej banky.

Rozhodne nejde o prvý dodatok pri zmluvách PPP. Podobne divoko sa vyvíjal napríklad projekt na cestu z Nitry do Tekovských Nemiec.

Dodnes však nikto nevie, či sú cesty v réžii súkromníka pre daňových poplatníkov výhodnejšie, než keby ich staval sám štát za eurofondy a rozpočtové zdroje. Toto tajomstvo by mali odkrývať dôkladné analýzy.

„Vierohodnosť uvedených analýz je pochybná, keďže bez detailných prepočtov zásadne zvýhodňujú PPP projekty," píše na blogu Peter Goliaš z inštitútu INEKO. Reč je o analýzach ministerstva dopravy. Rezort sa pritom dlho zdráhal, kým analýzy sprístupnil aspoň na nahliadnutie.

Z analýz ministerstva dopravy vychádzalo pri svojom hodnotení zrejme aj ministerstvo financií. V každom svojom stanovisku skloňuje, že prínosom takýchto projektov je napríklad aj „mobilizačný efekt pre ekonomiku v čase finančnej krízy" a podobné nevyčísliteľné výhody súkromných ciest. Keby nebolo ich, podľa ministerstva financií sú projekty PPP nevýhodnejšie oproti klasickému postupu. Sú to pritom stále analýzy projektov, ktoré ešte nemajú definitívnu cenu.

Niekde dokonca chýbajú úplne. Pri ceste z Nitry do Tekovských Nemiec nikto nehodnotil, aká výhodná je pre nás výsledná cena za cestu.

Podľa doterajších odhadov nás 150 kilometrov súkromných ciest môže počas tridsiatich rokov splácania vyjsť aj na vyše 20 miliárd eur. To je dvakrát toľko než minuloročné príjmy štátneho rozpočtu.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  4. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  5. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  6. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 789
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 557
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 409
  4. Aká je chémia vôní 11 278
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 297
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 773
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 637
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 259
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 717
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 854
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bez lockdownu budú ťažké Vianoce, varujú niektorí experti

Nemocnice sa plnia, trend nie je dobrý, hovoria.

Ulice Starého Mesta v Bratislave počas čiastočného lockdownu.

Haščáka dobehla Gorila, šéfa Penty obvinili z korupcie

V sídle finančnej skupiny zasahovali desiatky policajtov.

Jaroslav Haščák v sprievode kukláčov pred Digital parkom.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Haščák sa Gorily nezbavil, dnes už to potvrdzuje aj NAKA

Bolo by skôr prekvapivé, ak by Božie mlyny nezachytili Pentu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Bödör a agrodotácie: s Kvietikom mali svojich ľudí v rovnakej firme

Nitriansky živnostník mal k štátnym peniazom pre poľnohospodárov širší vzťah ako len cez kauzu Dobytkár.

Norbert Bödör

Rozpočtový schodok Česka dosiahol v novembri rekord

Tohtoročný rozpočet pôvodne počítal s deficitom 40 miliárd Kč.

Český premiér Andrej Babiš.

NDS vyhlásili súťaž na vybudovanie nového mýtneho systému

Lehota realizácie zákazky za približne 60 miliónov je rozdelená do dvoch etáp.

Ilustračné foto.