PRAHA. Tržby desiatich najväčších obchodných reťazcov v Česku vlani po rokoch rastu medziročne klesli na 309 miliárd Kč (12,14 miliardy eur). To sa stalo prvý raz od roku 1993, vyplýva z údajov spoločnosti Incoma Gfk.
Príčiny sú jednoduché - ekonomická kríza naplno zasiahla český obchod, zákazníci obmedzili nákupy a obchodníci siahli k výrazným zľavám. Podľa šéfa Globusu Petra Vyhnálka sa napríklad ceny pečiva prepadli o 25 %. S poradím a tržbami však zamiešal aj odchod diskontného reťazca Plus, ktorého predajne pred dvoma rokmi prevzal konkurenčný Penny Market.
Najviac peňazí vlani Česi minuli u nemeckého koncernu Schwarz, ktorý prevádzkuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl. S tržbami 59 miliárd Kč obhájil zlato z roku 2008. Naopak, veľkoobchod Makro, ktorému vlani tržby klesli takmer o 3 miliardy Kč, si o jedno miesto pohoršil a skončil piaty. Prevádzkovateľ reťazca Billa a Penny Market, RWE ČR poskočil z piateho na druhé miesto, keď dokázal zvýšiť svoje tržby o 26 %. Tesco naopak kleslo z druhého na tretie miesto.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.