Stavba severomoravskej diaľnice D47 bude zrejme prepadákom kabinetu M. Zemana

Praha 1. mája (TASR) - Stavba severomoravskej diaľnice D47, ktorú český štát pred viac ako rokom zadal bez výberového konania súkromnej izraelskej firme ...

Praha 1. mája (TASR) - Stavba severomoravskej diaľnice D47, ktorú český štát pred viac ako rokom zadal bez výberového konania súkromnej izraelskej firme Housing and Costruction, sa zrejme stane jedným z najväčších prepadákov kabinetu Miloša Zemana.

Aj keď definitívnu zmluvu o výstavbe a financovaní mal investor so štátom podpísať už v marci, v pondelok kabinet už druhýkrát kvôli vážnym výhradám poradcu vlády definitívne schválenie projektu odložil. Tentokrát na neurčito, čo vzhľadom na spochybnenie projektu od poradcu môže viesť i k jeho zániku. Proti podpísaniu zložitých zmlúv sú aj právnici kabinetu na čele s podpredsedom vlády ČR Pavlom Rychetským.

Hlavný argument stavby diaľnice súkromnou cestou - ktorým je jej rýchlosť - sa tak vytráca. Pôvodne mala začať firma Housing and Costruction (HC) stavať diaľnicu už od mája. To vo svojom propagačnom materiáli priznáva i HC. "Program je závislý na podpísaní realizačnej dohody vládou v apríli 2002," uvádza sa v štúdii. "Je pravda, že je tu posun, ale sme stále pripravení projekt začať," uviedol Jan Binar z HC.

Aby sa vládni predstavitelia mohli pred severomoravskými voličmi predstaviť v priaznivejšom svetle, prišiel kabinet so šalamúnskym riešením. Namiesto stavby celej 80-kilometrovej diaľnice z Lipníka nad Bečvou do Ostravy sa začne zo štátnych peňazí narýchlo aspoň dvojkilometrový úsek medzi Ostravou a Hrušovom. Ten je však podľa odborníkov pripravený už niekoľko mesiacov a sú naň vyčlenené i peniaze.

Podľa neschváleného návrhu mala stavba 80-kilometrového úseku diaľnice medzi Lipníkom a poľskými hranicami stáť 49,8 miliardy Kč, a to vrátane viac ako 5-miliardovej rezervy. Štát mal splácať diaľnicu kombináciou stálych platieb a sivého mýtneho od roku 2007 počas 25 rokov, a potom ju od investora a prevádzkovateľa prevziať. Ročné splátky v predloženom modeli vychádzali zhruba na 5,7 miliardy Kč.

Ako informoval český denník Mladá fronta Dnes (MfD), zástupcovia firmy Mott MacDonald (poradca štátu pre rokovania s investorom) napísali premiérov M. Zemanovi list, v ktorom projekt tvrdo kritizujú. Cena projektu je podľa poradcu nadsadená. "Pri akceptovateľnom rozdelení rizík mala byť o 28 až 30 miliárd Kč nižšia," uvádza sa v liste. Poradca zároveň napadá riziká projektu, ktoré mal prevziať štát, hlavne pokiaľ ide o rýchly priebeh vydávania stavebných povolení. "Technická nepripravenosť projektu je jeho základným problémom," píše sa v liste adresovanom M. Zemanovi.

Naopak, investor tvrdí, že cena je výsledkom kompromisu. "Zmluva zodpovedá všetkým štandardom. Minister dopravy nespochybnil podpísanie zmluvy do volieb," uviedol Binar.

Podľa informácií MfD sú však výhrady vládnych právnikov také značné, že je stavba vážne spochybnená. Proti diaľnici bez výberového konania sa navyše stavia i ODS a koalícia.

(1 CZK = 1,383 SKK)

* pop gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 943
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 848
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 297
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 071
  5. Kam do tepla v januári? 1 753
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 397
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 092
  9. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 071
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 900

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

DOMOV

Manžela jej zatkli komunisti, pracovala pod cudzími menami

Marte Ličkovej udelil prezident Andrej Kiska Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.

Neprehliadnite tiež

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.