AKTUALIZOVANÉ 19:52

Ľudia myslia a nakupujú viac ekologicky

Prieskum Barometer ukázal, že na Slovensku sa myslí na životné prostredie, najmä keď to môže znížiť výdavky.

Predaj ovládnu v najbližšej budúcnosti bio potraviny, nákup cez internet a second handy. Nové trendy už menia štatistiky spotrebiteľského správania v Európe.

Pôvodný agentúrny text bol nahradený autorským textom SME.

BRATISLAVA. Európania nenakupujú menej. Dokonca, väčšina z nich predpokladá, že to najhoršie z krízy už majú za sebou. Vyplýva to z prieskumu Barometer spoločnosti Cetelem.

Lepšie sa vyvíja aj hodnotenie situácie v jednotlivých krajinách. V dvanástich štátoch, v ktorých Cetelem robil prieskum, sa hodnotenie na rok 2010 zlepšilo o 0,3 bodu na 4,5 z možných desiatich. U nás ľudia ohodnotili situáciu na budúci rok na 4,6 bodu. Spoločnosť Cetelem sa pýtala 8­tisíc ľudí. Zo Slovenska ich bolo päťsto.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Dôležité je, za čo platia

Ľudia sú podľa prieskumu ochotní nakupovať, ale prehodnocujú, za čo dajú koľko peňazí. „Dnes je najdôležitejšie, či má produkt pre zákazníka pridanú hodnotu. Vtedy je ochotný zaň zaplatiť aj viac peňazí," povedal včera Pascal Roussarie, manažér štúdie Barometer. Práve preto je možné, že ľudia síce nakúpia pri ceste na dovolenku letenky v nízkonákladových leteckých spoločnostiach, ale priplatia si za lepší hotel, opísal.

Ľubomír Drahovský, analytik spoločnosti Terno, však upozorňuje, že na Slovensku sa musia vnímať rozdiely v jednotlivých regiónoch. Inak sa podľa neho správajú ľudia v Bratislave či v Košiciach a napríklad v Lučenci. „Spotrebiteľské správanie závisí najmä od miery nezamestnanosti." Práve preto sú podobné prieskumy v súčasnosti otázne. Situácia v obchode sa totiž podľa neho rýchlo mení.

Bio potraviny sú v móde

Ako jeden z najvýraznejších trendov medzi spotrebiteľmi je podľa prieskumu Barometer nákup bio potravín. Takmer 40 percent opýtaných Slovákov povedalo, že často kupujú bio produkty. Podobný trend je aj v ostatných krajinách prieskumu. Najmenej bio produkty nakupujú Česi, len 22 percent.

Ľudia však ekologicky rozmýšľajú aj pri používaní recyklovaného papiera, produktov lokálnej výroby, ktoré majú obmedziť znečistenie ovzdušia či pri úpravách domácností, ktoré im môžu znížiť výdavky. V ekologickom správaní sú Slováci nad priemerom.

Naopak, produkty pod označením fair trade sú na tom omnoho horšie. V priemere ich nakupuje len 10 percent ľudí. U nás sú to tri percentá. Fair trade sú produkty, ktoré vyrábajú malí podnikatelia v rozvojových krajinách, napríklad v Afrike. Ide najmä o kávu či o čokoládu. „Bio produkty považujú zákazníci za také, ktoré pomôžu priamo im. Fair trade je nákup, ktorý pomáha niekomu ďaleko. Vo všetkých sledovaných krajinách platí, že ľudia radšej pomôžu sebe ako iným," povedal Roussarie.

Antikvariáty prajú čitateľom

Ďalším trendom v Európe je nakupovanie v bazároch. Zákazníci to už vnímajú ako cestu k veciam vyššej hodnoty. Aj keď sú produkty už použité, je to podľa nich lepšie, ako kúpiť veci s nižšou hodnotou.

V second handoch však už neprevláda len oblečenie ako to bolo v minulosti. Ľudia najviac nakupujú veci súvisiace s kultúrou. Ide napríklad o použité knihy, CD či videohry. Záujem je aj o jazdené autá. Naopak, najmenej nakupujú použité športové potreby a záhradnú techniku. Oproti štátom západnej Európy v nákupe použitých produktov zaostávame. Nákup v bazároch ešte stále vnímame dehonestujúco oveľa viac, ako napríklad ľudia vo Veľkej Británii, v Maďarsku či vo Francúzsku.

Okrem boja so second handmi musia podľa Roussarie predajcovia zápasiť aj s internetom. Ľudia podľa neho už prešli na taktiku, že si najskôr pozrú ponuku na internete, a potom ju porovnávajú s tou v kamenných obchodoch. „Úloha predavača dnes nie je presvedčiť, ale vyjednávať," povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 663
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 478
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 926
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 726
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 976
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 451
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 421
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 221
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 577
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 004

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.

Čínska továreň na pneumatiky môže byť aj v Košiciach (rozhovor)

Spoločnosť Linglong by v Európe mohla preinvestovať pol miliardy dolárov a zamestnať viac ako tisíc ľudí.