SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Choma: Máme recept na rušičky. Tajný

Vďaka rušičkám môžu byť dopravcovia pre satelity neviditeľní. Ako ich budú odhaľovať, nie je jasné.

Najúčinnejšou zbraňou proti rušičkám GPS sú kontrolné brány. My však máme veľa spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy, ktoré majú veľa zjazdov.Najúčinnejšou zbraňou proti rušičkám GPS sú kontrolné brány. My však máme veľa spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy, ktoré majú veľa zjazdov. (Zdroj: Ilustračné - TASR)

Keď nákladiak prejde len raz z Bratislavy do Nitry, zaplatí na mýte takmer 20 eur. Za toľko sa dá kúpiť aj rušička, ktorá kamión pre satelity urobí neviditeľným. Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že si s podvodníkmi dokáže poradiť.

BRATISLAVA. Vieme vypátrať kamionistov, ktorí v mýte podvádzajú, vyhlásila včera Národná diaľničná spoločnosť. Reagovala tak na informácie, že dopravcovia môžu naše elektronické mýto obchádzať cez rušičky GPS, vďaka ktorým môžu byť pre satelity neviditeľní.

O tom, ako chcú takýchto podvodníkov odhaľovať, štátna akciovka mlčí. Firma sa obáva, že by tak dopravcov inšpirovala k novým nápadom, ako sa mýtu vyhýbať. „Používanie rušičiek považujeme za trestný čin neoprávneného obohatenia,“ povedal šéf diaľničnej spoločnosti Igor Choma.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako to majú Nemci

Hubert Kluka, riaditeľ firmy Setech, ktorá sa zaoberá zabezpečovacími systémami, si nevie celkom predstaviť, ako by si s rušičkami náš systém za 850 miliónov eur poradil. Účinné sú podľa neho snáď len kontrolné brány. Tých máme zhruba 40. Lenže spoplatnených máme viac ako tisíc kilometrov ciest prvej triedy. To znamená obrovské množstvo zjazdov.

Nemci, ktorí majú spoplatnené len diaľnice, a to zhruba 12­tisíc kilometrov, majú 300 kontrolných brán. Nemci sú však na podvodníkov podľa Kluku aj lepšie vybavení. Palubnú jednotku majú totiž zapojenú aj do obvodov auta, takže mýtna centrála vie o tom, či je auto naštartované. Okrem toho palubné jednotky vysielajú cez mobilnú sieť do centrály podrobné informácie. Vedia tak rozoznať, či napríklad nemá auto niekoľko hodín zapnutý motor, ale podľa satelitov sa nehýbe.

Skryť Vypnúť reklamu

Otázkou je, či takéto informácie posiela aj náš systém. Ak nie, naše jednotky len dostanú dáta zo satelitu, priamo ich vyhodnotia a pošlú informáciu, aký spoplatnený úsek auto prešlo.

To znamená, že posielajú údaje len vtedy, ak GPS nie je rušené a auto je na spoplatnenej ceste. Nachytať podvodníkov by tak bolo ľahšie, keby sa detailnejšie informácie zo satelitu dostávali cez palubnú jednotku až do centrály, najlepšie v pravidelných intervaloch bez ohľadu na to, či je auto na spoplatnenom úseku. Systém si tak ľahšie všimne riziko.

To nie je všetko. „Rušička nemusí rušiť celý satelitný signál,“ hovorí Kluka. Niekedy sa napríklad podarí zrušiť jeden, niekedy dva satelity. To by tiež systém videl, keby sa z palubnej jednotky dostávali do centrály konkrétne dáta zo satelitu.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopyt po rušičkách stagnuje

V každom prípade vodiči, ktorí rušičky využívajú, naozaj porušujú zákon. „Takéto zariadenie sa nesmie prevádzkovať, distribuovať, ani predávať,“ hovorí Roman Vavro, hovorca Telekomunikačného úradu, pod ktorý rušičky spadajú.

Paradoxne na internete sme našli hneď niekoľko ponúk na lacné a výkonné rušičky. Predávajúci Filip, ktorý nechcel prezradiť priezvisko, hovorí, že mesačne predá asi tri. Zdvihol sa záujem, odkedy máme mýto? „Nie, je to zhruba rovnaké,“ tvrdí. To potvrdili aj ďalší oslovení z internetu.

Jeden z nich napríklad hovorí, že na rušičky sa ľudia pýtajú rovnako často ako pred mýtom. On ich podľa vlastných slov nepredáva. Údaje o rušičkách na jeho stránke sú „odborným technickým článkom“.

Podľa toho, čo ľudia hovoria, keď zháňajú rušičky, nejde o majiteľov dopravných firiem, ktorí sa chcú vyhnúť mýtu. Sú to skôr zamestnanci, ktorí sa chcú vyhnúť dozoru šéfa. Pred príchodom inteligentných sledovacích systémov si totiž kamionisti mohli slušne privyrobiť. Možné je však aj to, že si rušičky dopravcovia kupujú v zahraničí.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravcovia však majú aj inú možnosť, ako sa vyhnúť mýtu. Vyššie územné celky upozorňujú, že ťažké kamióny obchádzajú spoplatnené cesty cez cesty druhej a tretej triedy. Očakávajú preto, že štát zmení zákony, aby tomu zamedzil. Informoval o tom predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš. Mikuš podľa agentúry TASR povedal, že v súčasnosti jednotlivé župy hlásia poškodenie zhruba 17 percent všetkých týchto ciest.

Všetky kraje, tvrdí Mikuš, zatiaľ odhadujú, že vyše 2­tisíc kilometrov poškodených ciest z celkových viac ako 17­tisíc kilometrov v ich vlastníctve si na opravách vyžiada niekoľko sto miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 462
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 222
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 493
  4. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 288
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 085
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 843
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 590
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 590
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 526
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 305
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Matovičova paradigma

Keby žil v ére Edisona, tak sa hádže o zem a vyhráža až kým by sme nemali ústavný zákon o svietení petrolejkami.

Autorská strana Samuela Marca

Privítajte Petra Pellegriniho, náhradného človeka (píše Samo Marec)

Môžete Pellegriniho vyhnať zo Smeru, ale nemôžete Smer vyhnať z Pellegriniho.

Peter Pellegrini.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Prvá námestníčka Kováčiková odchádza z prokuratúry

Rezignáciu odôvodňuje aj útokmi na svoju osobu.

Viera Kováčiková.

Neprehliadnite tiež

Musk už predbehol Gatesa, je druhým najbohatším človekom na svete

Pondelkový strmý nárast hodnoty akcií Tesla vyniesol Muskovi približne 7,2 miliardy dolárov.

Elon Musk, šéf spoločnosti SpaceX.
	
Na snímke zľava člen predsedníctva Odborového zväzu (OZ) KOVO Ján Stískal, podpredsedníčka Konfederácie odborových zväzov (KOZ) SR Monika Uhlerová, prezident KOZ Marián Magdoško, predseda odborového zväzu (OZ) KOVO Emil Machyna, podpredsedníčka OZ KOVO Monika Benedeková a člen predsedníctva OZ KOVO Jaroslav Kopanica.

Ministerstvo financií zatiaľ neplánuje predĺžiť čas pre odklad splátok úverov

Prvé odklady splátok úverov podľa zákona lex korona pomaly končia.

ČSOB Banka.

Distribučné spoločnosti dostanú zo štátneho rozpočtu 162 miliónov eur

Ide o časť dlhu za podporu zelenej elektriny z roku 2018.

Minister financií´Eduard Heger (OĽaNO).