Choma: Máme recept na rušičky. Tajný

Vďaka rušičkám môžu byť dopravcovia pre satelity neviditeľní. Ako ich budú odhaľovať, nie je jasné.

Najúčinnejšou zbraňou proti rušičkám GPS sú kontrolné brány. My však máme veľa spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy, ktoré majú veľa zjazdov.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Keď nákladiak prejde len raz z Bratislavy do Nitry, zaplatí na mýte takmer 20 eur. Za toľko sa dá kúpiť aj rušička, ktorá kamión pre satelity urobí neviditeľným. Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že si s podvodníkmi dokáže poradiť.

BRATISLAVA. Vieme vypátrať kamionistov, ktorí v mýte podvádzajú, vyhlásila včera Národná diaľničná spoločnosť. Reagovala tak na informácie, že dopravcovia môžu naše elektronické mýto obchádzať cez rušičky GPS, vďaka ktorým môžu byť pre satelity neviditeľní.

O tom, ako chcú takýchto podvodníkov odhaľovať, štátna akciovka mlčí. Firma sa obáva, že by tak dopravcov inšpirovala k novým nápadom, ako sa mýtu vyhýbať. „Používanie rušičiek považujeme za trestný čin neoprávneného obohatenia,“ povedal šéf diaľničnej spoločnosti Igor Choma.

Ako to majú Nemci

Hubert Kluka, riaditeľ firmy Setech, ktorá sa zaoberá zabezpečovacími systémami, si nevie celkom predstaviť, ako by si s rušičkami náš systém za 850 miliónov eur poradil. Účinné sú podľa neho snáď len kontrolné brány. Tých máme zhruba 40. Lenže spoplatnených máme viac ako tisíc kilometrov ciest prvej triedy. To znamená obrovské množstvo zjazdov.

Nemci, ktorí majú spoplatnené len diaľnice, a to zhruba 12­tisíc kilometrov, majú 300 kontrolných brán. Nemci sú však na podvodníkov podľa Kluku aj lepšie vybavení. Palubnú jednotku majú totiž zapojenú aj do obvodov auta, takže mýtna centrála vie o tom, či je auto naštartované. Okrem toho palubné jednotky vysielajú cez mobilnú sieť do centrály podrobné informácie. Vedia tak rozoznať, či napríklad nemá auto niekoľko hodín zapnutý motor, ale podľa satelitov sa nehýbe.

Otázkou je, či takéto informácie posiela aj náš systém. Ak nie, naše jednotky len dostanú dáta zo satelitu, priamo ich vyhodnotia a pošlú informáciu, aký spoplatnený úsek auto prešlo.

To znamená, že posielajú údaje len vtedy, ak GPS nie je rušené a auto je na spoplatnenej ceste. Nachytať podvodníkov by tak bolo ľahšie, keby sa detailnejšie informácie zo satelitu dostávali cez palubnú jednotku až do centrály, najlepšie v pravidelných intervaloch bez ohľadu na to, či je auto na spoplatnenom úseku. Systém si tak ľahšie všimne riziko.

To nie je všetko. „Rušička nemusí rušiť celý satelitný signál,“ hovorí Kluka. Niekedy sa napríklad podarí zrušiť jeden, niekedy dva satelity. To by tiež systém videl, keby sa z palubnej jednotky dostávali do centrály konkrétne dáta zo satelitu.

Dopyt po rušičkách stagnuje

V každom prípade vodiči, ktorí rušičky využívajú, naozaj porušujú zákon. „Takéto zariadenie sa nesmie prevádzkovať, distribuovať, ani predávať,“ hovorí Roman Vavro, hovorca Telekomunikačného úradu, pod ktorý rušičky spadajú.

Paradoxne na internete sme našli hneď niekoľko ponúk na lacné a výkonné rušičky. Predávajúci Filip, ktorý nechcel prezradiť priezvisko, hovorí, že mesačne predá asi tri. Zdvihol sa záujem, odkedy máme mýto? „Nie, je to zhruba rovnaké,“ tvrdí. To potvrdili aj ďalší oslovení z internetu.

Jeden z nich napríklad hovorí, že na rušičky sa ľudia pýtajú rovnako často ako pred mýtom. On ich podľa vlastných slov nepredáva. Údaje o rušičkách na jeho stránke sú „odborným technickým článkom“.

Podľa toho, čo ľudia hovoria, keď zháňajú rušičky, nejde o majiteľov dopravných firiem, ktorí sa chcú vyhnúť mýtu. Sú to skôr zamestnanci, ktorí sa chcú vyhnúť dozoru šéfa. Pred príchodom inteligentných sledovacích systémov si totiž kamionisti mohli slušne privyrobiť. Možné je však aj to, že si rušičky dopravcovia kupujú v zahraničí.

Dopravcovia však majú aj inú možnosť, ako sa vyhnúť mýtu. Vyššie územné celky upozorňujú, že ťažké kamióny obchádzajú spoplatnené cesty cez cesty druhej a tretej triedy. Očakávajú preto, že štát zmení zákony, aby tomu zamedzil. Informoval o tom predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš. Mikuš podľa agentúry TASR povedal, že v súčasnosti jednotlivé župy hlásia poškodenie zhruba 17 percent všetkých týchto ciest.

Všetky kraje, tvrdí Mikuš, zatiaľ odhadujú, že vyše 2­tisíc kilometrov poškodených ciest z celkových viac ako 17­tisíc kilometrov v ich vlastníctve si na opravách vyžiada niekoľko sto miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 987
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 779
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 660
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 262
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 762
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 669
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 432
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 885
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 883
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 840

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.