SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

Mýto vraj kamióny obchádzajú rušičkami

Štát na mýte môžu oberať podvodníci. Rušičkami „na mýto" môžu ušetriť aj tisíce eur.

Čierni pasažieri na cestách u nás sú asi realitou.Čierni pasažieri na cestách u nás sú asi realitou. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Rušičky na signál GPS. To nie je žiadna nová vec, od 20 eur vyššie si ich môžete kúpiť trebárs aj na internete. Teraz ich však podľa Plus 7 dní môžu využívať dopravcovia, aby sa vyhli platbe mýta.

Slovenskí dopravcovia nám neoficiálne potvrdili, že sa tak deje. Ide vraj najmä o zahraničných kamionistov. Veriť sa však tomu nedá a neviditeľní cez rušičku GPS môžu byť aj domáci dopravcovia.

Čo je čo
  • GPS – satelitný systém, ktorý sleduje polohu auta. Palubná jednotka – vyhodnotí dáta z GPS.
  • GSM – mobilná sieť. Cez ňu pošle palubná jednotka do centrály dáta o tom, ktorý spoplatnený úsek dopravca prešiel.
  • GPS sa dá rušiť zariadením, ktoré sa dá kúpiť od 20 eur. Polícia nemá podľa našich informácií zariadenie, ako to zistiť. Rušiť sa dá aj GSM, ale rušička je drahšia. Pritom je jeho rušenie ľahšie odhaliteľné. V okruhu niekoľkých metrov nefungujú mobilné telefóny.
Zdroj: Setech

Podvod funguje tak, že rušička preruší satelitný signál, takže palubná jednotka cez GSM sieť nepošle do centrály SkyTollu údaje, koľko spoplatnených úsekov kamión prešiel. Vyzerá to totiž tak, že žiadne. Škoduje štát, lebo z mýta nemá to, čo očakával.

Odpovede nie sú

Náš mýtny systém stál 852 miliónov eur. Ministerstvo dopravy na naše otázky odpovedalo tak, že má na ne odpovedať Národná diaľničná spoločnosť. Tá má o probléme informovať aj samotné ministerstvo.

Národná diaľničná spoločnosť, ktorá mýto zastrešuje, prisľúbila odpovedať dnes. Aj prevádzkovateľ mýta SkyToll sa rozhodol, že komunikáciu v tejto veci prenechá na Národnú diaľničnú.

Dodávateľ palubných jednotiek, firma Siemens, zasa z bezpečnostných dôvodov nechce hovoriť o detailoch.

„Treba si uvedomiť, že každý, kto sa takýmto spôsobom snaží obísť mýtny systém, sa dopúšťa priestupku proti mýtnemu poriadku," povedal hovorca Siemensu Martin Noskovič.

Hubert Kluka, riaditeľ firmy Setech, ktorá sa zaoberá zabezpečovacími systémami, hovorí o rizikách. Ide o to, že ak niekto ruší signál GPS, dopravcovia sa s naším mýtnym systémom dajú skontrolovať v podstate len cez mýtne brány.

Ak si však dopravca rušičku pred bránou vypne, a za bránou opäť zapne, odhaliť ho je veľmi ťažké. Na Slovensku máme však len niečo nad 40 brán.

Problematické sú preto najmä cesty I. triedy. Tých máme spoplatnených vyše tisíc kilometrov. Či však štát počítal s obchádzaním mýta cez rušičky, sme sa nedozvedeli ani na mýtnej polícii.

Vyššia bezpečnosť stojí veľa

Kluka hovorí, že naše mýto by mohlo efektívne chytať „podvodníkov", stálo by to však veľmi veľa peňazí. Naše palubné jednotky totiž dostávajú zo satelitu množstvo informácií, ale do centrály už posielajú len jednu: dopravca prešiel ten alebo ten spoplatnený úsek.

Keby púšťali viac informácií o pohybe auta zo satelitu, možnosť chytiť podvodníka by stúpla. Napríklad na to, aby sa nasnímal presný bod, na ktorom sa auto nachádza, treba aj štyri satelity.

Niekedy sa rušičke podarí zasiahnuť iba dva. Keby sa teda podrobné údaje zo satelitu dostávali aj do centrály, SkyToll by mohol presnejšie vedieť, kde hrozí riziko.

SkyToll by však musel zabezpečiť oveľa viac dát, možno aj posilniť kapacitu serverov a urobiť množstvo iných finančne náročných zmien. Otázkou je preto najmä to, čo všetko si vlastne štát v mýtnom tendri objednal a či sme za rovnaké peniaze nemohli dostať aj vyššiu kvalitu.

Šéf mýtnej polície nie je technik, ale policajt

Na to, aby kamióny neobchádzali náš mýtny systém a mali palubné jednotky, dohliada u nás aj mýtna polícia. Jej šéf ERIK DÓCZI rušičky GPS signálu nepozná.

Vyskytol sa problém s rušičkami GPS, ktorý sa týka vyhýbaniu sa platbám mýta.

„Volajte tým, ktorých sa platba mýta týka."

Ale riešite, aby dopravcovia neunikali zo systému.

„Hovoríte o platbe mýta, volajte tých, ktorých sa platba mýta týka."

Existujú zariadenia na odhalenie niekoho, kto sa bude chcieť takto vyhnúť systému?

„Viete vy, či existujú takéto zariadenia, keď mi dávate takúto otázku. Ja nie som technik, ja som policajt."

Kontrolujete aj to, či majú šoféri v nákladiakoch zapnutú rušičku?

„O žiadnych rušičkách, o ktorých vy rozprávate, neviem. Videl som jednu, a to bolo za socializmu, ktorá rušila signál Slobodnej Európy, keď som ešte robil v Slovenských telekomunikáciách. O žiadnej inej rušičke signálu som doteraz nepočul."

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  3. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  4. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  5. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  6. Študuj perspektívne programy!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 17 380
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 869
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 685
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 112
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 840
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 592
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 199
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 143
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 189
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 769
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Trvalo to ani nie rok a Igor Matovič dokázali v očiach ľudí urobiť zo SmeroHlasu menšie zlo.

Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

13 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 300-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 859 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

3 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Rast bol relatívne vysoký vzhľadom na dosahy a vplyvy pandémie.

10m
Budova Astórie v Bratislave.

Budova je roky opustená.

11 h
Ilustračné foto.

Koruna sa prepadla na 26,10 Kč/euro.

12 h
Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Obsadenosť podnikov navrhujú stanoviť na 50 percent.

17 h