Mýto vraj kamióny obchádzajú rušičkami

Štát na mýte môžu oberať podvodníci. Rušičkami „na mýto" môžu ušetriť aj tisíce eur.

Čierni pasažieri na cestách u nás sú asi realitou.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Rušičky na signál GPS. To nie je žiadna nová vec, od 20 eur vyššie si ich môžete kúpiť trebárs aj na internete. Teraz ich však podľa Plus 7 dní môžu využívať dopravcovia, aby sa vyhli platbe mýta.

Slovenskí dopravcovia nám neoficiálne potvrdili, že sa tak deje. Ide vraj najmä o zahraničných kamionistov. Veriť sa však tomu nedá a neviditeľní cez rušičku GPS môžu byť aj domáci dopravcovia.

Čo je čo
  • GPS – satelitný systém, ktorý sleduje polohu auta. Palubná jednotka – vyhodnotí dáta z GPS.
  • GSM – mobilná sieť. Cez ňu pošle palubná jednotka do centrály dáta o tom, ktorý spoplatnený úsek dopravca prešiel.
  • GPS sa dá rušiť zariadením, ktoré sa dá kúpiť od 20 eur. Polícia nemá podľa našich informácií zariadenie, ako to zistiť. Rušiť sa dá aj GSM, ale rušička je drahšia. Pritom je jeho rušenie ľahšie odhaliteľné. V okruhu niekoľkých metrov nefungujú mobilné telefóny.
Zdroj: Setech

Podvod funguje tak, že rušička preruší satelitný signál, takže palubná jednotka cez GSM sieť nepošle do centrály SkyTollu údaje, koľko spoplatnených úsekov kamión prešiel. Vyzerá to totiž tak, že žiadne. Škoduje štát, lebo z mýta nemá to, čo očakával.

Odpovede nie sú

Náš mýtny systém stál 852 miliónov eur. Ministerstvo dopravy na naše otázky odpovedalo tak, že má na ne odpovedať Národná diaľničná spoločnosť. Tá má o probléme informovať aj samotné ministerstvo.

Národná diaľničná spoločnosť, ktorá mýto zastrešuje, prisľúbila odpovedať dnes. Aj prevádzkovateľ mýta SkyToll sa rozhodol, že komunikáciu v tejto veci prenechá na Národnú diaľničnú.

Dodávateľ palubných jednotiek, firma Siemens, zasa z bezpečnostných dôvodov nechce hovoriť o detailoch.

„Treba si uvedomiť, že každý, kto sa takýmto spôsobom snaží obísť mýtny systém, sa dopúšťa priestupku proti mýtnemu poriadku," povedal hovorca Siemensu Martin Noskovič.

Hubert Kluka, riaditeľ firmy Setech, ktorá sa zaoberá zabezpečovacími systémami, hovorí o rizikách. Ide o to, že ak niekto ruší signál GPS, dopravcovia sa s naším mýtnym systémom dajú skontrolovať v podstate len cez mýtne brány.

Ak si však dopravca rušičku pred bránou vypne, a za bránou opäť zapne, odhaliť ho je veľmi ťažké. Na Slovensku máme však len niečo nad 40 brán.

Problematické sú preto najmä cesty I. triedy. Tých máme spoplatnených vyše tisíc kilometrov. Či však štát počítal s obchádzaním mýta cez rušičky, sme sa nedozvedeli ani na mýtnej polícii.

Vyššia bezpečnosť stojí veľa

Kluka hovorí, že naše mýto by mohlo efektívne chytať „podvodníkov", stálo by to však veľmi veľa peňazí. Naše palubné jednotky totiž dostávajú zo satelitu množstvo informácií, ale do centrály už posielajú len jednu: dopravca prešiel ten alebo ten spoplatnený úsek.

Keby púšťali viac informácií o pohybe auta zo satelitu, možnosť chytiť podvodníka by stúpla. Napríklad na to, aby sa nasnímal presný bod, na ktorom sa auto nachádza, treba aj štyri satelity.

Niekedy sa rušičke podarí zasiahnuť iba dva. Keby sa teda podrobné údaje zo satelitu dostávali aj do centrály, SkyToll by mohol presnejšie vedieť, kde hrozí riziko.

SkyToll by však musel zabezpečiť oveľa viac dát, možno aj posilniť kapacitu serverov a urobiť množstvo iných finančne náročných zmien. Otázkou je preto najmä to, čo všetko si vlastne štát v mýtnom tendri objednal a či sme za rovnaké peniaze nemohli dostať aj vyššiu kvalitu.

Šéf mýtnej polície nie je technik, ale policajt

Na to, aby kamióny neobchádzali náš mýtny systém a mali palubné jednotky, dohliada u nás aj mýtna polícia. Jej šéf ERIK DÓCZI rušičky GPS signálu nepozná.

Vyskytol sa problém s rušičkami GPS, ktorý sa týka vyhýbaniu sa platbám mýta.

„Volajte tým, ktorých sa platba mýta týka."

Ale riešite, aby dopravcovia neunikali zo systému.

„Hovoríte o platbe mýta, volajte tých, ktorých sa platba mýta týka."

Existujú zariadenia na odhalenie niekoho, kto sa bude chcieť takto vyhnúť systému?

„Viete vy, či existujú takéto zariadenia, keď mi dávate takúto otázku. Ja nie som technik, ja som policajt."

Kontrolujete aj to, či majú šoféri v nákladiakoch zapnutú rušičku?

„O žiadnych rušičkách, o ktorých vy rozprávate, neviem. Videl som jednu, a to bolo za socializmu, ktorá rušila signál Slobodnej Európy, keď som ešte robil v Slovenských telekomunikáciách. O žiadnej inej rušičke signálu som doteraz nepočul."

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  6. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  7. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  9. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 15 161
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 381
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 155
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 065
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 253
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 088
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 983
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 908
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 357
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 144

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník hovorí, že oligarchovia médiá skupujú kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

Neprehliadnite tiež

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Investície do verejných budov už nebudú zaťažovať verejné financie

Nové pravidlá umožnia podľa MF SR zapájanie know-how a financií súkromného sektora do takýchto investícií, a to bez vplyvu na verejné financie.

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne. S nápadom na výrobu automatických prístrojov, ktoré by vydávali peniaze 24 hodín denne, prišiel škótsky vynálezca John Shepherd-Barron.

Nemecké platy sú v priemere o 570 eur vyššie ako tie naše

Najhoršie platení sú pracujúci v Rumunsku, Bulharsku a Maďarsku