Boeing aj Airbus tvrdia, že im WTO dala za pravdu

Svetová obchodná organizácia (WTO) podľa názoru Airbusu v zásade schválila štartovaciu pomoc, ktorú dostáva od západoeurópskych vlád na realizáciu svojich vývojových programov.

PARIZ. Najdôležitejší podporný nástroj pre Airbus "bol potvrdený ako nástroj, ktorý je v zhode s právnymi predpismi". Airbus ďalej tvrdí, že 70 % celej sťažnosti tým WTO Boeingu odmietla. Airbus tvrdí, že sa tým uvoľnila cesta, aby získal 3,3 miliardy eur pôžičky na dokončenie vývoja diaľkového lietadla Airbus A350.

Aj Boeing si však nárokuje víťazstvo v spore s európskym konkurentom. "Je to silný rozsudok, ktorý zásadným spôsobom mení situáciu a je to dobrá správa pre zamestnancov leteckého priemyslu v celej Amerike," uviedol americký koncern. Európske vlády vraj pomocou, ktorú poskytujú na výrobu veľkých lietadiel, silno deformovali trh. "Rozhodnutie by malo raz a navždy obmedziť priestor pre Airbus," pokračoval Boeing. Rozhodnutie WTO by malo byť signálom aj pre iné národy, ktoré sa tlačia na trh s veľkými lietadlami. Rusko a Čína vyvíjajú práve také modely.

WTO odovzdala v utorok (23.3.) sporným stranám, Airbusu a Boeingu, svoje hodnotenie pomoci, ktorú dostáva európsky výrobca. USA sa na ňu sťažovali vo WTO v roku 2004. Následne podala EÚ sťažnosť WTO na subvencie, ktoré dostáva Boeing od americkej vlády. Správu k tejto záležitosti svetová organizácia uverejní v júni tohto roku.

Podľa Airbusu WTO odmietla tvrdenie Boeingu, že pomoc, ktorú dostáva Airbus, poškodila americký letecký priemysel materiálne. Európske opatrenia neviedli v USA k zániku pracovných miest, a ani k zníženiu zisku. Washington však vyčíslil svoje škody na 205 miliárd USD (153,70 miliardy eur). Tvrdí, že Airbus vďaka podpore zvýšil svoj podiel na svetovom trhu s veľkými lietadlami z 37 % v roku 2001 na súčasných vyše 50 %. WTO sa s tým nestotožnila.

Avšak 30 % americkej sťažnosti WTO pokladá za oprávnených. Údajne neboli v poriadku predchádzajúce úvery, ktoré Airbus dostal.

Za odporujúce pravidlám pokladá WTO subvencie, ktoré Airbus dostával na výskum a vývoj. Airbus podá námietky práve proti tomuto záveru. Avšak Boeing sa ani v tomto prípade nepohybuje na pevnej zemi. Americký koncern totiž má väčší prospech zo zbrojárskych a kozmických programov, ktoré vyvíja, než Airbus. Boeing poznatky z nich využíva pri vývoji civilných dopravných lietadiel. "V oblasti technológií ide v Európe možno o 200 miliónov eur podpory. V USA táto podpora však dosahuje dvojcifernú sumu v miliardách," uviedol hovorca Airbusu Stefan Schaffrath.

Airbus vkladá veľké nádeje do správy WTO, ktorá uzrie svetlo sveta v júni. Európsky koncern očakáva, že WTO potvrdí, že model Boeingu 787, Dreamliner, bol najviac subvencovaný štátom v celých dejinách civilnej leteckej výroby. Hovorca dodal, že to bude pre Boeing veľmi tvrdá príučka.

Airbus chcel s Boeingom rokovať o skončení subvencií. Boeing to však odmietol ešte skôr, ako sa sťažnosti dostali WTO.

Oba závery WTO môžu byť posudzované revízne znovu. Táto operácia môže trvať tri až päť rokov. Airbus očakáva, že sa na konci ťahaníc uskutočnia rokovania, ktoré sa zavŕšia dohodou. Ani Spojené štáty a ani Európania neohrozia svoj strategický letecký priemysel, keď sa na trhu objavia noví konkurenti, napríklad Číňania.

Podľa názoru Boeingu stáli ilegálne európske subvencie Ameriku desaťtisíce pracovných miest. Koncern vyzval európske vlády, aby zmenili doterajší prístup. Podľa Boeingu musia dodržiavať jasné pravidlá WTO. Boeing v utorok večer miestneho času nezaujal stanovisko k subvenciám, ktoré dostáva na svoje produkty.

Informovala o tom agentúra DPA a nemecké denníky Financial Times Deutschland a Die Welt.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 21 806
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 11 455
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 757
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 498
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 068
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 699
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 905
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 791
  9. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 666
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 618

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pohroma sa blíži, nielen vo Francúzsku

Voľby sú nepredvídateľné, ale trend nespokojnosti je čoraz jasnejší.

PRIMÁR

Športový lekár: Kto chodí denne na pivo, nemôže začať prudko športovať

Malovič hovorí o vplyve a rizikách športu v zrelom veku.

Neprehliadnite tiež

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na úrovni 7-percent.

Trump nariadil preskúmať firemné dane a finančné regulácie

Nariadenie sa týka aj presunu daňového sídla do inej krajiny v rámci spojení so zahraničnou firmou.

Analytik: Turisti zabúdajú, po útokoch sa do krajiny vrátia

Francúzsko každoročne navštevujú desiatky miliónov turistov. Podiel cestovného ruchu tvorí až desatinu hrubého domáceho produktu

Čo môže teroristický útok a Le Penová urobiť s francúzskou ekonomikou?

Z doterajších vyjadrení je zrejmé, že Le Penová nie je naklonená Európskej únii. V minulosti už povedala, že chce vystúpiť z eurozóny a znovu zaviesť francúzsky frank.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop