SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Súkromný kapitál mal urýchliť stavby ciest, kríza ich pribrzdila

Zrýchlenú stavbu dôležitých cestných ťahov očakávala vláda Roberta Fica (Smer) od zapojenia súkromných investorov do projektov verejno-súkromného partnerstva.

BRATISLAVA. Zrýchlenú stavbu dôležitých cestných ťahov očakávala vláda Roberta Fica (Smer-SD) od zapojenia súkromných investorov do projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Pôvodne naplánované termíny dokončenia ciest sa však aj pre negatívne vplyvy hospodárskej krízy posunuli. Naplno sa zatiaľ rozbehli len práce na asi 50 kilometrov dlhom úseku rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.

Kabinet si naplánoval vybudovať prostredníctvom PPP projektov celkovo vyše 150 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. O metóde, pri ktorej stavbu financuje súkromný koncesionár a štát mu neskôr v splátkach dlhodobo hradí vybudovanie a prevádzku diela, uvažovala ešte bývalá vláda Mikuláša Dzurindu. Reálne však PPP projekty spustil až súčasný Ficov kabinet. Zamýšľané cesty rozdelil do troch balíkov. Podľa vlaňajšieho odhadu ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by táto forma budovania diaľnic mala Slovensko stáť okolo 21 miliárd eur. Štát má diela po dobudovaní koncesionárom splácať 30 rokov. Po navýšení o úroky sa tak cesty výrazne predražia.

Ministerstvo dopravy vyhlásilo prvý medzinárodný tender na výber zhotoviteľa približne 75 kilometrov diaľnice D1 v Žilinskom a Prešovskom kraji v novembri 2007. O mesiac neskôr nasledovala súťaž na dodávku a prevádzku okolo 50 kilometrov cesty R1 a v apríli 2008 tender na technicky náročný, približne 30-kilometrový úsek D1 s viacerými tunelmi v okolí Žiliny. Fico pritom po voľbách v roku 2006 vyhlásil, že do roku 2010 by malo byť s výnimkou technicky náročných úsekov dobudované celé spojenie medzi Bratislavou a Košicami.

Napokon sa naplno začala prostredníctvom PPP projektov stavať rýchlostná cesta R1. Konzorcium Granvia pod vedením francúzskej firmy Vinci spustilo práce vlani v auguste, stavebné náklady na vybudovanie štyroch úsekov R1 sú naplánované na 900 miliónov eur, ale ďalšie milióny si vyžiada napríklad následná prevádzka. Štát by mal za tri desaťročia uhradiť koncesionárovi okolo 3,5 miliardy eur. Prvé úseky by mali byť dokončené na budúci rok, posledné o rok neskôr. Do financovania projektu sa zapojila viac ako desiatka bánk, vrátane Európskej banky pre obnovu a rozvoj.

Naopak chýbajúce finančné krytie projektu zatiaľ brzdí rozbeh stavby severnej časti D1, o ktorú sa má postarať združenie na čele s francúzskou spoločnosťou Bouygues. V konzorciu sú zastúpené aj slovenské stavebné firmy Váhostav a Doprastav. Vláda koncesionárovi už niekoľkokrát predĺžila termín na získanie peňazí, ktoré má aktuálne zabezpečiť do konca apríla.

Zatiaľ najmenej pokročil najmenší z trojice balíkov PPP projektov, a to výstavba okolo 30 kilometrov D1 v okolí Žiliny vrátane viac ako sedemkilometrového tunela Višňové - Dubná Skala. Výstavbu vláda priklepla konzorciu okolo nemeckej spoločnosti Hochtief PPP Solutions, získanie peňazí na projekt by malo preukázať do polovice roka. Stavba by podľa predbežných odhadov mala vyjsť na zhruba dve miliardy eur, dokončenie diela je zatiaľ naplánované na rok 2014.

Od stavby ciest si Ficova vláda, ktorej v júni vyprší štvorročné funkčné obdobie, sľubuje aj povzbudenie hospodárskeho rastu prostredníctvom investícií a rastu zamestnanosti. Pre urýchlenie budovania diaľnic koalícia Smer-SD, SNS a ĽS-HZDS presadila v parlamente aj viaceré zmeny zákonov, ktoré napríklad obmedzili práva súkromných vlastníkov pôdy.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. Desať najkrajších pláží na Korfu
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  10. Stiahnite si stovky e-kníh
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  3. Desať najkrajších pláží na Korfu
  4. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  5. Vážení poslanci, to naozaj?
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Koniec čakania na kuriéra
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 189
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 077
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 703
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 849
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 341
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 821
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 605
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 478
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 071
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli 3 004
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prevrátený kamión po búrke v Moravske Novej Vsi.

Supercela na juhu Moravy priniesla veľké krúpy aj tornádo.


a 4 ďalší 3 h
Sedem obcí na južnej Morave spustošilo tornádo.

Búrka spôsobila obrovské škody.


3 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ministerstvo na tento účel dodatočne vyčlení takmer 15 miliónov eur.


TASR 15 h
Ilustračné foto.

Krajina sa snaží o znižovanie emisií uhlíka.


SITA 17 h
Minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan.

V lesoch by sa muselo hospodáriť citlivejšie.


TASR 18 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Nový predpis schválili europoslanci vo štvrtok.


TASR 18 h