Štátne železnice čelia obvineniam v tendri

ŽSR rekonštruujú trate, aby mohli chodiť vlaky po Slovensku rýchlejšie. Tender na tieto práce je vraj zmanipulovaný.

Tender na opravu koľají vraj nie je v poriadku.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Pochybnosti o transparentnosti v tendroch štátnych firiem neustávajú. Aj včera prišiel do našej redakcie anonymný e-mail, ktorý poukazuje na možné machinácie pri verejnej súťaži štátneho podniku Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

Ide o modernizáciu železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. Rekonštruovať sa má približne 10 kilometrov, tak aby boli vlaky schopné ísť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.

Ponuky v tendri
  • Skanska : 201 miliónov eur + 33 638 výlukových hodín
  • Trnavská stavebná spoločnosť : 245 miliónov eur + 17 925 výlukových hodín
  • OHL ŽS : 263 miliónov eur + 18 548 výlukových hodín
  • Strabag : 279 miliónov eur +
    22 638 výlukových hodín

Podľa informácií v e-maili majú ŽSR zmanipulovať tender tak, aby vyhrala drahšia ponuka českej firmy OHL ŽS. Najlacnejšiu ponuku poslala švédska spoločnosť Skanska.

V e-maili, ktorý dostali napríklad Úrad boja proti korupcii či Protikorupčný úrad Európskej únie, sa píše, že riaditeľ príslušného odboru železníc Miroslav M. „je pod veľkým tlakom, pretože už prevzal zálohu, cca 100 tisíc eur, za ovplyvnenie verejnej súťaže v prospech OHL ŽS".

Podľa informácií SME z prostredia protikorupčneho úradu neberú ani anonymné informácie na ľahkú váhu a začínajú ich preverovať. Miroslav M. pritom už čelí jednému preverovaniu z prijímania úplatkov.

OHL ŽS obvinenia odmietla. „Vždy postupujeme pri účasti vo výberových konaniach v súlade so zadanými podmienkami a platnou legislatívou," napísala hovorkyňa Taťjana Pelíšková.

S ostatnými otázkami nás odporučila na železnice. Tie sa k anonymnému udaniu odmietajú vyjadriť. „V tejto veci už bolo podané trestné oznámenie," povedala Dana Hurtová z tlačového oddelenia železníc.

Ministerstvo dopravy, ktoré má ŽSR pod patronátom, hovorí, že si anonym preverí.

Ako na to

OHL ŽS by sa mala k víťazstvu v tendri dostať vďaka vyradeniu najlacnejšej ponuky firmy Skanska. Železnice sa vraj pokúsia vylúčiť ich ponuku pod zámienkou chyby pri výpočte výlukových hodín.

To je čas, za ktorý bude trať medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou mimo prevádzky. Skanska vypočítala, že to bude až 33 844 hodín. Pritom OHL ŽS v ponuke tvrdia, že by dokázali trať zrekonštruovať o 15 296 hodín rýchlejšie.

Magdaléna Dobišová z firmy Skanska hovorí, že tento čas je potrebný, aby bola rekonštrukcia spravená kvalitne a že aj pri takejto dlhej výluke je ich ponuka najvýhodnejšia o desať bodov. Ak by železnice tento argument Skanskej prijali, podľa anonymu sa komisia pokúsi súťaž zrušiť.

To, že anonym má dobré informácie z vnútra komisie, dokazuje aj fakt, že už jeho prvý e-mail bol pravdivý. Minulý týždeň sa totiž otvárali obálky s cenovými ponukami a anonym ešte pred ich zverejnením vedel, že Skanska ponúka najnižšiu cenu.

Vysvetľujú aj NDS

Skanska sa v súčasnosti potýka aj s nevôľou štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti.

V tendri na výstavbu diaľnicu D3 okolo Žiliny ponúkla najnižšiu cenu. NDS sa to však nepáči a žiada ich o vyjadrenie, že dokážu stavať tak lacno.

Podľa informácií denníka Pravda diaľničiari uvažujú, že tender zrušia. Komisia o ich argumentoch rozhoduje už mesiac. NDS sa k tendru odmieta vyjadriť.

Ako vláda plní sľub zabezpečiť úspory vo verejnom obstarávaní, správe nehnuteľností a informačných systémov

Čo sľúbili: Toto sú cesty - verejné obstarávanie, vážna kontrola na úrovni verejného obstarávania, kde sa pohybujú desiatky miliárd korún, tuším je to 80 alebo 90 miliárd. Ak len 10 %, pán poslanec, urobíme takýmto spôsobom, len tam máme 9 miliárd.

Zdroj: Pavol Paška, SMER, po voľbách podpredseda parlamentu, TA3, V politike, 10.1.2006


Obrovské množstvo dodatočných zdrojov je v samotnej rezerve a neefektívnosti vynakladania finančných prostriedkov v rámci verejnej správy. (...) Našou hlavnou ambíciou je hľadať presne túto neefektívnosť. (...) A na to je množstvo príkladov, (...) napríklad centrálne verejné obstarávanie, centrálna správa nehnuteľností, centrálna správa informačných systémov. Toto všetko sa tu zanedbávalo dlhé roky (...).

Zdroj: Ján Počiatek, minister financií (SMER), TA3, V politike, 17.12.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ide o jeden z najlepších sľubov súčasnej vlády. Na verejnom obstarávaní možno ušetriť miliardy chýbajúce v iných rezortoch. Splnenie sľubu si však vyžaduje dlhodobo dosadzovať do riadiacich funkcií ľudí vysoko odolných voči korupcii. Rozhodnutia komisií pri rôznych tendroch by mali byť zverejnené na internete vrátane informácie o tom, ktorý člen komisie ako hlasoval.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda nepresadila zmeny, ktoré by priniesli úspory. Nezaviedla centrálnu správu nehnuteľností (výnimkou sú rezorty vnútra a kultúry, kde proces začal výberom centrálneho správcu), informačných systémov ani verejného obstarávania. Tiež nepresadila povinnosť uskutočňovať verejné obstarávanie pomocou elektronického systému, ktorý by zvýšil jeho efektívnosť. O mrhaní verejných zdrojov svedčia tiež desiatky medializovaných káuz a podozrení z klientelizmu a korupcie.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 637
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 282
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 511
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 844
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 068
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 947
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 939
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 480
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 460

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Sagan ide prvú klasiku v sezóne, s Kolářom jazdia v Belgicku

Vlani na pretekoch Omloop Het Nieuwsblad skončil Peter Sagan na druhom mieste.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

DOMOV

Nicholsonová tiež zvažovala odchod z SaS, teraz má dve možnosti

Tvrdí, že ak zo strany odíde, tak odíde z politiky celkom.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop