Štátne Cargo vlani vykázalo prevádzkovú stratu 34 miliónov eur

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vykázala v minulom roku prevádzkovú stratu 34 mil. eur, keď rok predtým dosiahla v hlavnej činnosti zisk 58,8 mil. eur pred zdanením, úrokmi, odpismi a amortizáciou.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vykázala v minulom roku prevádzkovú stratu 34 mil. eur, keď rok predtým dosiahla v hlavnej činnosti zisk 58,8 mil. eur pred zdanením, úrokmi, odpismi a amortizáciou (EBITDA). Tržby z nákladnej prepravy klesli železničnému nákladnému prepravcovi o 29,3 % na 273 mil. eur. Ako ďalej vyplýva z údajov, ktoré spoločnosť zverejnila vo štvrtok počas konferencie o intermodálnej preprave v Bratislave, objem nákladnej prepravy vlani predstavoval 33,79 mil. ton, čo bolo medziročne menej o 24,1 %. Na zmiernenie dopadov hospodárskej krízy Cargo vlani získalo štátnu návratnú pôžičku vo výške 166 mil. eur. Európska komisia začala nedávno prešetrovanie, či bol úver poskytnutý v rámci povolenej štátnej pomoci.

Podiel intermodálnej prepravy na celkovej preprave Carga vlani dosiahol 5,9 % a bol medziročne vyšší o 0,75 percentuálneho bodu. Podľa objemu však kombinovaná preprava klesla o 13 % na takmer 2 mil. ton. Dopravný výkon spoločnosti klesol o 34 % na 10,9 mil. vlakových kilometrov. Počet zamestnancov ku koncu vlaňajška sa medziročne znížil o 6 % na 9 826 osôb.

V rámci prepravy sa najviac prepadla tranzitná, a to o 37 % na 7,55 mil. ton. Najviac prepraveného nákladu pripadlo na dovoz v objeme 13,93 mil. ton, čo znamenalo medziročne pokles o 17 %. Preprava do zahraničia klesla o 18 % na 8,43 mil. ton a vnútorná preprava v objeme 3,88 mil. ton bola nižšia o 29 %. Dovoz mal na výkonoch Carga podiel 41,2 %, vývoz 24,9 %, tranzit 22,3 % a vnútorná preprava 11,5 %. Na prepravu uhlia, železnej rudy a kovov pripadalo 51 % tovarov a na stavebniny 47 %. Vyše 72 % tovaru tvorili hromadné substráty, z toho 63 % sypké a 9 kvapalné. Do a z Česka smerovalo 36,2 % prepravy Carga, Ukrajina mala podiel 35,3 %, Maďarsko 13 %, Poľsko 8,3 % a Rakúsko 7,2 %.

Podiel Carga na železničnom prepravnom trhu podľa ton nákladov vlani predstavoval 93,05 %. Celkový objem nákladnej prepravy po železnici v minulom roku dosiahol 35,3 mil. ton a bol medziročne nižší o 23,9 %. Na železnicu pritom pripadalo v rámci celkovej nákladnej dopravy 13 %. Cargo malo ku koncu uplynulého roka spolu 715 rušňov, o 23 menej ako rok predtým. Počet nákladných vozňov firmy medziročne vzrástol o 248 na 14 758 - z toho 7 665 vysokostenných, 3 854 plošinových, 2 315 zakrytých a 924 ostatných.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 916
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 517
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 479
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 251
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 635
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 583
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 245
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 893
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 666
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 722

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop