BRATISLAVA. Súkromné firmy však upozorňujú, že by to mohli byť vyhodené peniaze. Informovali o tom dnes predstavitelia ministerstva a privátnych spoločností na konferencii o infraštruktúre intermodálnej prepravy.
Predstaviteľ Metrans, a. s., Jiří Samek zdôraznil, že tržby za prekládky v termináloch nezaplatia ani samotnú investíciu. Podľa neho je momentálne kapacita už existujúcich terminálov postačujúca. "Domnievam sa, že toto je vyhadzovanie štátnych, verejných a európskych peňazí," konštatoval.
Aktuálny počet terminálov je však podľa ministerstva nedostatočný. V období pred krízou totiž ich kapacita nepostačovala, aj keď momentálne prevyšuje objem prepraveného tovaru. "Investícia do terminálov je však dlhodobá," podotkol vedúci oddelenia projektov železničnej infraštruktúry na rezorte dopravy Peter Hrapko. Dodal, že podľa prepočtov ministerstva sa očakáva nárast vybaveného množstva tovaru. To by malo zaplniť súčasné aj plánované terminály.
Podiel intermodálnej dopravy, teda kombinácie kamiónov a železníc, predstavuje z celkovej železničnej dopravy 5,8 %. Rezort dopravy očakáva, že v priebehu najbližších 6 rokov by sa tento podiel mal zvýšiť o 100 až 200 %. Priemerné čísla krajín Európskej únie (EÚ) hovoria o 15-% podiele kombinovanej dopravy zo železničnej.
Problémom pri intermodálnej doprave je jej cena. Preprava tovaru týmto spôsobom sa totiž oplatí približne až pri trase nad 300 km. Vtedy sa jej cena dá porovnať s využitím iba kamiónov.
Hrapko však pre TASR zdôraznil, že železnice sú ekologickejšie ako nákladná cestná doprava. Uvedomuje si to aj EÚ, ktorá začína preferovať práve prepravu tovarov železnicami.
Na Slovensku by sa táto preprava mala začať viac využívať podľa Hrapka z viacerých dôvodov. Jednak sa zvýšila cena kamiónovej prepravy v dôsledku zavedenia mýta od januára tohto roka. Zároveň sa má znížiť cena za prepravu na 1 km železnice z 9 na 5 eur, čo zaviedla únia. Veľmi dôležitým faktorom budú podľa neho aj nové terminály.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR má vybudovať štyri terminály v Bratislave, Žiline, Košiciach a Leopoldove. Celková investícia by mala predstavovať 120,73 milióna eur. Z toho 85 % sa má vyfinancovať z eurofondov, z Operačného programu Doprava na roky 2007 až 2013. Zvyšok zafinancuje štát.
Princípom intermodálneho spôsobu prepravy tovarov je maximálne využitie železničnej dopravy, ktorá je ekologickejšia ako kamiónová. Tovar sa u odosielateľa naloží do výmennej nadstavby. Následne sa po ceste dopraví do terminálu a preloží na železnicu. Odtiaľ je prepravený do ďalšieho terminálu v blízkosti miesta vykládky, kde sa preloží na kamión a po ceste sa dopraví až na posledné miesto vykládky.
Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005
Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.
Zdroj: INEKO