Štát postaví terminály za 120 miliónov eur

Rezort dopravy plánuje za viac ako 120 miliónov eur vybudovať štyri nové terminály na podporu kombinovanej dopravy, teda železničnej a kamiónovej.

BRATISLAVA. Súkromné firmy však upozorňujú, že by to mohli byť vyhodené peniaze. Informovali o tom dnes predstavitelia ministerstva a privátnych spoločností na konferencii o infraštruktúre intermodálnej prepravy.

Predstaviteľ Metrans, a. s., Jiří Samek zdôraznil, že tržby za prekládky v termináloch nezaplatia ani samotnú investíciu. Podľa neho je momentálne kapacita už existujúcich terminálov postačujúca. "Domnievam sa, že toto je vyhadzovanie štátnych, verejných a európskych peňazí," konštatoval.

Aktuálny počet terminálov je však podľa ministerstva nedostatočný. V období pred krízou totiž ich kapacita nepostačovala, aj keď momentálne prevyšuje objem prepraveného tovaru. "Investícia do terminálov je však dlhodobá," podotkol vedúci oddelenia projektov železničnej infraštruktúry na rezorte dopravy Peter Hrapko. Dodal, že podľa prepočtov ministerstva sa očakáva nárast vybaveného množstva tovaru. To by malo zaplniť súčasné aj plánované terminály.

Podiel intermodálnej dopravy, teda kombinácie kamiónov a železníc, predstavuje z celkovej železničnej dopravy 5,8 %. Rezort dopravy očakáva, že v priebehu najbližších 6 rokov by sa tento podiel mal zvýšiť o 100 až 200 %. Priemerné čísla krajín Európskej únie (EÚ) hovoria o 15-% podiele kombinovanej dopravy zo železničnej.

Problémom pri intermodálnej doprave je jej cena. Preprava tovaru týmto spôsobom sa totiž oplatí približne až pri trase nad 300 km. Vtedy sa jej cena dá porovnať s využitím iba kamiónov.

Hrapko však pre TASR zdôraznil, že železnice sú ekologickejšie ako nákladná cestná doprava. Uvedomuje si to aj EÚ, ktorá začína preferovať práve prepravu tovarov železnicami.

Na Slovensku by sa táto preprava mala začať viac využívať podľa Hrapka z viacerých dôvodov. Jednak sa zvýšila cena kamiónovej prepravy v dôsledku zavedenia mýta od januára tohto roka. Zároveň sa má znížiť cena za prepravu na 1 km železnice z 9 na 5 eur, čo zaviedla únia. Veľmi dôležitým faktorom budú podľa neho aj nové terminály.

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR má vybudovať štyri terminály v Bratislave, Žiline, Košiciach a Leopoldove. Celková investícia by mala predstavovať 120,73 milióna eur. Z toho 85 % sa má vyfinancovať z eurofondov, z Operačného programu Doprava na roky 2007 až 2013. Zvyšok zafinancuje štát.

Princípom intermodálneho spôsobu prepravy tovarov je maximálne využitie železničnej dopravy, ktorá je ekologickejšia ako kamiónová. Tovar sa u odosielateľa naloží do výmennej nadstavby. Následne sa po ceste dopraví do terminálu a preloží na železnicu. Odtiaľ je prepravený do ďalšieho terminálu v blízkosti miesta vykládky, kde sa preloží na kamión a po ceste sa dopraví až na posledné miesto vykládky.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 292
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 910
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 043
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 429
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 919
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 911
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 748
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 551
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 536
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 532

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.