Štát postaví terminály za 120 miliónov eur

Rezort dopravy plánuje za viac ako 120 miliónov eur vybudovať štyri nové terminály na podporu kombinovanej dopravy, teda železničnej a kamiónovej.

BRATISLAVA. Súkromné firmy však upozorňujú, že by to mohli byť vyhodené peniaze. Informovali o tom dnes predstavitelia ministerstva a privátnych spoločností na konferencii o infraštruktúre intermodálnej prepravy.

Predstaviteľ Metrans, a. s., Jiří Samek zdôraznil, že tržby za prekládky v termináloch nezaplatia ani samotnú investíciu. Podľa neho je momentálne kapacita už existujúcich terminálov postačujúca. "Domnievam sa, že toto je vyhadzovanie štátnych, verejných a európskych peňazí," konštatoval.

Aktuálny počet terminálov je však podľa ministerstva nedostatočný. V období pred krízou totiž ich kapacita nepostačovala, aj keď momentálne prevyšuje objem prepraveného tovaru. "Investícia do terminálov je však dlhodobá," podotkol vedúci oddelenia projektov železničnej infraštruktúry na rezorte dopravy Peter Hrapko. Dodal, že podľa prepočtov ministerstva sa očakáva nárast vybaveného množstva tovaru. To by malo zaplniť súčasné aj plánované terminály.

Podiel intermodálnej dopravy, teda kombinácie kamiónov a železníc, predstavuje z celkovej železničnej dopravy 5,8 %. Rezort dopravy očakáva, že v priebehu najbližších 6 rokov by sa tento podiel mal zvýšiť o 100 až 200 %. Priemerné čísla krajín Európskej únie (EÚ) hovoria o 15-% podiele kombinovanej dopravy zo železničnej.

Problémom pri intermodálnej doprave je jej cena. Preprava tovaru týmto spôsobom sa totiž oplatí približne až pri trase nad 300 km. Vtedy sa jej cena dá porovnať s využitím iba kamiónov.

Hrapko však pre TASR zdôraznil, že železnice sú ekologickejšie ako nákladná cestná doprava. Uvedomuje si to aj EÚ, ktorá začína preferovať práve prepravu tovarov železnicami.

Na Slovensku by sa táto preprava mala začať viac využívať podľa Hrapka z viacerých dôvodov. Jednak sa zvýšila cena kamiónovej prepravy v dôsledku zavedenia mýta od januára tohto roka. Zároveň sa má znížiť cena za prepravu na 1 km železnice z 9 na 5 eur, čo zaviedla únia. Veľmi dôležitým faktorom budú podľa neho aj nové terminály.

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR má vybudovať štyri terminály v Bratislave, Žiline, Košiciach a Leopoldove. Celková investícia by mala predstavovať 120,73 milióna eur. Z toho 85 % sa má vyfinancovať z eurofondov, z Operačného programu Doprava na roky 2007 až 2013. Zvyšok zafinancuje štát.

Princípom intermodálneho spôsobu prepravy tovarov je maximálne využitie železničnej dopravy, ktorá je ekologickejšia ako kamiónová. Tovar sa u odosielateľa naloží do výmennej nadstavby. Následne sa po ceste dopraví do terminálu a preloží na železnicu. Odtiaľ je prepravený do ďalšieho terminálu v blízkosti miesta vykládky, kde sa preloží na kamión a po ceste sa dopraví až na posledné miesto vykládky.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 402
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 163
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 944
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 616
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 758
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 450
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 191
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 683
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 245
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 655

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci a Švédi čistia Európu od slovenských zbraní

Poliaci rozbili gang pašujúci slovenské zbrane, Švédi na prípade stále pracujú.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

Neprehliadnite tiež

Amazon ruší poplatky za dopravu, posielať balíčky bude zadarmo

Firma je jeden z naj­väč­ších e-sho­pov na svete so širokou ponukou sortimentu.

Slovensko chce loviť turistov v Rusku a Bielorusku

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop