Šéfka Pelikan.sk: Letenkové tendre sú skorumpované

Tendre na dlhodobú dodávku leteniek pre štátne orgány sa robia neobjektívne, hovorí šéfka a spolumajiteľka internetového obchodu s letenkami Pelikan.sk Tatiana Kyseľová. Zákazníkom odkazuje, že reči o vysokých províziách z leteniek nie sú pravdivé. Pohybu

Tatiana Kyseľová je šéfka a väčšinová majiteľka spoločnosti, ktorá prevádzkuje internetový obchod s letenkami Pelikan.sk. Spoločnosť Ernst&Young jej udelila ocenenie Začínajúci podnikateľ roka 2009.(Zdroj: DIANA MRÁZIKOVÁ)

jú sa totiž v jednotkách eur.

Pracuje Pelikan.sk aj s korporátnou klientelou a zapájate sa do „letenkových" tendrov?

„Máme aj VIP oddelenie, ktoré pracuje pre korporátnu klientelu. Prihlasujeme sa do tendrov, ale veľakrát nevyhrávame. Neuplácame."

Máte s tým konkrétnu skúsenosť?

„Samozrejme. Raz za mnou prišli zo štátnej organizácie, že môžeme vyhrať tender, ale budeme určité percento platiť naspäť. Išlo o štyri milióny eur a toho človeka som vyhodila z kancelárie."

Čo konkrétne sa vlastne vyberá v letenkových tendroch?

„Sprostredkovanie leteckých služieb."

Ten tender je postavený tak, že sa vyberá ponuka objemu zabezpečených služieb alebo konkrétnych letov?

„Vyberá sa objem. Tie tendre sú však často veľmi tendenčné. Je veľmi ťažké urobiť v tendri ponuku na letenky. Dostupnosť a cena sa totiž neustále menia. Tí skúsenejší to robia tak, že pošlú podmienky, podľa ktorých máme predložiť cenu leteniek na vybrané „ukážkové" dni. Lenže tá cena môže byť o hodinu iná"

Ale to je vysoko neobjektívne, pretože diskvalifikovaní môžu byť aj tí, ktorí hrajú fér.

„Áno, je to veľmi neobjektívne."

Dajú sa vytvoriť pravidlá, ktoré by boli objektívne?

„Dá sa to posúdiť len na základe poplatkov agentúr, prípadne na základe ich obratov. Poviete si, že agentúra s určitým obratom je kvalitná. Ale všetko je to skôr subjektívne. Platí však, že ak ideme do tendra, tak neuplácame a nemôžeme si dovoliť dať ponuku pod cenu."

Takéto tendre využíva aj Úrad vlády?

„Samozrejme, tendrujú to všetci. V minulosti sme Úrad vlády robili my, ale potom nám ho zobrali."

V ktorých rokoch?

„Na začiatku Ficovej vlády. Niekoľko mesiacov po jeho nástupe nás zrušili."

Tvrdiť, že marža je brutálna, sa mi nezdá korektné. Vo všeobecnosti sa totiž pohybuje v jednotkách eur.

Obchodný šéf Danube Wings Jozef Bebiak v rozhovore pre SME tvrdí, že predajcovia leteniek si na ne prihadzujú vysoké marže. Na túto tému existujú desiatky, ba priam stovky diskusií aj na internete. Z akých vysokých marží vlastne žijete?

„Odhad Danube Wings v rozhovore je rozhodne nesprávny, čo si môžu overiť aj zákazníci. Dopravcovia vzhľadom na súčasný stav trhu vyplácajú len veľmi obmedzené provízie, prípadne žiadne. Kým malá cestovka môže odísť na prázdno, lídrov si cenia viac. Prejavujú to zľavami, voľnými letenkami a podobne. Nemôžem teda povedať, že by sme nemali od niektorých prepravcov provízie. S niektorými prepravcami máme rôzne dohody napríklad aj o marketingovej spolupráci, ktorá je výhodná pre obe strany."

V akej sú výške?

„Musíme rozlišovať okamžite vyplácané provízie od aerolínií a poplatok, ktorý si sama cestovka stanovuje ako administratívny poplatok za vystavenie letenky. Okamžité provízie sú zväčša nulové alebo sú jednopercentné a vyplácajú sa z ceny letenky, bez letiskových poplatkov. Poplatky, ktoré si určujú priamo cestovné kancelárie väčšinou nie sú vyššie ako pätnásť až sedemnásť eur. Tvrdiť, že jedno, alebo druhé je brutálna marža, sa mi nezdá korektné. Vo všeobecnosti sa totiž pohybuje v jednotkách eur. Keby sme ceny leteniek navyšovali, tak nie sme štvrtý rok lídrom na trhu."

Ako sa vám robilo so SkyEurope?

„Robilo sa nám s nimi dobre. Nikdy sme s nimi nemali väčší problém. V každej veľkej spoločnosti je určitý problém s manažmentom, napríklad niečo dlho trvá a podobne. Mne osobne bolo veľmi ľúto čo sa stalo, lebo SkyEurope bol pre Slovensko veľký prínos. Myslím, že si veľmi dobre uvedomovali, ako im spolupráca s cestovkami na začiatku môže pomôcť a pokiaľ viem, vždy sa snažili o dobré vzťahy s nimi. Tie ich naoplátku klientom odporúčali vždy, keď to bolo možné."

O koľko klientov ste prišli ich krachom?

„Neprišli sme o žiadnych klientov. Neviem, či je to pekné povedať, ale my sme ich krachom veľa získali. Už dlhšie pred krachom sme pripravovali záchrannú akciu pre ich klientov. Je určitá skupina ľudí, ktorá sa na nás asi nahnevala, lebo mala pocit, že tie peniaze zaplatili nám a my sme im ich nevrátili. My sme sa každému jednému snažili vysvetliť, že letenka je kúpno-predajnú zmluva medzi klientom a leteckou spoločnosťou."

Lenže je logické, že klient sa obracia na vás, keď platil vám.

„Klient síce platí nám, ale je to zmluva medzi ním a aerolíniami. Peniaze jeden deň prídu na náš účet a ďalší odchádzajú spoločnosti. U nás ostáva len tá marža. Dokonca u Sky sme museli za nákupy leteniek platiť vopred. Mali sme u nich niečo ako finančný kredit."

Ste medzi veriteľmi alebo dlžníkmi SkyEurope?

„Sme medzi veriteľmi."

Koľko vám za čo dlhujú?

„Je to za marketingové kampane a časť kreditu, teda predplatených leteniek, spolu okolo 20-tisíc eur."

Keď sa chce niekto na Slovensku hrať na veľký Ryanair, tak si pod sebou píli konár.

Bebiak v rozhovore nevyvrátil domnienku, že za internetovou stránkou www.danube-wings.sk stojí spoločnosť Pelikan.sk. Je teda táto domnienka správna?

„My nie sme vlastníkom, ani registrátorom tejto web stránky. Ak by sme za ňou stáli, rovnako by sme mohli stáť za tisíckami iných stránok na Slovensku, kde máme rezervačný formulár. Môže to dôjsť až k tomu, že niekto môže tvrdiť, že stojíme za Zoznamom, za Sme.sk a podobne. Platíme si na tej stránke reklamný priestor tak, ako ho platíme desiatkam ďalších partnerov."

Identitu prevádzkovateľa teda poznáte?

„Ja osobne jeho identitu nepoznám, naše obchodné oddelenie samozrejme áno. Je to reálne podpísaná zmluva so skutočným obchodným partnerom. Je to však úplne cudzí človek. Ktokoľvek si môže majiteľa domény overiť na stránke sk-nic.sk"

V Danube Wings sa dá rezervovať letenka len cez ich stránku. Ako to teda prebieha u vás, keď som klient a kúpim si ich letenku cez Pelikán?

„Existuje technologické riešenie, akýsi agregátor, ktorý my máme implementovaný do nášho on-line riešenia. Ten vám ponúkne letenku Danube Wings a platíte priamo im. Pelikan.sk túto ponuku zobrazí a dokáže predať v našom dizajne. Druhý spôsob je, že ak chce klient platiť prevodom, tak nám zavolá a my mu to umožníme. Náš zamestnanec rezervuje letenku priamo cez stránku Danube Wings."

Obe možnosti sú pod vašou hlavičkou?

„Obe sa robia cez náš dizajn, ale rezerváciu si robíte do ich systému. Oni vám pošlú elektronickú letenku. Pri rezervácii cez náš zákaznícky servis dostanete faktúru od nás a elektronickú letenku v našom dizajne."

Čo si vlastne o nich myslíte?

„Ja im strašne fandím a držím palce. Hnevá ma, že s nami nechcú komunikovať. V týchto ťažkých časoch je komunikácia aerolínií s agentúrami veľmi dôležitá. Rozhádať sa medzi sebou, nikam nepovedie a nepomôže nikomu. Keď sa chce niekto na Slovensku hrať na veľký Ryanair, tak si pod sebou píli konár."

Slovenská obchodná inšpekcia môže podľa zákona pokutovať agentúru za každú jednu predanú letenku, pri ktorej nie je slovenský preklad obchodných podmienok leteckej spoločnosti.

Ryanair má tvrdú politiku, že letenky cez agentúry nepredáva. Všetko k tomu majú len anglicky, na čo sa niektorí slovenskí klienti sťažujú. Je podľa vás správne, že sa tak ohradili voči agentúram?

„Na jednej strane je to ich nevýhoda. Väčšina ich klientov sú však ľudia v aktívnom veku, ktorí sa vedia aspoň minimálne dohovoriť po anglicky. Náš trh nie je pre Ryanair taký veľký a kľúčový, aby sa tak rýchlo prispôsobil nášmu jazyku."

A nedalo by sa práve toto riešiť spoluprácou priamo s agentúrami?

„Samozrejme, že áno. Lenže politika Ryanairu znamená, že s vami nebudú o ničom diskutovať. Oni proste hovoria, že cestovky si na to nadhadzujú veľké marže. Ja ten argument beriem, pretože sa to môže diať na ich domácom trhu, kde sú iné podmienky. Ale ak toto vyhlásia niekde inde, je to potom problém aj pre nás. Myslím si, že päť eur za to, že niekomu vybavíte letenku a poskytnete mu k tomu servis v jeho rodnom jazyku, je naozaj minimum."

Ľudia sa často sťažujú, najmä na spomínanú komunikáciu v angličtine, ktorá by týmto odpadla.

„S týmto máme problém aj my. Napríklad podmienky tarifu k letenke sú asi na štyri strany a my ich klientom z celosvetového systému vieme poskytnúť len v anglickom jazyku. Sami sme vyvinuli systém, aby sme ich klientom vedeli zaslať ešte pred platbou letenky. Toto nikto iný okrem nás nerobí. Celé podmienky sú v textovom formáte, takže je takmer nemožné ich prekladať a čo letenka, to iné podmienky.

Dokonca niektoré letenky majú dva druhy podmienok, lebo platia iné pre cestu do destinácie a iné pre návrat. Slovenská obchodná inšpekcia sa musí pridržiavať zákonu, ktorý hovorí, že všetko, čo klientovi doručíte písomne, musí byť v legislatívnom jazyku. Začali teda voči nám správne konanie, v ktorom nám hrozila pokuta za tento „nedostatok"."

Ako sa vám to s inšpekciou podarilo vyriešiť?

„Zatiaľ sme to vyriešili tak, že sme im zaslali písomné vyjadrenie, kde sme sa im snažili situáciu vysvetliť a následne sme sa neoficiálne stretli s jednou pani z inšpektorátu, ktorú sme požiadali o radu, ako to do budúcnosti vyriešiť. Ona nám poradila, aby sme si to vyriešili priamo na ministerstve. Inšpekcia totiž môže podľa zákona pokutovať agentúru za každú jednu takto predanú letenku, pri ktorej nie je slovenský preklad obchodných podmienok leteckej spoločnosti."

Prečo potom nepokutujú samotný Ryanair alebo inú leteckú spoločnosť, ktorá u nás predáva letenky s anglickými podmienkami?

„Oni nemôžu riešiť zahraničné spoločností, ktoré sídlia v cudzine. A to ma pekne hnevá, pretože potom si môžem spoločnosť rovno založiť v anglicky hovoriacej krajine a problém je vyriešený. Budeme dane platiť tam a tu nebudeme musieť riešiť inšpekciu a klientov. To ale nie je riešenie. Každopádne inšpekcia koná podľa zákona, ktorého tvorcom nie je ona samotná."

Poľský LOT v máji otvorí novú linku z Bratislavy do Varšavy. Je veľký záujem o transatlantické prestupné lety?

„Veľký. Najmä na severe a východe Slovenska."

LOT vlastne ponúka obdobný produkt ako ČSA. S jedným prestupom do celého sveta.

„Máme veľmi dobrú spoluprácu s LOT-om aj s ČSA. Sú klienti, ktorí sú veľmi spokojní s ČSA. Máme však klientov, ktorí sú spokojní s LOT-om. A máme aj klientov, ktorí sú s týmito spoločnosťami nespokojní. Čím viac máte klientov, tak tým väčšia bude skupina nespokojných cestujúcich, ktorá to bude dávať najavo. České aerolínie zrušili z Prahy priamu linku do New Yorku, LOT ju prinesie späť na trh, ibaže sa nebude lietať cez Prahu, ale bude sa lietať cez Varšavu. Bude to teda prínos aj pre tých ľudí, čo chodili s ČSA do Ameriky."

Konkurenčné spoločnosti majú pod sedem percent každá a Student Agency je v prvej desiatke.

Pelikan.sk plánuje rásť a rozširovať sa?

„Expanziu plánujeme v dvoch stupňoch. Jeden sa týka rozširovania produktov a druhý zas rozširovania pôsobnosti na okolité krajiny."

O aké krajiny máte záujem?

„Momentálne sme v Čechách a Maďarsku a tento rok o ďalších krajinách neuvažujeme. Vstup na ďalšie trhy budeme riešiť budúci rok. Tento rok chceme upevňovať a rozširovať produktové portfólio. Pripravujeme nové produkty nielen čo sa týka leteniek. Pracujeme najmä na vylepšení ponuky hotelov v zahraničí, ktorá je už teraz široká, na online riešení prenájmu áut a tiež na ponuke zájazdov, ktoré už fungujú, ale len vo verzii off-line."

V off-line verzii?

„Zatiaľ nemáme ponúkané zájazdy zverejnené na našom webe, klient nám však môže svoju požiadavke zatelefonovať, alebo zaslať e-mailom a my v podstate ďalšiu prácu so zaslanými údajmi robíme manuálne."

Zájazdy ponúkate ako cestovná kancelária alebo agentúra?

„Ako agentúra. Spájať budeme ponuku nemeckých, rakúskych, ak sa podarí aj britských cestoviek. Samozrejme dúfam, že aj slovenských. U nich je však problém, pretože slovenské cestovky nemajú technologické riešenie pre takých partnerov, ako sme napríklad my, čo znamená, že vo väčšine prípadov nie sme schopní sa pripojiť na ich ponuku v štrukturovanej forme a následne ju klientom zobrazovať. Trend internetizácie tohto segmentu musí raz prísť aj na Slovensko a do Čiech, aj keď uznávam, že tie systémy sú drahé."

Mňa okrem vás napadá pri predaji leteniek ešte Student Agency. S kým sa vlastne delíte o slovenský trh?

„Máme tu okolo 16 percent trhu, ktorý je veľmi rozbitý. Konkurenčné spoločnosti majú pod sedem percent každá a Student Agency je v prvej desiatke."

Koľko klientov máte v absolútnych číslach?

„Minulý rok sme mali okolo 60 tisíc klientov."

Rozhovor bol autorizovaný. Tatiana Kyseľová v prepise nič nezmenila.
Ako vláda plní sľub zabezpečiť úspory vo verejnom obstarávaní, správe nehnuteľností a informačných systémov

Čo sľúbili: Toto sú cesty - verejné obstarávanie, vážna kontrola na úrovni verejného obstarávania, kde sa pohybujú desiatky miliárd korún, tuším je to 80 alebo 90 miliárd. Ak len 10 %, pán poslanec, urobíme takýmto spôsobom, len tam máme 9 miliárd.

Zdroj: Pavol Paška, SMER, po voľbách podpredseda parlamentu, TA3, V politike, 10.1.2006


Obrovské množstvo dodatočných zdrojov je v samotnej rezerve a neefektívnosti vynakladania finančných prostriedkov v rámci verejnej správy. (...) Našou hlavnou ambíciou je hľadať presne túto neefektívnosť. (...) A na to je množstvo príkladov, (...) napríklad centrálne verejné obstarávanie, centrálna správa nehnuteľností, centrálna správa informačných systémov. Toto všetko sa tu zanedbávalo dlhé roky (...).

Zdroj: Ján Počiatek, minister financií (SMER), TA3, V politike, 17.12.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ide o jeden z najlepších sľubov súčasnej vlády. Na verejnom obstarávaní možno ušetriť miliardy chýbajúce v iných rezortoch. Splnenie sľubu si však vyžaduje dlhodobo dosadzovať do riadiacich funkcií ľudí vysoko odolných voči korupcii. Rozhodnutia komisií pri rôznych tendroch by mali byť zverejnené na internete vrátane informácie o tom, ktorý člen komisie ako hlasoval.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda nepresadila zmeny, ktoré by priniesli úspory. Nezaviedla centrálnu správu nehnuteľností (výnimkou sú rezorty vnútra a kultúry, kde proces začal výberom centrálneho správcu), informačných systémov ani verejného obstarávania. Tiež nepresadila povinnosť uskutočňovať verejné obstarávanie pomocou elektronického systému, ktorý by zvýšil jeho efektívnosť. O mrhaní verejných zdrojov svedčia tiež desiatky medializovaných káuz a podozrení z klientelizmu a korupcie.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub bojovať proti korupcii a veľkej ekonomickej kriminalite

Čo sľúbili: (SMER si kladie za cieľ) Trpezlivo a razantne odhaľovať a postihovať veľké prípady ekonomickej kriminality a politickej korupcie, aby sa ľuďom vrátila dôvera v spravodlivosť a rovnosť pred zákonom.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Znižovaním byrokracie, skvalitnením legislatívy v oblasti verejnej správy a správneho konania bude (vláda) vytvárať podmienky na obmedzovanie priestoru pre korupciu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obmedzenie priestoru pre korupciu a boj proti veľkej ekonomickej kriminalite podporia dôveru ľudí v právny štát a zefektívnia tak fungovanie spoločnosti.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Na Slovensku sa podľa vnímania ľudí i medzinárodných hodnotení korupcia rozmáha. Podľa Svetového ekonomického fóra (WEF) sa Slovensko vo vládnej korupcii prepadlo zo 76. miesta v roku 2006 na 127. miesto v roku 2009, čím sa zaradilo medzi najhoršie hodnotené štáty sveta. Index Transparency International ukázal, že po mierne pozitívnom vývoji sa v roku 2009 vnímanie korupcie dramaticky zhoršilo. Slovensko dnes dosahuje skóre 4,5 (na stupnici od 0 do 10), čo je horšie ako 4,7 v roku 2006. O tom, že vláda nevytvorila podmienky pre obmedzovanie priestoru pre korupciu, svedčia aj desiatky medializovaných káuz korupcie a klientelizmu vo verejnej sfére. V reakcii na sériu škandálov vláda dvakrát novelizovala zákon o verejnom obstarávaní a vymenila viacerých ministrov.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 540
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 481
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 466
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 763
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 709
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 977
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 969
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 422
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 926
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 495

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Raneriho vyhadzov je neodpustiteľný, tvrdí anglická legenda

Leicester City s ním získal titul.

Neprehliadnite tiež

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop