Neúspešná konferencia o rozdelení Kaspiku povedie k novým prekážkam v ťažbe ropy

Ašchabad 29. apríla (TASR) - Po nevydarenom pokuse rozdeliť si dno Kaspického mora hrozí, že sa zostrí spor medzi Ruskom a USA o tretie najväčšie nálezisko ...

Ašchabad 29. apríla (TASR) - Po nevydarenom pokuse rozdeliť si dno Kaspického mora hrozí, že sa zostrí spor medzi Ruskom a USA o tretie najväčšie nálezisko ropy a plynu na svete.

Turkménsky prezident Saparmurat Nijazov na konferencii v Ašchabade minulý týždeň varoval Azerbajdžan, Irán, Kazachstan a Rusko "pred vojnou, ktorá by Kaspické more naplnila krvou".

Zahraniční investori v súvislosti s takými vyhláseniami strácajú istotu v súvislosti s návratnosťou svojich investícií do ťažby ropy a plynu v tejto oblasti. Strach zosilňuje aj Nijazovova hrozba, že ak by sa predsa len niektorý z projektov začal realizovať, podá žalobu na medzinárodný súd. Neisté sú aj miliardy dolárov do nových plynovodov a ropovodov, ktoré treba postaviť na dopravu surovín k prístavom Čierneho a Stredozemného mora.

Rusko ako právny nástupca Sovietskeho zväzu dúfa, že získa iné krajiny Spoločenstva nezávislých štátov, ktoré ležia pri Kaspickom mori, aby súhlasili s prepravou ropy a plynu cez svoje územie, čím by získalo podstatne viac z ropného a plynárskeho boomu v oblasti. Zatiaľ však môžu Rusko a Irán spravovať aktivity v Kaspickom mori spoločne.

Proti tejto realite stoja plány USA: ich vláda dáva prednosť budovaniu 1730 kilometrov dlhého ropovodu z azerbajdžanského Baku do juhotureckého prístavu Ceyhan na brehu Stredozemného mora. Súkromní investori sa však zdráhajú vložiť do projektu potrebných 2,9 miliardy USD. Moskva v tejto oblasti blokuje všetko, čo sa len dá. Napríklad najväčší ruský ropný koncern Lukoil sa nesmie zúčastniť na výstavbe ropovodu Baku-Ceyhan.

Napriek tomu sa má v júni výstavba ropovodu začať. Takmer 70 % prostriedkov naň poskytnú Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR) a Medzinárodná finančná korporácia (International Finance Corporation - IFC). Washington v úsilí presadiť projekt vyvíja zvýšený politický tlak na Moskvu. Tá však tvrdí, že z ekonomického hľadiska bude projekt stratový. Trasa do Ceyhanu je politickým projektom. Ide len o to, aby bolo Rusko ešte viac izolované.

Irán sa neusiluje pomôcť pri rozdelení bohatstva v Kaspickom mori a pod ním, kde sa má nachádzať asi 17 až 33 miliárd barelov vyťažiteľnej ropy (1 barel = 159 litrov), lebo USA naň uvalili hospodárske sankcie. Optimisti tvrdia, že pod Kaspickým morom je až 235 miliárd barelov ropy. Pre porovnanie: americké ropné rezervy sa odhadujú na 22 miliárd a v Severnom mori na 17 miliárd barelov.

Iránsky prezident Muhammad Chatámí v Ašchabade žiadal pre svoju krajinu polovicu Kaspického mora. Odvolával sa pritom na dohodu medzi Iránom a Sovietskym zväzom a bránil sa pred zásahom "neregionálnych mocností". Mal na mysli USA.

Spojené štáty po teroristických útokoch z 11. septembra chcú prekonať svoju závislosť od dodávok ropy z arabských krajín a zrejme sa pokúšajú o vyrovnanie s Iránom. V týchto dňoch sa americkí experti, medzi nimi aj americký senátor Chuck Hagel, vyslovovali za preskúmanie sankcií proti Iránu.

Informoval nemecký denník Handelsblatt.

* (1 USD = 46,795 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 607
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 490
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 211
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 4 608
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 143
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 083
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 995
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 954
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 675
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 319

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním. Chýbajú jej kuriéri.

Jaguar sa už začína podobať na fabriku. Takto vyzerá stavba v Nitre

S výrobou sa plánuje začať na budúci rok, zo začiatku zamestná továreň 1300 ľudí.

Mercedes-Benz investuje miliardu dolárov do výroby elektrických áut v USA

Automobilka oznámila, že tým vytvorí 600 pracovných miest.

Air Berlin už pozná možných kupcov. Veritelia vybrali Lufthansu a EasyJet

Lufthansa a EasyJet sa odmietli k správe vyjadriť.