Pre problémy Toyoty bude kvalita prísnejšie sledovaná

Problémy Toyoty môžu primať automobilky, že budú investovať do systémov kvality viac ako doteraz.

Toyota čelí v USA podľa tamojších médií niekoľkým obvineniam, že niektoré havárie jej áut spôsobil problém s plynovým pedálom, pre ktorý samovoľne zrýchlili.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR/AP)

BRATISLAVA. Aj Fiat zvoláva autá do servisov na kontrolu. Európska zvolávacia akcia, ktorá sa začala ešte v novembri, sa týka modelov Grande Punto a Grande Punto Van vyrobených od júla 2006 do apríla 2008. Kontrolou sa má zistiť, či je správne utiahnutá skrutka hriadeľa riadenia. Fiat na Slovensku o počte áut, ktoré povolal do servisov, neinformuje.

Zvolávacie akcie automobiliek sa začali viac medializovať po tom, čo japonská Toyota zvolala do servisov po celom svete 8,5 milióna áut pre možný problém s plynovým pedálom. Na Slovensku servisy Toyoty doteraz skontrolovali štvrtinu z 8250 áut, ktoré automobilka povolala na mechanický úkon.

Na rozdiel od amerického trhu, kde japonský výrobca už čelí žalobám pre viaceré nehody, nie je u nás situácia ani zďaleka taká napätá. „Kontaktovalo nás niekoľko zákazníkov ktorí uviedli, že majú pocit, že ich plynový pedál vykazuje prejavy opísané v zvolávacej akcii," povedala Petra Tomová z Toyoty Motor Slovakia.

Priveľká produkcia?

Ako prebieha kontrola kvality
  • Vykonáva sa počas celého
    výrobného procesu, kontrolujú
    sa aj dodané dielce a materiály. Kvalitu kontrolujú špeciálne
    tímy. Na konci výroby špeciálny tím zamestnancov robí
    nezávislý audit náhodne
    vybraných áut.
  • Importér zabezpečí homologizáciu na každý typ vozidla.
  • Servis dílera robí kompletnú kontrolu všetkých vozidiel.

Zdroj: Kia, importér značky Kia

Odstraňovanie chýb bude len v Nemecku stáť do 13 miliónov eur. Ešte väčší úder bude pre automobilku znamenať pokles dopytu. „Vyhliadky na dopyt po vozidlách Prius sú neisté," naznačil obavy hovorca Toyoty. Automobilka do servisov zavolala aj 450­tisíc hybridných Priusov. V rámci servisného úkonu sa aktualizuje softvér systému ABS v riadiacej jednotke vozidla.

Záujem o Toyoty sa však na našom trhu neznížil. Kým vlani sa za prvé dva mesiace predalo na Slovensku 292 vozidiel vrátane luxusného Lexusu, teraz to bolo 410 kusov.

Niektoré dohady o tom, čo spôsobilo problém Toyoty, smerujú k tomu, že za tým môžu mať prsty iné automobilky. Tie vraj japonskej značke závidia prvé miesto v počte vyrobených aj predaných vozidiel. Ďalšie dohady hovoria o rýchlom raste alebo o tom, že v jej modeloch je priveľa elektroniky.

„Systém kvality výroby prevzali od Toyoty všetky vedúce automobilky. Je to skôr otázka náhody, že sa porucha s plynovým pedálom vyskytla. Aj keď je otázne, či k tomu trochu neprispela aj veľkosť výroby," hovorí Alexander Ikrinský zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Kvalita v Toyote bude podľa neho teraz ešte prísnejšie sledovaná.

Vladimír Hlavňa, vedúci Katedry automobilovej techniky Žilinskej univerzity, však nepovažuje za vec náhody, že Toyota sťahuje také kvantum vozidiel do servisov. „Myslím si, že problém je v sledovaní kvality pri takom veľkom počte vyrobených kusov. Z pohľadu systému kvality nastala kdesi trhlina," povedal. Podľa neho to mohlo byť tak, že automobilka zmenila dodávateľa komponentov, alebo dodávateľ zmenil technológiu výroby komponentov, ktoré robia teraz problémy.

„Porucha ako dôsledok nekvality sa môže prejaviť až po určitom počte najazdených kilometrov. Nemusí to byť iba otázka kvality práce, ale aj otázka kvality použitých materiálov a technologických postupov," povedal Hlavňa.

Varovanie pre automobilky

Prípad Toyoty je podla automobilky PSA varovaním aj pre ostatných výrobcov áut. „V každom prípade to nemá priamy vplyv na kontrolu našej kvality," povedal hovorca trnavského závodu PSA Peugeot Citroen Peter Švec.

Problémy iných automobiliek sú podľa hovorcu žilinskej Kie Dušana Dvořáka určitým mementom, že kvalita musí byť vždy prvoradá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 628
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 074
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 331
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 417
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 890
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 606
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 479
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 449
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop