Pre problémy Toyoty bude kvalita prísnejšie sledovaná

Problémy Toyoty môžu primať automobilky, že budú investovať do systémov kvality viac ako doteraz.

Toyota čelí v USA podľa tamojších médií niekoľkým obvineniam, že niektoré havárie jej áut spôsobil problém s plynovým pedálom, pre ktorý samovoľne zrýchlili.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR/AP)

BRATISLAVA. Aj Fiat zvoláva autá do servisov na kontrolu. Európska zvolávacia akcia, ktorá sa začala ešte v novembri, sa týka modelov Grande Punto a Grande Punto Van vyrobených od júla 2006 do apríla 2008. Kontrolou sa má zistiť, či je správne utiahnutá skrutka hriadeľa riadenia. Fiat na Slovensku o počte áut, ktoré povolal do servisov, neinformuje.

Zvolávacie akcie automobiliek sa začali viac medializovať po tom, čo japonská Toyota zvolala do servisov po celom svete 8,5 milióna áut pre možný problém s plynovým pedálom. Na Slovensku servisy Toyoty doteraz skontrolovali štvrtinu z 8250 áut, ktoré automobilka povolala na mechanický úkon.

Na rozdiel od amerického trhu, kde japonský výrobca už čelí žalobám pre viaceré nehody, nie je u nás situácia ani zďaleka taká napätá. „Kontaktovalo nás niekoľko zákazníkov ktorí uviedli, že majú pocit, že ich plynový pedál vykazuje prejavy opísané v zvolávacej akcii," povedala Petra Tomová z Toyoty Motor Slovakia.

Priveľká produkcia?

Ako prebieha kontrola kvality
  • Vykonáva sa počas celého
    výrobného procesu, kontrolujú
    sa aj dodané dielce a materiály. Kvalitu kontrolujú špeciálne
    tímy. Na konci výroby špeciálny tím zamestnancov robí
    nezávislý audit náhodne
    vybraných áut.
  • Importér zabezpečí homologizáciu na každý typ vozidla.
  • Servis dílera robí kompletnú kontrolu všetkých vozidiel.

Zdroj: Kia, importér značky Kia

Odstraňovanie chýb bude len v Nemecku stáť do 13 miliónov eur. Ešte väčší úder bude pre automobilku znamenať pokles dopytu. „Vyhliadky na dopyt po vozidlách Prius sú neisté," naznačil obavy hovorca Toyoty. Automobilka do servisov zavolala aj 450­tisíc hybridných Priusov. V rámci servisného úkonu sa aktualizuje softvér systému ABS v riadiacej jednotke vozidla.

Záujem o Toyoty sa však na našom trhu neznížil. Kým vlani sa za prvé dva mesiace predalo na Slovensku 292 vozidiel vrátane luxusného Lexusu, teraz to bolo 410 kusov.

Niektoré dohady o tom, čo spôsobilo problém Toyoty, smerujú k tomu, že za tým môžu mať prsty iné automobilky. Tie vraj japonskej značke závidia prvé miesto v počte vyrobených aj predaných vozidiel. Ďalšie dohady hovoria o rýchlom raste alebo o tom, že v jej modeloch je priveľa elektroniky.

„Systém kvality výroby prevzali od Toyoty všetky vedúce automobilky. Je to skôr otázka náhody, že sa porucha s plynovým pedálom vyskytla. Aj keď je otázne, či k tomu trochu neprispela aj veľkosť výroby," hovorí Alexander Ikrinský zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Kvalita v Toyote bude podľa neho teraz ešte prísnejšie sledovaná.

Vladimír Hlavňa, vedúci Katedry automobilovej techniky Žilinskej univerzity, však nepovažuje za vec náhody, že Toyota sťahuje také kvantum vozidiel do servisov. „Myslím si, že problém je v sledovaní kvality pri takom veľkom počte vyrobených kusov. Z pohľadu systému kvality nastala kdesi trhlina," povedal. Podľa neho to mohlo byť tak, že automobilka zmenila dodávateľa komponentov, alebo dodávateľ zmenil technológiu výroby komponentov, ktoré robia teraz problémy.

„Porucha ako dôsledok nekvality sa môže prejaviť až po určitom počte najazdených kilometrov. Nemusí to byť iba otázka kvality práce, ale aj otázka kvality použitých materiálov a technologických postupov," povedal Hlavňa.

Varovanie pre automobilky

Prípad Toyoty je podla automobilky PSA varovaním aj pre ostatných výrobcov áut. „V každom prípade to nemá priamy vplyv na kontrolu našej kvality," povedal hovorca trnavského závodu PSA Peugeot Citroen Peter Švec.

Problémy iných automobiliek sú podľa hovorcu žilinskej Kie Dušana Dvořáka určitým mementom, že kvalita musí byť vždy prvoradá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 784
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 842
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 803
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 446
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 284
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 168
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 784
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 682
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 459
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 254

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

SVET

Zomrela dedička L'Oréalu, najbohatšia žena sveta

Zásluhy Liliane Bettencourtovej sa ocitli v tieni afér.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu