Pre problémy Toyoty bude kvalita prísnejšie sledovaná

Problémy Toyoty môžu primať automobilky, že budú investovať do systémov kvality viac ako doteraz.

Toyota čelí v USA podľa tamojších médií niekoľkým obvineniam, že niektoré havárie jej áut spôsobil problém s plynovým pedálom, pre ktorý samovoľne zrýchlili.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR/AP)

BRATISLAVA. Aj Fiat zvoláva autá do servisov na kontrolu. Európska zvolávacia akcia, ktorá sa začala ešte v novembri, sa týka modelov Grande Punto a Grande Punto Van vyrobených od júla 2006 do apríla 2008. Kontrolou sa má zistiť, či je správne utiahnutá skrutka hriadeľa riadenia. Fiat na Slovensku o počte áut, ktoré povolal do servisov, neinformuje.

Zvolávacie akcie automobiliek sa začali viac medializovať po tom, čo japonská Toyota zvolala do servisov po celom svete 8,5 milióna áut pre možný problém s plynovým pedálom. Na Slovensku servisy Toyoty doteraz skontrolovali štvrtinu z 8250 áut, ktoré automobilka povolala na mechanický úkon.

Na rozdiel od amerického trhu, kde japonský výrobca už čelí žalobám pre viaceré nehody, nie je u nás situácia ani zďaleka taká napätá. „Kontaktovalo nás niekoľko zákazníkov ktorí uviedli, že majú pocit, že ich plynový pedál vykazuje prejavy opísané v zvolávacej akcii," povedala Petra Tomová z Toyoty Motor Slovakia.

Priveľká produkcia?

Ako prebieha kontrola kvality
  • Vykonáva sa počas celého
    výrobného procesu, kontrolujú
    sa aj dodané dielce a materiály. Kvalitu kontrolujú špeciálne
    tímy. Na konci výroby špeciálny tím zamestnancov robí
    nezávislý audit náhodne
    vybraných áut.
  • Importér zabezpečí homologizáciu na každý typ vozidla.
  • Servis dílera robí kompletnú kontrolu všetkých vozidiel.

Zdroj: Kia, importér značky Kia

Odstraňovanie chýb bude len v Nemecku stáť do 13 miliónov eur. Ešte väčší úder bude pre automobilku znamenať pokles dopytu. „Vyhliadky na dopyt po vozidlách Prius sú neisté," naznačil obavy hovorca Toyoty. Automobilka do servisov zavolala aj 450­tisíc hybridných Priusov. V rámci servisného úkonu sa aktualizuje softvér systému ABS v riadiacej jednotke vozidla.

Záujem o Toyoty sa však na našom trhu neznížil. Kým vlani sa za prvé dva mesiace predalo na Slovensku 292 vozidiel vrátane luxusného Lexusu, teraz to bolo 410 kusov.

Niektoré dohady o tom, čo spôsobilo problém Toyoty, smerujú k tomu, že za tým môžu mať prsty iné automobilky. Tie vraj japonskej značke závidia prvé miesto v počte vyrobených aj predaných vozidiel. Ďalšie dohady hovoria o rýchlom raste alebo o tom, že v jej modeloch je priveľa elektroniky.

„Systém kvality výroby prevzali od Toyoty všetky vedúce automobilky. Je to skôr otázka náhody, že sa porucha s plynovým pedálom vyskytla. Aj keď je otázne, či k tomu trochu neprispela aj veľkosť výroby," hovorí Alexander Ikrinský zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Kvalita v Toyote bude podľa neho teraz ešte prísnejšie sledovaná.

Vladimír Hlavňa, vedúci Katedry automobilovej techniky Žilinskej univerzity, však nepovažuje za vec náhody, že Toyota sťahuje také kvantum vozidiel do servisov. „Myslím si, že problém je v sledovaní kvality pri takom veľkom počte vyrobených kusov. Z pohľadu systému kvality nastala kdesi trhlina," povedal. Podľa neho to mohlo byť tak, že automobilka zmenila dodávateľa komponentov, alebo dodávateľ zmenil technológiu výroby komponentov, ktoré robia teraz problémy.

„Porucha ako dôsledok nekvality sa môže prejaviť až po určitom počte najazdených kilometrov. Nemusí to byť iba otázka kvality práce, ale aj otázka kvality použitých materiálov a technologických postupov," povedal Hlavňa.

Varovanie pre automobilky

Prípad Toyoty je podla automobilky PSA varovaním aj pre ostatných výrobcov áut. „V každom prípade to nemá priamy vplyv na kontrolu našej kvality," povedal hovorca trnavského závodu PSA Peugeot Citroen Peter Švec.

Problémy iných automobiliek sú podľa hovorcu žilinskej Kie Dušana Dvořáka určitým mementom, že kvalita musí byť vždy prvoradá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 493
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 366
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 115
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 252
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 057
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 454
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 448
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 346
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 544
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 066

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

BMW musí stopnúť výrobu, problémy má dodávateľ

Prerušenie výroby by mohlo stáť BMW denne desiatky miliónov eur.

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch