Ekonomike vraj môžu časom chýbať strojári či hutníci s titulom

Veľa mladých chce študovať módne odbory ako právo, manažment či sociálnu prácu. Na Slovensku preto v budúcnosti môžu chýbať technici s vysokoškolským vzdelaním.

BRATISLAVA. Slovenskej ekonomike, ktorej ťahúňmi sú automobilový a elektrotechnický priemysel, môžu v budúcnosti chýbať technici s vysokoškolským vzdelaním. Vyplynulo to z výročnej správy akreditačnej komisie, ktorá hodnotí kvalitu vysokých škôl. Stále viac záujemcov o vysokoškolské štúdium totiž uprednostňuje právo, manažment či sociálnu prácu.

Hoci podnikatelia zatiaľ výrazný nedostatok strojárov či elektrotechnikov nepociťujú, výber je vraj slabší ako v iných odboroch.

Firmy i podnikatelia sa v minulosti sťažovali najmä na nedostatok zváračov, automechanikov či strojárov so stredoškolským vzdelaním; stredným i vysokým školám vyčítali slabú prepojenosť štúdia s praxou a slabý dôraz na výučbu cudzích jazykov.

Módne študijné programy

"Na Slovensku možno sledovať nezdravý trend posunu počtu študentov od technických smerov k módnym študijným programom ako sú sociálna práca či právo," upozornili členovia akreditačnej komisie vo svojej správe za vlaňajšok. Ak bude tento trend pokračovať, v krátkej budúcnosti môžu podľa nich slovenskej ekonomike chýbať technicky a technologicky vzdelaní ľudia.

Potvrdzujú to aj štatistiky ministerstva školstva o prijímacom konaní na vysoké školy, podľa ktorých je už tradične najvyšší záujem o právo, umelecké či ekonomické smery. Počet prihlášok na umeleckých, ekonomických, právnických či lekárskych fakultách viacnásobne prevyšuje počet voľných miest. Naopak, na stavebných, strojníckych či elektrotechnických fakultách je počet záujemcov nižší ako ponuka vysokých škôl.

Dramatickému úbytku zabráni trh

Výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Róbert Kičina potvrdil, že nezáujem uchádzačov o vysokoškolské štúdium o technické odbory, akú sú napríklad hutníctvo, strojárstvo alebo elektrotechnika trvá niekoľko rokov. "Zatiaľ to dramatický problém nie je, absolventov je však menej a výber je slabší ako v iných odboroch," povedal ČTK.

Aj keď súčasný stav nie je podľa neho optimálny, dramatického úbytku strojárov či elektrotechnikov sa neobáva. "Ak by sa na trhu prepadli technické či technologické profesie, trh by to automaticky vyreguloval vyššími mzdami, čo by prilákalo záujemcov o vysokoškolské štúdium," dodal Kičina.

Na Slovensku sú dve desiatky verejných, desať súkromných a tri štátne vysoké školy. Do kategórie technických univerzít patria Slovenská technická univerzita v Bratislave, Technická univerzita v Košiciach, Žilinská univerzita a Technická univerzita Zvolen; technické odbory však možno študovať aj na fakultách ďalších vysokých škôl ako napríklad Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre.

Ako vláda plní sľub prispôsobiť stredné školstvo na potreby podnikov

Čo sľúbili: Vláda SR zabezpečí koordináciu odborného vzdelávania a trhu práce, prispôsobenie učebných a študijných odborov jeho požiadavkám... Vláda zváži zavedenie motivačných kritérií pre účasť zamestnávateľských zväzov a zamestnávateľov v odbornej i praktickej príprave žiakov.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Zladenie odborov a osnov stredného školstva s dopytom na pracovnom trhu zvýši zamestnateľnosť absolventov a podporí tak rast hospodárstva.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Od septembra 2009 je účinný zákon o odbornom vzdelávaní a príprave, ktorý má za cieľ zladiť potreby firiem a ponuku odborného vzdelávania. Vytvára krajské rady pre koordináciu zamerania škôl, poskytuje priestor pre finančnú a hmotnú motiváciu zamestnávateľov podporovať žiakov ako svojich budúcich zamestnancov, a vytvára aj špeciálny nadačný fond na podporu materiálneho zabezpečenia škôl.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 627
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 594
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 254
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 986
  5. Kam do tepla v januári? 1 739
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 444
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 387
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 287
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 858

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

ŽENA

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď

Prečo sú aj šťastní ľudia neverní?

KOMENTÁRE

Najväčším úspechom Trumpa je rok bez impeachmentu

Trumpa zdobí plejáda charakterových necností, ktoré ho zrádzajú.

Neprehliadnite tiež

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 2,7 až 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.