Štátne železnice výrazne prehĺbili stratu na 91 miliónov eur

Správca železničnej infraštruktúry Železnice v minulom roku prehĺbil stratu medziročne zhruba dva a pol násobne na 90,91 milióna eur.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Pavol Funtál)

BRATISLAVA.

Vyplýva to z predbežných neauditovaných výsledkov hospodárenia, ktoré podnik zverejnil na svojej internetovej stránke. ŽSR, ktoré sa okrem iného starajú aj o údržbu koľajníc, vlani štát poskytol úver 69,91 milióna eur na preklenutie nepriaznivých dopadov hospodárskej krízy.

Náklady ŽSR v minulom roku mierne klesli na 525,76 milióna eur. Znížili sa tiež príjmy podniku z poplatku za dopravnú cestu, a to na 180,33 milióna eur oproti 194,51 milióna eur v roku 2008.

Príjmy spoločnosti vlani negatívne ovplyvnilo okrem iného zníženie výkonov nákladného dopravcu ZSSK Cargo Slovakia v dôsledku krízy. Cargo platí ŽSR rovnako ako osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko za používanie koľajníc. Časť tohto poplatku má v budúcnosti hradiť za dopravcov štát.

Priemerná mzda v ŽSR sa podľa zverejnených údajov v minulom roku zdvihla na 757,72 eura, v roku 2008 dosiahla 733,52 eura. Ku koncu vlaňajška podnik zamestnával 17.070 ľudí, čo bolo o 556 menej ako v závere roka 2008.

ŽSR by sa podľa zámeru vlády premiéra Roberta Fica mala v budúcnosti opäť spojiť s Cargom aj osobným dopravcom Železničná spoločnosť Slovensko. Slovenské železnice sa ešte v roku 2002 rozdelili na dve spoločnosti - ŽSR a ZSSK. V roku 2005 sa od osobnej prepravy v ZSSK oddelila nákladná doprava a vznikla spoločnosť ZSSK Cargo.

Cargo zvýšilo prepravu o štvrtinu

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. za prvé dva mesiace tohto roka zvýšila nákladnú prepravu medziročne o 23 percent na 5,645 milióna ton tovarov.

Oproti rovnakému obdobiu minulého roka to znamená nárast o 1,055 milióna ton. Agentúru SITA vo štvrtok informovala hovorkyňa Carga Margaréta Grecová. V porovnaní s plánom previezol štátny nákladný prepravca za dva mesiace roka o 395 tis. ton, resp. o 7,5 % viac výrobkov.

"Výrazný nárast zaznamenala vnútroštátna preprava - o 18,3 percenta, napriek poklesu v preprave uhlia. V absolútnom vyjadrení je to nárast len o viac ako 90 tisíc ton. O nárast vnútroštátnej prepravy sa pričinili prepravy chémie, kovov a najmä dreva," uviedla ďalej Grecová.

Najväčší medziročný nárast prepravy podľa komodít spoločnosť zaznamenala v tranzite železnej rudy, vo vývoze ocele a výrobkov z nej a v dovoze železnej rudy. Medziročný pokles je zaznamenaný vo vnútroštátnej preprave a dovoze uhlia a tiež v dovoze a vývoze ropných produktov.

SITA
Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub zastaviť privatizáciu, resp. neprivatizovať tzv. strategické podniky (energetika, lesy, železnice, letiská, zdravotníctvo, atď.)

Čo sľúbili: Vláda SR nebude pokračovať v privatizácii a v doprivatizácii majetkovej účasti štátu v strategických podnikoch. Vláda určí, ktoré podniky a inštitúcie sú z hľadiska národno-štátnych záujmov strategické.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. V prevažnej väčšine tzv. strategických podnikov uvedených v danom sľube sa štátne vlastníctvo preukázalo v riadení menej efektívne ako súkromné vlastníctvo či štátna regulácia aktivít súkromných podnikov.

Aká je realita? Sľub bol splnený. Vláda zastavila privatizáciu tzv. strategických podnikov. Krátko po svojom nástupe, v októbri 2006, odstúpila od privatizácie bratislavského letiska, zastavila tiež privatizáciu nákladnej železničnej spoločnosti Cargo.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 782
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 8 370
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 357
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 932
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 830
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 786
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 704
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 960
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 935
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 687

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoša kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda mali povedať do konca septembra.

DOMOV

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Žiláková má mať vzťah so šéfom Anextu.

SVET

Putin sa prišiel pozrieť na vojenské cvičenia Západ 2017

Moskva ubezpečovala, že manévre nie sú prípravou na inváziu do Poľska a Litvy.

Neprehliadnite tiež

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.

Ekonomiky krajín strednej a východnej Európy porastú, odhaduje to Erste Group

Hospodárstvo v krajinách regiónu ťahá rast domácej spotreby, ktorá súvisí so zlepšovaním situácie na trhu práce.

Nórsky štátny investičný fond dosiahol hranicu jedného bilióna dolárov

Nórsko prvýkrát vložilo do fondu svoje zisky z ropy a zemného plynu v roku 1996.

Z Bratislavy sa bude lietať do Burgasu a Pafosu. Ryanair oznámil dve nové linky

Írska nízkonákladovka informuje o nových linkách v dobe, kedy čelí negatívnym reakciám pre hromadné rušenie letov.