BRATISLAVA. Rezort hospodárstva od začiatku tohto roka zaslal regulačnému úradu už jedenásť nesúhlasných stanovísk, v ktorých žiada úrad o prehodnotenie navýšenia fixnej či variabilnej zložky tohtoročnej ceny tepla u jednotlivých dodávateľov. V oblastiach elektroenergetika, plynárenstvo, či vodárenstvo regulačný úrad v tomto roku zatiaľ neevidoval nesúhlasné stanoviská zo strany ministerstva hospodárstva, či ministerstva životného prostredia. Vyplýva to z informácií zverejnených Úradom pre reguláciu sieťových odvetví SR.
Ministerstvu hospodárstva sa napríklad nepozdávalo schválenie navýšenia variabilnej zložky ceny tepla na tento rok pre spoločnosť Slovintegra Energy, s.r.o. Rezort v tomto roku požiadal regulačný úrad napríklad aj o prehodnotenie schváleného vyše 97-percentného nárastu variabilnej zložky ceny tepla na tento rok pre spoločnosť Bytový podnik Dudince. Variabilná zložka (náklady na palivo) pritom tvorí až 70 % ceny tepla, kým fixná zložka iba 30 %.
"Po posúdení predloženého návrhu na zmenu ceny tepla na rok 2010 pre regulovaný subjekt konštatujeme, že návrh na určenie maximálnej ceny tepla z hľadiska formálneho možno považovať za úplný. Napriek tomu si dovoľujeme vzniesť s predloženým návrhom nesúhlas, pretože požiadavku na rast ceny nepovažujeme za zodpovedajúcu rastu ceny zemného plynu v tomto roku," uviedol vo väčšine stanovísk k cenovým rozhodnutiam rezort hospodárstva.
V minulom roku malo ministerstvo hospodárstva najväčšie výhrady k schvaľovaniu cien energií regulačným úradom tiež v oblasti teplárenstva. Počas vlaňajška zaslal rezort hospodárstva regulačnému úradu viac ako 70 nesúhlasných stanovísk. V oblasti elektroenergetiky nemalo v minulom roku ministerstvo hospodárstva k schvaľovaniu cien energií žiadne výhrady, tak ako ani ministerstvo životného prostredia v oblasti vodárenstva. V oblasti plynárenstva zaslal rezort hospodárstva regulačnému úradu jedno nesúhlasné stanovisko.
Činnosť regulačného úradu pri schvaľovaní cien energií môže rezort hospodárstva a životného prostredia kontrolovať na základe novely zákona o regulácii sieťových odvetví, ktorú Národná rada SR schválila pred zhruba troma rokmi. Na základe tejto novely regulačný úrad najprv návrh ceny predložený regulovaným subjektom posúdi. Posúdený návrh ceny úrad predloží rezortom hospodárstva a životného prostredia na vyjadrenie spolu s potrebnými podkladmi na výpočet ceny. Ak je vyjadrenie ministerstiev záporné a úrad návrh ceny schváli, uverejní regulačný úrad spolu s cenovým rozhodnutím aj vyjadrenie ministerstiev spolu s odôvodnením. V konečnej fáze však určuje cenu regulačný úrad. Podľa ministerstva hospodárstva vďaka zavedeniu kontroly sa mal regulačný úrad dostať pod verejnú kontrolu. Opoziční poslanci kritizovali zavedenie takejto kontroly zo strany ministerstiev. Podľa nich sa tak obmedzila nezávislosť regulačného úradu.
Čo sľúbili: "Stop nenažranosti SPP a vlády" - stálo na dvoch transparentoch, ktoré poslanci Smeru v daždi priviazali o plot centrály SPP. Robert Fico (citát): "Smer - Sociálna demokracia nebude nikdy rezignovať na úlohu štátu pri tvorbe cien energií a vytvorí mechanizmus, ktorý umožní štátu chrániť obyvateľov pred bezohľadnou cenovou politikou monopolu."
Zdroj: Robert Fico, predseda strany SMER, Rádio Slovensko, Rádiožurnál, 4.8.2005
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Regulácia monopolov je namieste. Garantovať dlhodobo nízke alebo stabilné ceny energií však nie je možné, keďže závisia od svetových trhov, ktoré vláda nedokáže ovplyvniť. Lepším riešením by bola liberalizácia týchto odvetví.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Rast cien energií a vody pre domácnosti sa po roku 2006 výrazne spomalil. K januáru 2007 ceny dokonca medziročne mierne poklesli, hoci v ďalších dvoch rokoch opäť mierne vzrástli. K miernemu poklesu cien dôjde s výnimkou vody aj od roku 2010. Vláda na podniky vyvíjala tlak, posilnila svoj vplyv na regulačný úrad a tiež oslabila právomoci zahraničných akcionárov autonómne navrhovať zmeny regulovaných cien.
Zdroj: INEKO