V diaľničnom tendri trafila iba Širokého firma

Štvorkilometrový úsek diaľnice D3 medzi časťami Žiliny vyvoláva nové otázniky o rozhodovaní Národnej diaľničnej spoločnosti v tendroch.

Diaľnica cez Žilinu mala byť hotová do roku 2014. Ak sa tender zruší, termín sa asi posunie.(Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa chystá zrušiť tender na výstavbu štvorkilometrového úseku diaľnice D3 medzi Žilinou Strážovom a Žilinou Brodnom. Najlacnejšia ponuka je vraj až príliš lacná. Informáciu priniesol denník Pravda.

Firma Skanska BS s najlacnejšou ponukou tvrdí, že dokáže postaviť úsek s jedným tunelom a štyrmi mostami za 163 miliónov eur bez DPH.

Kto chcel stavať
D3 v Žiline
  • Skanska BS : 163 miliónov eur,
  • OHL ŽS : 199 miliónov eur
  • Konzorcium Doprastav a Váhostav : 218 miliónov eur,
  • Trnavská stavebná spoločnosť: 268 miliónov eur (bola vylúčená)
  • NDS odhadla stavbu na 269 miliónov eur.

NDS predpokladala, že dielo bude stáť o sto miliónov viac, teda 269 miliónov eur bez DPH. Takmer presne sa do tejto ponuky trafila Trnavská stavebná spoločnosť, ktorá ponúkla 268,35 milióna eur. Ju však NDS vylúčila z tendra pre nedostatky v dokumentácii.

Okrem vylúčených Trnavčanov je k odhadom NDS najbližšie konzorcium slovenských firiem Doprastav a Váhostav Juraja Širokého, podľa médií mecenáša Smeru. Jeho ponuka znela na 218 miliónov eur.

Štvrtým uchádzačom v tendri je česká firma OHL ŽS Brno, ktorá dala po Skanske druhú najnižšiu ponuku 199 miliónov eur.

Kto nie je príliš lacný?

NDS sa k tendru odmieta vyjadrovať, pretože je podľa hovorcu Marcela Jánošíka viazaná mlčanlivosťou až do vyhodnotenia súťaže. Jánošík sa nevyjadril ani k tomu, aká cena je podľa podľa NDS primeraná a či by cenu necelých 200 miliónov eur ponúkanú českou spoločnosťou považovali za primeranú.

Faktom pritom je, že NDS menila svoj odhad, za koľko by sa mal žilinský úsek postaviť. Cena z roku 2008 znela takmer na 281 miliónov eur. V polovici minulého roka to bolo 264 miliónov eur a napokon sa odhadovaná cena ustálila v decembri na sume 269 miliónov eur. Jánošík tvrdí, že odhadovanú cenu stanovila štátna expertíza.

Bližšie sa k tomu nevyjadril. Nie je teda známe ani to, ktorý ústav alebo úrad expertízu vypracoval, ani to, akú metodiku na ne použil. Podľa Emílie Sičákovej Beblavej z Transparency International je pri určovaní primeranej ponúkanej ceny dôležité práve to.

Beblavá súhlasí s tým, že treba byť obozretný pri príliš nízkych cenách, pretože si uchádzači zvykli na Slovensku na to, že ju zvyšujú prostredníctvom dodatkov. Tie pritom štát alebo štátne firmy akceptujú, pretože ich príliš tlačí čas.

Skanska: Sme reálni

Samotná Skanska, ktorá by mala tender vyhrať s najnižšou cenu, tvrdí, že nič nepodhodnotila. „Rozhodne cenu nepovažujeme za neobvykle nízku. Je to reálna kalkulovaná cena obsahujúca všetky náklady i primeraný zisk," tvrdí hovorkyňa firmy Magdaléna Dobišová.

Dôvodom je napríklad to, že nemusia využívať širokú sieť subdodávateľov ako napríklad Doprastav s Váhostavom, ktorí pri viacerých víťazných zákazkách použili aj služby Skansky. „Disponujeme technológiami potrebnými pre danú stavbu, strojným zariadením a know- how na tunelové práce, ako i mostné konštrukcie," povedala Dobišová.

To, či je cena neprimerane nízka, alebo nie, posudzuje komisia NDS. Zákon totiž neustanovuje, „aký rozdiel medzi predpokladanou hodnotou predmetu zákazky a ponukovou cenou uchádzača predstavuje neobvykle nízku cenu", vysvetlila hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová.

Oficiálne zatiaľ nikto nehovorí o zrušení tendra. Skanska stále čaká, či NDS prijme jej argumentáciu.

Pripomeňme, že štátna Národná diaľničná v mýtnom tendri vylúčila všetky lacnejšie ponuky a zvíťazila najdrahšia.

Ako vláda plní sľub zabezpečiť úspory vo verejnom obstarávaní, správe nehnuteľností a informačných systémov

Čo sľúbili: Toto sú cesty - verejné obstarávanie, vážna kontrola na úrovni verejného obstarávania, kde sa pohybujú desiatky miliárd korún, tuším je to 80 alebo 90 miliárd. Ak len 10 %, pán poslanec, urobíme takýmto spôsobom, len tam máme 9 miliárd.

Zdroj: Pavol Paška, SMER, po voľbách podpredseda parlamentu, TA3, V politike, 10.1.2006


Obrovské množstvo dodatočných zdrojov je v samotnej rezerve a neefektívnosti vynakladania finančných prostriedkov v rámci verejnej správy. (...) Našou hlavnou ambíciou je hľadať presne túto neefektívnosť. (...) A na to je množstvo príkladov, (...) napríklad centrálne verejné obstarávanie, centrálna správa nehnuteľností, centrálna správa informačných systémov. Toto všetko sa tu zanedbávalo dlhé roky (...).

Zdroj: Ján Počiatek, minister financií (SMER), TA3, V politike, 17.12.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ide o jeden z najlepších sľubov súčasnej vlády. Na verejnom obstarávaní možno ušetriť miliardy chýbajúce v iných rezortoch. Splnenie sľubu si však vyžaduje dlhodobo dosadzovať do riadiacich funkcií ľudí vysoko odolných voči korupcii. Rozhodnutia komisií pri rôznych tendroch by mali byť zverejnené na internete vrátane informácie o tom, ktorý člen komisie ako hlasoval.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda nepresadila zmeny, ktoré by priniesli úspory. Nezaviedla centrálnu správu nehnuteľností (výnimkou sú rezorty vnútra a kultúry, kde proces začal výberom centrálneho správcu), informačných systémov ani verejného obstarávania. Tiež nepresadila povinnosť uskutočňovať verejné obstarávanie pomocou elektronického systému, ktorý by zvýšil jeho efektívnosť. O mrhaní verejných zdrojov svedčia tiež desiatky medializovaných káuz a podozrení z klientelizmu a korupcie.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 610
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 430
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 267
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 895
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 997
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 449
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 402
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 269
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 565
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 025

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.

Čínska továreň na pneumatiky môže byť aj v Košiciach (rozhovor)

Spoločnosť Linglong by v Európe mohla preinvestovať pol miliardy dolárov a zamestnať viac ako tisíc ľudí.