AKTUALIZOVANÉ 12:14

Bugárov Most chce povinný vstup mladých do 2. piliera

Strana Most-Híd navrhuje obnoviť automatický vstup do druhého piliera pre mladých ľudí, ktorí sa prvýkrát uplatnia na trhu práce.

Podpredseda strany Most-Híd Ivan Švejna.(Zdroj: SME - Tibor Somogyi)

BRATISLAVA. Na pondelkovej tlačovej besede to uviedol podpredseda strany Ivan Švejna.

Títo sporitelia by však podľa neho mali jednoročnú lehotu na zváženie zotrvania v systéme starobného dôchodkového sporenia.

"Pokiaľ z nejakých dôvodov mladý človek nebude chcieť si šetriť, tak bude môcť z tohto automatického prihlásenia sa odhlásiť," objasnil.

Most chce naprávať Tomanovej zmeny

Lehota na sledovanie výkonnosti dôchodkových fondov v druhom pilieri by sa mala podľa Švejnu predĺžiť zo súčasných šesť mesiacov na tri roky. To by podľa neho umožnilo dôchodkovým spoločnostiam plniť svoju úlohu používaním štandardných investičných stratégií.

"Správcovia peňazí v druhom pilieri majú len šesť mesiacov na to, aby zhodnotili peniaze. Výsledkom toho je to, že dnes peniaze automaticky presmerovávajú len do termínovaných vkladov a dlhopisov a boja sa nakupovať akcie, lebo keby náhodou počas šiestich mesiacov ceny týchto akcií padli, tak by to museli doplatiť," upozornil Švejna. Vďaka tomu podľa neho sporitelia stratili "veľké množstvo peňazí", pretože nemohli profitovať z rastov cien akcií na trhu.

Most-Híd chce tiež upraviť nastavenie poplatkov pre penzijné spoločnosti tak, aby vyjadrovali náklady na správu fondov a vypracovať spôsob a podmienky vyplácania dôchodkov z kapitalizačného piliera. "Poplatky sú teraz nastavené tak, že správcov nemotivujú aktívne zhodnocovať peniaze sporiteľov," povedal podpredseda strany Most-Híd.

Ficova vláda 2. pilier zdobrovoľnila

Ako pokračoval, je tiež potrebné vypracovať tzv. dávkovú schému na vyplácanie dôchodkov zo sporivého piliera. "Toto je oblasť, ktorú dokonca žiadna strana nemá v programe a nikto sa tomu nevenuje," upozornil.

Od zavedenia druhého dôchodkového piliera, teda od začiatku roka 2005, bol vstup pre mladých ľudí do tohto systému povinný. Od začiatku roka 2008 však súčasná vláda pre mladých ľudí, ktorí sa narodili po 31. decembri 1986, druhý penzijný pilier zdobrovoľnila. Mladí ľudia tak dostali možnosť rozhodnúť sa, či vstúpia do druhého piliera v období šiestich mesiacov od prvého zamestnania sa.

Ako vláda plní sľub zaviesť dobrovoľnosť v druhom pilieri dôchodkového zabezpečenia

Čo sľúbili: Chceme tento (druhý) pilier urobiť dobrovoľný. To znamená tí, ktorí doňho teraz budú musieť vstupovať povinne, chceme zaviesť dobrovoľnosť vstupu.

Zdroj: Viera Tomanová, ministerka práce a sociálnych vecí, STV, O päť minút dvanásť, 23.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Zrušením povinnosti pre mladých ľudí vstúpiť do druhého piliera vláda riskuje zvýšenie záťaže Sociálnej poisťovne v budúcnosti. V dôsledku starnutia obyvateľstva totiž priebežný systém financovania v budúcnosti nebude schopný pokryť dôchodky pre všetkých ľudí.

Aká je realita? Sľub bol splnený. Vláda zrušila povinnosť pre mladých ľudí vstúpiť do druhého piliera od roku 2008.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  6. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  7. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  9. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 16 173
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 470
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 805
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 038
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 168
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 131
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 013
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 895
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 346
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 098

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

KULTÚRA

BBC bude cez víkend pripravovať reláciu o slovenskej hudbe

World Music Festival v Bratislave pomôže zviditeľniť našu hudbu.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.