Z vlády zmizla pre premiéra nepríjemná analýza emisií

Minister životného prostredia Jozef Medveď posunul na vládu materiál, ktorý popiera tvrdenia o výhodnosti predaja emisií Interblue Group. Následne sa však z portálu vlády stratil.

Materiál, ktorý predložil na rokovanie vlády minister životného prostredia Jozef Medveď, zmizol z portálu vlády.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico tento týždeň pochválil ministra Medveďa, ako sa snaží riešiť emisnú kauzu. No čerstvá správa ministerstva životného prostredia je nepriamym dôkazom, že obchod s pochybným dílerom Interblue Group je vládnym zlyhaním. Správa zároveň ide aj proti premiérovým tvrdeniam, že cena 5,05 eura za tonu emisií AAU, za ktorú jeho vláda predala emisie Interblue Group, sa nedá s ničím porovnať.

Dá sa. Environminister totiž vo svojej analytickej správe tvrdí: „Podľa doteraz uzatvorených obchodov s AAU a prebiehajúcich rokovaní o predaji s AAU sa cena pohybovala a pohybuje v rozmedzí od šesť do 13 eur za tonu." Taktiež je tam napísané, že odporúčaná kúpna cena je 10 eur za tonu.

Správa visela na vládnej stránke začiatkom februára, v súčasnosti ju už z vládnej stránky stiahli. Nájsť sa dá len cez vyhľadávač. Hovorkyňa ministra Medveďa Jana Kaplanová nevedela povedať, prečo správa zmizla z vládneho portálu. Nevedela ani, odkiaľ má Medveď informácie o cenách emisných kvót už uskutočnených obchodov.

Ani to nie jasné, či sa premiér Robert Fico oboznámil s obsahom analýzy. Jeho hovorcovia na otázku nereagovali.

Tlak na nižšie ceny

Správa popiera celý doterajší spôsob predávania slovenský emisných limitov AAU. Medveď v nej priznáva, že v prípade súkromných spoločností, ktorých motiváciou kúpy je následný predaj ďalšiemu subjektu, je predpoklad tlaku na nižšiu cenu.

Takouto spoločnosťou je aj Interblue Group. S ňou uzavrelo Slovensko nevýhodnú zmluvu, ktorá je prakticky nevypovedateľná. Pritom premiér Fico, zmluvu dlhý čas obhajoval. „Doteraz nemám dôvod spochybňovať štruktúru zmluvy," hovoril v lete. Dnes hovorí, že ju treba vypovedať, akurát sa presne nevie, komu do rúk. Interblue totiž v USA medzitým zanikla.

V analýza sa preto konštatuje, že vzhľadom na zánik Interblue Group v USA a právne nástupníctvo Interblue Group (Europe) musia možnosť ukončenia zmluvy analyzovať. K ukončeniu zmluvy napokon „dopomohla" nečinnosť majiteľov dílera, ktorí ministrovi Medveďovi nedodali doklady o legitímnom nasledovníkovi Interblue Group USA.

Vďaka tomu sa pre Slovensko uvoľnilo 35 miliónov ton emisných kvót. Tieto aj s ďalšími 32 miliónmi, ktoré získal ešte vicepremiér Dušan Čaplovič vypovedaním opcie Interblue Group, chce vláda predávať. Správa hovorí, že transparentne a výhodne.

Právnik Fico problém nevidel

Odporúčaným spôsobom má byť priamy predaj konečnému užívateľovi prostredníctvom verejného tendra alebo priamych rokovaní za pomoci medzinárodne kredibilného zástupcu, brokera či banky. Čiže pravý opak obchodu s Interblue Group.

A keď bude existovať transparentný kupec našich emisných kvót, analýza hovorí o tom, že „zmluva o predaji musí byť vyvážená a rovnako výhodná pre obe strany zmluvy". „Otázkou je, prečo táto vec nebola jasná ministrovi už v roku 2008 a prečo sa právnik na čele vlády tvári, akoby nevýhodnosť tejto zmluvy nevidel ani teraz," pýta sa Peter Kunder z Aliancie Fair - play.

Emisie Interblue Vladny Material

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 938
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 535
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 504
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 320
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 979
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 765
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 468
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 267
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 525
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 043

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom niekto meria dusičnany v zelenine a ovocí.

KULTÚRA

Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Spisovateľ má s podnikateľmi zlú skúsenosť.

KULTÚRA

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.