V osobnej doprave bude dominovať individuálna preprava

Počíta s tým stratégia rozvoja dopravy na Slovensku do roku 2020. Materiál schválila vláda na stredajšom zasadnutí na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho.

BRATISLAVA. Dominantným druhom nákladnej dopravy zostane cestná a v osobnej doprave bude naďalej prevládať individuálna automobilová preprava.

"Víziou stratégie je do roku 2020 zabezpečiť kvalitnú, dostupnú a integrovanú dopravnú infraštruktúru, konkurencieschopné dopravné služby, užívateľsky prijateľnú dopravu a ekologicky a energeticky efektívnu a bezpečnú dopravu," predpokladá rezort dopravy.

Rozvoj dopravy závisí podľa ministra dopravy od možností štátneho rozpočtu. Cestná nadradená dopravná infraštruktúra nie je dobudovaná, preto musí byť dokončená. "Železničná infraštruktúra je dobudovaná, ale musíme ju modernizovať. Nikdy som nepovedal, že preferujeme cestnú pred železničnou dopravou, naopak, musíme budovať súbežne aj železničnú, aby sme odťažili cestnú, ktorá je preplnená," povedal Vážny po rokovaní vlády.

Uprednostnenie železníc

Podľa ministra dopravy je potrebné dostať čo najviac tovarov aj cestujúcich z cesty na železnicu. Jedným z nástrojov je elektronický výber mýta spoplatňujúci diaľnice a cesty. "Našou snahou je zmodernizovať železničnú infraštruktúru, aby bola výkonnejšia a takisto budeme zabezpečovať zmlysluplné a účelné financovanie železničnej infraštruktúry, aby bola konkurencieschopná aj v tom, že zníži cenu za železničnú dopravnú cestu," dodal Vážny.

Dopravná stratégia predpokladá dobudovanie a zmodernizovanie ucelenej siete nadradenej dopravnej infraštruktúry s prepojením na sieť TEN-T. Zabezpečený má byť rovnovážny rozvoj dopravných služieb. Práva a povinnosti užívateľov dopravy budú uplatňované podľa európskych pravidiel a vytvoria sa podmienky pre znižovanie vplyvu dopravy na životné

Dostupné diaľnice

Množstvo prepraveného tovaru by malo do roku 2020 vzrásť o 42 % a celkové prepravné výkony o 50 % oproti roku 2008. Objem nákladnej dopravy by mal vzrásť z 250 mil. ton v roku 2005 na 350 mil. ton o desať rokov. Podiel cestnej nákladnej dopravy by mal narastať mierne vzhľadom na zavedenie elektronického výberu mýta. Zvýšiť sa má najmä na diaľniciach a rýchlostných cestách v regiónoch s vyšším hospodárskym potenciálom.

"Jednotlivé regióny budú prepojené dopravnou infraštruktúrou tak, že 85 % územia Slovenska a 95 % obyvateľstva bude mať v roku 2020 prístup na diaľnicu alebo rýchlostnú cestu v čase kratšom ako 45 minút," tvrdí ministerstvo dopravy.

Železničná nákladná doprava má vzrásť predovšetkým na hlavných koridoroch. Objem kombinovanej intermodálnej prepravy sa má zvýšiť zo súčasných 2,3 mil. ton ročne na vyše 8 mil. ton. Najväčší nárast zaznamená doprava medzi Európskou úniou a Áziou formou prepravných kontajnerov.

Mestá plné áut

Individuálny motorizmus v SR si má v osobnej doprave zachovať viac ako 70-percentný podiel na počte prepravených cestujúcich. Podiel verejnej dopravy sa zníži na 26 %. Podľa prognózy v Európskej únii bude individuálna doprava dosahovať priemerne 77 %, železničná 5 %, autobusová 6 %, letecká 11 % a metro 1 %.

Na Slovensku sa predpokladá mierny rast osobnej dopravy s posilňovaním individuálneho motorizmu. Po roku 2014 situácia v mestských aglomeráciách a väčších mestách bude výraznou prekážkou ďalšieho rozvoja osobnej dopravy. Vynúti si to vysoký stupeň regulácie, napríklad spoplatnením individuálneho motorizmu. Väčšie využívanie verejnej osobnej dopravy podporí zavádzanie integrovaných a inteligentných dopravných systémov.

"Po dokončení modernizácie železničných tratí a modernizácie mobilných prostriedkov prímestskej a regionálnej železničnej dopravy sa vytvoria podmienky na presun prímestskej a regionálnej dopravy na železničnú osobnú dopravu a mestskú hromadnú dopravu, ktorá dosiahne 16-percentný podiel na celkovom počte prepravených osôb," predpokladá rezort dopravy. Do roku 2020 sa očakáva opätovný výrazná nárast podielu leteckej dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 294
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 870
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 381
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 135
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 954
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 139
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 703
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 701
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 401
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 395

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.