BRATISLAVA. Uzatvorenie financovania výstavby diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt) sa opäť posunulo. Dôvodom sú komplikácie pri rokovaniach s Európskou komisiou a Európskou investičnou bankou (EIB), povedal dnes po rokovaní vlády minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). Podrobnosti však nespresnil.
Podľa ministra by sa lehota už viac posúvať nemala. "Z dnešného pohľadu aj podľa môjho názoru je konečný a definitívny," vyhlásil Vážny.
Pôvodne mali firmy peniaze získať do polovice vlaňajšieho októbra. Termín sa však pre nedostatok voľných prostriedkov v bankách v dôsledku hospodárskej krízy presunul na 15. február a neskôr na 15. apríl. Príčinou bol nesúlad slovenských zákonov v oblasti životného prostredia s európskou legislatívou, čo brzdilo schvaľovanie úveru od EIB. Finančné uzatvorenie by tiež malo stanoviť konečnú cenu projektu.
Vláda dnes taktiež súhlasila, aby minister s konzorciom podpísal ďalší dodatok k zmluve, ktorý umožní pokračovať v prípravných prácach pred spustením výstavby. Stavebné spoločnosti tak budú môcť vynaložiť na práce 23,8 milióna eur.
Projektmi verejno-súkromného partnerstva chce vláda urýchliť výstavbu ciest. Ako prvá sa rozbehla stavba chýbajúcich úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. V januári ministerstvo dopravy uzavrelo zmluvu na výstavbu 29 kilometrov diaľnice pri Žiline cez PPP projekt.
Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".
Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.
Zdroj: INEKO
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO