Letecký biznis je pre banky veľké riziko

Na Slovensku zbankrotovali za uplynulé tri roky tri letecké spoločnosti, štvrtá je tesne pred krachom. Licenciu má už len jedna, aj tá však priznáva finančné problémy.

Z piatich aerolínií ostali jedny.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Letecké spoločnosti na Slovensku padajú ako zoťaté stromy. Vlani skrachovali SkyEurope a Seagle Air, tento rok ide na dno Air Slovakia a klesá aj Danube Wings.

Podľa leteckého analytika Víta Doležálka je len otázkou času, kedy padne aj ona. Ešte v roku 2007 pritom skončili bývalé štátne Slovenské aerolínie.

Za krachom nie je iba kríza

Podľa leteckého analytika Ondřeja Moravanského je hlavným dôvodom kríza, ktorá položila minulý rok asi 50 leteckých spoločností v Európe. Ide zväčša o malé aerolínie. Väčšie s približne 15 až 20 lietadlami v portfóliu odolávajú.

Napriek krachom sa tu vždy nájde niekto, kto vrazí do aerolínií peniaze, píše Ivan Štulajter.

„Slovenské letecké spoločnosti nepatria k veľkým a sú závislé od relatívne malého počtu liniek, prípadne od možností charterovej prepravy. Tam tiež nepatria k veľkým hráčom," hovorí Moravanský.

Navyše, slovenský letecký trh nie je veľký a napríklad v Bratislave majú silnú pozíciu zahraniční dopravcovia.

Slovenským leteckým prevádzkovateľom nenahráva ani blízkosť Viedne, odkiaľ sa lieta takmer do celého sveta. „Na leteckej doprave sa však prejavilo aj to, že sa veľa pracujúcich vracia zo západnej Európy, hlavne z Veľkej Británie, a zostávajú doma," povedal Moravanský.

Leteckým spoločnostiam podľa Jaromíra Beránka z Mag Consulting nepomohol ani nástup eura, ktorý utlmil prílev zahraničných turistov.

Nie všetkých však položila iba kríza. „Napríklad SkyEurope si problémy spôsobila ešte pred krízou. Mala príliš veľké chúťky a chcela rýchlo expandovať," hovorí Moravanský.

Pritom kapitál nemali kde získať, pretože letenky predávali podľa Beránka až príliš lacno. A to na celom svete. Doležálek dodáva, že je v súčasnosti veľmi ťažké nájsť banku, ktorá je ochotná financovať taký rizikový a nákladný biznis, ako je letecká preprava.

Low cost má šancu

V súčasnosti tak lietajú iba Danube Wings, ktoré vznikli len pred rokom. Aj tie však majú problémy s hospodárením.

Beránek si myslí, že po skončení krízy by mohli na trhu fungovať jedna až dve tuzemské aerolínie. „Mohol by prísť jeden nízkonákladový prepravca." Pomôcť by mu k tomu mal nastupujúci turistický fenomén.

„Čoraz viac ľudí cestuje na dovolenky individuálne a využívajú práve služby low cost aerolínií, ktorých letenky si sami zabezpečia," hovorí Beránek.

Aerolínie miznú

Príbehy krachov slovenských leteckých spoločností odštartovali v roku 2007 Slovenské aerolínie. Fungovali na trhu desať rokov. Na začiatku dostali do prenájmu tupolevy z deblokácie ruského dlhu. Prenájom však nesplácali. V roku 2004 predala slovenská vláda 62 percent rakúskym Austrian Airlines. Vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič podpísal zmluvu, podľa ktorej Slovensko zaplatí dlhy aerolínií nad 200 miliónov korún. Tých bolo viac ako 120 miliónov. Vláda záväzok nesplnila a dlh zvýšený o ďalšie záväzky nesplatila. Austrian Airlines prestali podporovať Slovenské aerolínie a tie vyhlásili konkurz.

Z krachu Slovenských aerolínií profitoval Seagle Air, ktorý začal pôsobiť na trhu v roku 1995 ako letecká škola a neskôr ako nepravidelný prepravca. Prebral 80 percent zamestnancov Slovenských aerolínií, kúpil lietadlá a expandoval. Jeho problémom bolo, že sa spoliehal na sezónu, keď prevádzkoval chartery. V zime zarábal iba na prenájme lietadiel. Seagle Air 23. októbra 2009 pozastavil všetky lety pre nedostatok peňazí.

Nízkonákladová spoločnosť SkyEurope vznikla v roku 2001 a umožnila lietať aj Slovákom zo strednej triedy. Letenky z Košíc do Bratislavy stáli 990 korún. V najlepších časoch mala spoločnosť až 16 lietadiel. V roku 2005, keď vstúpila na Viedenskú burzu, sa jedna akcia SkyEurope predávala po päť eur, vlani už len za 13 centov. Spoločnosť sa v lete 2009 dočkala investora, no ten ju nevytrhol z biedy. Firma sa najskôr pokúsila o reštrukturalizáciu, tá sa jej však nepodarila a na jeseň 2009 skrachovala.

Jedinou spoločnosťou so slovenskou leteckou licenciou (okrem Opera Jet, ktorá poskytuje súkromné lety) je dnes Danube Wings. Prevádzkuje ju VIP Wings. S leteckou prepravou začali v apríli 2009. Aj na tohto dopravcu doliehajú problémy. Začiatkom februára prepravca priznal, že Sociálnej poisťovni dlhuje 150­tisíc eur a je dlžný aj Letisku M. R. Štefánika. Vo februári zrušil lety do Veľkej Británie a Írska.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 167
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 458
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 647
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 014
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 742
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 847
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 890
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 497
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 269

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Neprehliadnite tiež

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.