Letecký biznis je pre banky veľké riziko

Na Slovensku zbankrotovali za uplynulé tri roky tri letecké spoločnosti, štvrtá je tesne pred krachom. Licenciu má už len jedna, aj tá však priznáva finančné problémy.

Z piatich aerolínií ostali jedny.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Letecké spoločnosti na Slovensku padajú ako zoťaté stromy. Vlani skrachovali SkyEurope a Seagle Air, tento rok ide na dno Air Slovakia a klesá aj Danube Wings.

Podľa leteckého analytika Víta Doležálka je len otázkou času, kedy padne aj ona. Ešte v roku 2007 pritom skončili bývalé štátne Slovenské aerolínie.

Za krachom nie je iba kríza

Podľa leteckého analytika Ondřeja Moravanského je hlavným dôvodom kríza, ktorá položila minulý rok asi 50 leteckých spoločností v Európe. Ide zväčša o malé aerolínie. Väčšie s približne 15 až 20 lietadlami v portfóliu odolávajú.

Napriek krachom sa tu vždy nájde niekto, kto vrazí do aerolínií peniaze, píše Ivan Štulajter.

„Slovenské letecké spoločnosti nepatria k veľkým a sú závislé od relatívne malého počtu liniek, prípadne od možností charterovej prepravy. Tam tiež nepatria k veľkým hráčom," hovorí Moravanský.

Navyše, slovenský letecký trh nie je veľký a napríklad v Bratislave majú silnú pozíciu zahraniční dopravcovia.

Slovenským leteckým prevádzkovateľom nenahráva ani blízkosť Viedne, odkiaľ sa lieta takmer do celého sveta. „Na leteckej doprave sa však prejavilo aj to, že sa veľa pracujúcich vracia zo západnej Európy, hlavne z Veľkej Británie, a zostávajú doma," povedal Moravanský.

Leteckým spoločnostiam podľa Jaromíra Beránka z Mag Consulting nepomohol ani nástup eura, ktorý utlmil prílev zahraničných turistov.

Nie všetkých však položila iba kríza. „Napríklad SkyEurope si problémy spôsobila ešte pred krízou. Mala príliš veľké chúťky a chcela rýchlo expandovať," hovorí Moravanský.

Pritom kapitál nemali kde získať, pretože letenky predávali podľa Beránka až príliš lacno. A to na celom svete. Doležálek dodáva, že je v súčasnosti veľmi ťažké nájsť banku, ktorá je ochotná financovať taký rizikový a nákladný biznis, ako je letecká preprava.

Low cost má šancu

V súčasnosti tak lietajú iba Danube Wings, ktoré vznikli len pred rokom. Aj tie však majú problémy s hospodárením.

Beránek si myslí, že po skončení krízy by mohli na trhu fungovať jedna až dve tuzemské aerolínie. „Mohol by prísť jeden nízkonákladový prepravca." Pomôcť by mu k tomu mal nastupujúci turistický fenomén.

„Čoraz viac ľudí cestuje na dovolenky individuálne a využívajú práve služby low cost aerolínií, ktorých letenky si sami zabezpečia," hovorí Beránek.

Aerolínie miznú

Príbehy krachov slovenských leteckých spoločností odštartovali v roku 2007 Slovenské aerolínie. Fungovali na trhu desať rokov. Na začiatku dostali do prenájmu tupolevy z deblokácie ruského dlhu. Prenájom však nesplácali. V roku 2004 predala slovenská vláda 62 percent rakúskym Austrian Airlines. Vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič podpísal zmluvu, podľa ktorej Slovensko zaplatí dlhy aerolínií nad 200 miliónov korún. Tých bolo viac ako 120 miliónov. Vláda záväzok nesplnila a dlh zvýšený o ďalšie záväzky nesplatila. Austrian Airlines prestali podporovať Slovenské aerolínie a tie vyhlásili konkurz.

Z krachu Slovenských aerolínií profitoval Seagle Air, ktorý začal pôsobiť na trhu v roku 1995 ako letecká škola a neskôr ako nepravidelný prepravca. Prebral 80 percent zamestnancov Slovenských aerolínií, kúpil lietadlá a expandoval. Jeho problémom bolo, že sa spoliehal na sezónu, keď prevádzkoval chartery. V zime zarábal iba na prenájme lietadiel. Seagle Air 23. októbra 2009 pozastavil všetky lety pre nedostatok peňazí.

Nízkonákladová spoločnosť SkyEurope vznikla v roku 2001 a umožnila lietať aj Slovákom zo strednej triedy. Letenky z Košíc do Bratislavy stáli 990 korún. V najlepších časoch mala spoločnosť až 16 lietadiel. V roku 2005, keď vstúpila na Viedenskú burzu, sa jedna akcia SkyEurope predávala po päť eur, vlani už len za 13 centov. Spoločnosť sa v lete 2009 dočkala investora, no ten ju nevytrhol z biedy. Firma sa najskôr pokúsila o reštrukturalizáciu, tá sa jej však nepodarila a na jeseň 2009 skrachovala.

Jedinou spoločnosťou so slovenskou leteckou licenciou (okrem Opera Jet, ktorá poskytuje súkromné lety) je dnes Danube Wings. Prevádzkuje ju VIP Wings. S leteckou prepravou začali v apríli 2009. Aj na tohto dopravcu doliehajú problémy. Začiatkom februára prepravca priznal, že Sociálnej poisťovni dlhuje 150­tisíc eur a je dlžný aj Letisku M. R. Štefánika. Vo februári zrušil lety do Veľkej Británie a Írska.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 418
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 456
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 081
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 595
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 720
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 272
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 222
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 062
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 015
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 000

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

ŠPORT

Legenda o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Eddy Merckx nevidel na MS poriadne preteky, Slovák mal všetkých pod kontrolou.

Neprehliadnite tiež

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.

Rusi sa vyhrážajú, že na budúci rok zablokuje Facebook

Podľa šéfa ruského telekomunikačného úradu Moskva sociálnu sieť zablokuje, ak Facebook nebude v krajine skladovať svoje údaje.

Časť severného obchvatu Prešova je o krok bližšie, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok

Most-Híd zrejme pretlačí odvodové úľavy, seniori si privyrobia viac

Ekonomike sa darí, nezamestnanosť klesá a rastie priemerný plat, preto môže vláda prichádzať s novými opatreniami, vysvetlil Bugár.