Letecký biznis je pre banky veľké riziko

Na Slovensku zbankrotovali za uplynulé tri roky tri letecké spoločnosti, štvrtá je tesne pred krachom. Licenciu má už len jedna, aj tá však priznáva finančné problémy.

Z piatich aerolínií ostali jedny.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Letecké spoločnosti na Slovensku padajú ako zoťaté stromy. Vlani skrachovali SkyEurope a Seagle Air, tento rok ide na dno Air Slovakia a klesá aj Danube Wings.

Podľa leteckého analytika Víta Doležálka je len otázkou času, kedy padne aj ona. Ešte v roku 2007 pritom skončili bývalé štátne Slovenské aerolínie.

Za krachom nie je iba kríza

Podľa leteckého analytika Ondřeja Moravanského je hlavným dôvodom kríza, ktorá položila minulý rok asi 50 leteckých spoločností v Európe. Ide zväčša o malé aerolínie. Väčšie s približne 15 až 20 lietadlami v portfóliu odolávajú.

Napriek krachom sa tu vždy nájde niekto, kto vrazí do aerolínií peniaze, píše Ivan Štulajter.

„Slovenské letecké spoločnosti nepatria k veľkým a sú závislé od relatívne malého počtu liniek, prípadne od možností charterovej prepravy. Tam tiež nepatria k veľkým hráčom," hovorí Moravanský.

Navyše, slovenský letecký trh nie je veľký a napríklad v Bratislave majú silnú pozíciu zahraniční dopravcovia.

Slovenským leteckým prevádzkovateľom nenahráva ani blízkosť Viedne, odkiaľ sa lieta takmer do celého sveta. „Na leteckej doprave sa však prejavilo aj to, že sa veľa pracujúcich vracia zo západnej Európy, hlavne z Veľkej Británie, a zostávajú doma," povedal Moravanský.

Leteckým spoločnostiam podľa Jaromíra Beránka z Mag Consulting nepomohol ani nástup eura, ktorý utlmil prílev zahraničných turistov.

Nie všetkých však položila iba kríza. „Napríklad SkyEurope si problémy spôsobila ešte pred krízou. Mala príliš veľké chúťky a chcela rýchlo expandovať," hovorí Moravanský.

Pritom kapitál nemali kde získať, pretože letenky predávali podľa Beránka až príliš lacno. A to na celom svete. Doležálek dodáva, že je v súčasnosti veľmi ťažké nájsť banku, ktorá je ochotná financovať taký rizikový a nákladný biznis, ako je letecká preprava.

Low cost má šancu

V súčasnosti tak lietajú iba Danube Wings, ktoré vznikli len pred rokom. Aj tie však majú problémy s hospodárením.

Beránek si myslí, že po skončení krízy by mohli na trhu fungovať jedna až dve tuzemské aerolínie. „Mohol by prísť jeden nízkonákladový prepravca." Pomôcť by mu k tomu mal nastupujúci turistický fenomén.

„Čoraz viac ľudí cestuje na dovolenky individuálne a využívajú práve služby low cost aerolínií, ktorých letenky si sami zabezpečia," hovorí Beránek.

Aerolínie miznú

Príbehy krachov slovenských leteckých spoločností odštartovali v roku 2007 Slovenské aerolínie. Fungovali na trhu desať rokov. Na začiatku dostali do prenájmu tupolevy z deblokácie ruského dlhu. Prenájom však nesplácali. V roku 2004 predala slovenská vláda 62 percent rakúskym Austrian Airlines. Vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič podpísal zmluvu, podľa ktorej Slovensko zaplatí dlhy aerolínií nad 200 miliónov korún. Tých bolo viac ako 120 miliónov. Vláda záväzok nesplnila a dlh zvýšený o ďalšie záväzky nesplatila. Austrian Airlines prestali podporovať Slovenské aerolínie a tie vyhlásili konkurz.

Z krachu Slovenských aerolínií profitoval Seagle Air, ktorý začal pôsobiť na trhu v roku 1995 ako letecká škola a neskôr ako nepravidelný prepravca. Prebral 80 percent zamestnancov Slovenských aerolínií, kúpil lietadlá a expandoval. Jeho problémom bolo, že sa spoliehal na sezónu, keď prevádzkoval chartery. V zime zarábal iba na prenájme lietadiel. Seagle Air 23. októbra 2009 pozastavil všetky lety pre nedostatok peňazí.

Nízkonákladová spoločnosť SkyEurope vznikla v roku 2001 a umožnila lietať aj Slovákom zo strednej triedy. Letenky z Košíc do Bratislavy stáli 990 korún. V najlepších časoch mala spoločnosť až 16 lietadiel. V roku 2005, keď vstúpila na Viedenskú burzu, sa jedna akcia SkyEurope predávala po päť eur, vlani už len za 13 centov. Spoločnosť sa v lete 2009 dočkala investora, no ten ju nevytrhol z biedy. Firma sa najskôr pokúsila o reštrukturalizáciu, tá sa jej však nepodarila a na jeseň 2009 skrachovala.

Jedinou spoločnosťou so slovenskou leteckou licenciou (okrem Opera Jet, ktorá poskytuje súkromné lety) je dnes Danube Wings. Prevádzkuje ju VIP Wings. S leteckou prepravou začali v apríli 2009. Aj na tohto dopravcu doliehajú problémy. Začiatkom februára prepravca priznal, že Sociálnej poisťovni dlhuje 150­tisíc eur a je dlžný aj Letisku M. R. Štefánika. Vo februári zrušil lety do Veľkej Británie a Írska.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 449
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 375
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 374
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 007
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 939
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 100
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 993
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 528
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 906
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 553

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop