SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Letecký biznis je pre banky veľké riziko

Na Slovensku zbankrotovali za uplynulé tri roky tri letecké spoločnosti, štvrtá je tesne pred krachom. Licenciu má už len jedna, aj tá však priznáva finančné problémy.

Z piatich aerolínií ostali jedny.Z piatich aerolínií ostali jedny. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Letecké spoločnosti na Slovensku padajú ako zoťaté stromy. Vlani skrachovali SkyEurope a Seagle Air, tento rok ide na dno Air Slovakia a klesá aj Danube Wings.

Podľa leteckého analytika Víta Doležálka je len otázkou času, kedy padne aj ona. Ešte v roku 2007 pritom skončili bývalé štátne Slovenské aerolínie.

Za krachom nie je iba kríza

Podľa leteckého analytika Ondřeja Moravanského je hlavným dôvodom kríza, ktorá položila minulý rok asi 50 leteckých spoločností v Európe. Ide zväčša o malé aerolínie. Väčšie s približne 15 až 20 lietadlami v portfóliu odolávajú.

Napriek krachom sa tu vždy nájde niekto, kto vrazí do aerolínií peniaze, píše Ivan Štulajter.

„Slovenské letecké spoločnosti nepatria k veľkým a sú závislé od relatívne malého počtu liniek, prípadne od možností charterovej prepravy. Tam tiež nepatria k veľkým hráčom," hovorí Moravanský.

Navyše, slovenský letecký trh nie je veľký a napríklad v Bratislave majú silnú pozíciu zahraniční dopravcovia.

Slovenským leteckým prevádzkovateľom nenahráva ani blízkosť Viedne, odkiaľ sa lieta takmer do celého sveta. „Na leteckej doprave sa však prejavilo aj to, že sa veľa pracujúcich vracia zo západnej Európy, hlavne z Veľkej Británie, a zostávajú doma," povedal Moravanský.

Leteckým spoločnostiam podľa Jaromíra Beránka z Mag Consulting nepomohol ani nástup eura, ktorý utlmil prílev zahraničných turistov.

Nie všetkých však položila iba kríza. „Napríklad SkyEurope si problémy spôsobila ešte pred krízou. Mala príliš veľké chúťky a chcela rýchlo expandovať," hovorí Moravanský.

Pritom kapitál nemali kde získať, pretože letenky predávali podľa Beránka až príliš lacno. A to na celom svete. Doležálek dodáva, že je v súčasnosti veľmi ťažké nájsť banku, ktorá je ochotná financovať taký rizikový a nákladný biznis, ako je letecká preprava.

Low cost má šancu

V súčasnosti tak lietajú iba Danube Wings, ktoré vznikli len pred rokom. Aj tie však majú problémy s hospodárením.

Beránek si myslí, že po skončení krízy by mohli na trhu fungovať jedna až dve tuzemské aerolínie. „Mohol by prísť jeden nízkonákladový prepravca." Pomôcť by mu k tomu mal nastupujúci turistický fenomén.

„Čoraz viac ľudí cestuje na dovolenky individuálne a využívajú práve služby low cost aerolínií, ktorých letenky si sami zabezpečia," hovorí Beránek.

Aerolínie miznú

Príbehy krachov slovenských leteckých spoločností odštartovali v roku 2007 Slovenské aerolínie. Fungovali na trhu desať rokov. Na začiatku dostali do prenájmu tupolevy z deblokácie ruského dlhu. Prenájom však nesplácali. V roku 2004 predala slovenská vláda 62 percent rakúskym Austrian Airlines. Vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič podpísal zmluvu, podľa ktorej Slovensko zaplatí dlhy aerolínií nad 200 miliónov korún. Tých bolo viac ako 120 miliónov. Vláda záväzok nesplnila a dlh zvýšený o ďalšie záväzky nesplatila. Austrian Airlines prestali podporovať Slovenské aerolínie a tie vyhlásili konkurz.

Z krachu Slovenských aerolínií profitoval Seagle Air, ktorý začal pôsobiť na trhu v roku 1995 ako letecká škola a neskôr ako nepravidelný prepravca. Prebral 80 percent zamestnancov Slovenských aerolínií, kúpil lietadlá a expandoval. Jeho problémom bolo, že sa spoliehal na sezónu, keď prevádzkoval chartery. V zime zarábal iba na prenájme lietadiel. Seagle Air 23. októbra 2009 pozastavil všetky lety pre nedostatok peňazí.

Nízkonákladová spoločnosť SkyEurope vznikla v roku 2001 a umožnila lietať aj Slovákom zo strednej triedy. Letenky z Košíc do Bratislavy stáli 990 korún. V najlepších časoch mala spoločnosť až 16 lietadiel. V roku 2005, keď vstúpila na Viedenskú burzu, sa jedna akcia SkyEurope predávala po päť eur, vlani už len za 13 centov. Spoločnosť sa v lete 2009 dočkala investora, no ten ju nevytrhol z biedy. Firma sa najskôr pokúsila o reštrukturalizáciu, tá sa jej však nepodarila a na jeseň 2009 skrachovala.

Jedinou spoločnosťou so slovenskou leteckou licenciou (okrem Opera Jet, ktorá poskytuje súkromné lety) je dnes Danube Wings. Prevádzkuje ju VIP Wings. S leteckou prepravou začali v apríli 2009. Aj na tohto dopravcu doliehajú problémy. Začiatkom februára prepravca priznal, že Sociálnej poisťovni dlhuje 150­tisíc eur a je dlžný aj Letisku M. R. Štefánika. Vo februári zrušil lety do Veľkej Británie a Írska.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  2. Budúcnosť M&A v Európe
  3. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  4. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  5. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  6. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  10. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 419
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 192
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 448
  4. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 322
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 089
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 871
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 598
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 587
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 552
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 295
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Matovičova paradigma

Keby žil v ére Edisona, tak sa hádže o zem a vyhráža až kým by sme nemali ústavný zákon o svietení petrolejkami.

Autorská strana Samuela Marca

Privítajte Petra Pellegriniho, náhradného človeka (píše Samo Marec)

Môžete Pellegriniho vyhnať zo Smeru, ale nemôžete Smer vyhnať z Pellegriniho.

Peter Pellegrini.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Prvá námestníčka Kováčiková odchádza z prokuratúry

Rezignáciu odôvodňuje aj útokmi na svoju osobu.

Viera Kováčiková.

Neprehliadnite tiež

	
Na snímke zľava člen predsedníctva Odborového zväzu (OZ) KOVO Ján Stískal, podpredsedníčka Konfederácie odborových zväzov (KOZ) SR Monika Uhlerová, prezident KOZ Marián Magdoško, predseda odborového zväzu (OZ) KOVO Emil Machyna, podpredsedníčka OZ KOVO Monika Benedeková a člen predsedníctva OZ KOVO Jaroslav Kopanica.

Ministerstvo financií zatiaľ neplánuje predĺžiť čas pre odklad splátok úverov

Prvé odklady splátok úverov podľa zákona lex korona pomaly končia.

ČSOB Banka.

Distribučné spoločnosti dostanú zo štátneho rozpočtu 162 miliónov eur

Ide o časť dlhu za podporu zelenej elektriny z roku 2018.

Minister financií´Eduard Heger (OĽaNO).

Hlivák: Vicepremiér Holý nezverejnil novelu zákona o verejnom obstarávaní

Holý avizoval revolúciu, ktorá však môže byť v rozpore s európskym právom

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák.