BRATISLAVA. K dnešnému dňu je pritom do neho zaregistrovaných už viac ako 138.000 vozidiel. TASR o tom informovala mediálna zástupkyňa prevádzkovateľa systému, spoločnosti SkyToll Lenka Lendacká.
"Z našich štatistík vyplýva, že zahraniční dopravcovia sa na zaplatenom mýte podieľajú 45 %. S narastajúcou intenzitou dopravy podiel platieb zahraničných prevádzkovateľov vozidiel rastie," uviedol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti SkyToll Matej Okáli.
Zo zahraničných dopravcov využívajú spoplatnené úseky ciest SR najmä vodiči z Poľska, ktorých je u nás registrovaných 22.596, nasleduje Česká republika s 19.393 a Maďarsko s 15.772 dopravcami, ktorí k dnešnému dňu zaplatili mýto v celkovej výške 4,4 milióna eur. Do elektronického mýtneho systému sa doteraz zaregistrovali prevádzkovatelia vozidiel z viac ako 60 krajín.
Dopravcovia zo zahraničia si podľa Lendackej vo väčšine prípadov volia režim predplatného mýta, pretože vymedzené úseky ciest využívajú len niekoľkokrát ročne. Ide až o 81,4 % z celkového počtu zaregistrovaných zahraničných vozidiel. Slovenskí dopravcovia majú v režime predplatného mýta zaregistrovaných 65,3 % vozidiel.
Od 12. januára tohto roka je spustený aj tzv. tranzitný ticketing. Ku koncu februára sa v rámci tohto systému vybralo viac ako 400.000 eur a bolo vydaných viac ako 28.000 ticketov. Najpreferovanejšou tranzitnou trasou je pritom úsek Brodské Čuňovo.
Spoločnosť SkyToll podpísala v januári 2009 s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) zmluvu, ktorá ju zaväzuje vybudovať a prevádzkovať komplexnú službu elektronického výberu mýta v SR. Akcionármi SkyToll sú spoločnosti SanToll, sesterská spoločnosť Sanefu, a Ibertax. Sanef ročne vo svojich mýtnych sieťach vyberie poplatky v hodnote viac ako jednej miliardy eur, pričom prevádzkuje jednu z najdlhších spoplatnených mýtnych sietí v Európe v dĺžke viac ako 1700 kilometrov.
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO