Ruský Yukos chce cez SR a ďalšie "ropné cesty" prepravovať ropu najmä do USA

Bratislava 26. apríla (TASR) - Vstup ruského Yukosu do Transpetrolu, ktorý sa má uskutočniť v pondelok 29. apríla, zapadá do stratégie ropného koncernu ...

Bratislava 26. apríla (TASR) - Vstup ruského Yukosu do Transpetrolu, ktorý sa má uskutočniť v pondelok 29. apríla, zapadá do stratégie ropného koncernu expandovať do juhovýchodnej Európy a do USA.

Novinárov o tom dnes v Bratislave informoval viceprezident Yukosu pre prieskum a nové projekty Američan Ray Leonard. Yukos v súčasnosti rokuje o zámere dopravovať ropu na Balkán - o súhlase zainteresovaných strán s "obrátením" toku ropovodu Adria (na území Maďarska), ktorý sa napája na slovenský systém Družba.

Stratégia expandovania Yukosu by sa všeobecne podľa R. Leonarda dala rozdeliť smerom na západ a východ. "Východná stratégia" predpokladá dobudovanie ropovodu do Číny, cez ktorý by mohlo od roku 2005 prúdiť asi 30 miliónov ton ropy ročne. Súčasťou "západnej stratégie" Yukosu je už zrealizovaná transakcia o vstupe Yukosu a dodávkach ropy do litovskej rafinérie Mazeikiu. Yukos ďalej pracuje na dohodách o dodávkach svojej ropy do Poľska, Nemecka a ČR a tiež je pripravený užšie spolupracovať so slovenskou rafinériou Slovnaft, ktorá doteraz ropu Yukosu neodoberala. Yukos je tiež pripravený dodávať Slovnaftu v záujme jeho potrieb aj kaspickú ropu cez ukrajinský budovaný ropovod Odesa - Brody.

V súvislosti s ďalšou spoluprácou Yukosu so Slovnaftom si R. Leonard vie predstaviť aj model použitý s maďarským koncernom MOL, s ktorým Yukos zrealizoval projekt ťažby ropy v západnej Sibíri. Yukos v súčasnosti pokrýva 80 % ročných ropných potrieb maďarského MOL. Hlavným cieľom Yukosu po vstupe do Transpetrolu je zvýšenie prepravy ropy cez ropovod Družba, čím podľa R. Leonarda získa aj Slovensko na vyšších ziskoch z prepravných taríf. Podľa transakčných dokumentov by Yukos mal naplniť prepravné kapacity na takmer 100 % do roku 2006. Cieľom je podľa R. Leonarda tiež zvýšiť základné imanie Transpetrolu.

V súvislosti s ďalšou expanziou vidí Yukos okrem európskych trhov a Číny predovšetkým trh USA. Aby však Yukos mohol na tomto trhu konkurovať spoločnostiam z Blízkeho východu, musí ropu dopravovať podľa R. Leonarda veľkými "supertankermi". Také môžu štartovať buď z prístavu v Chorvátsku (Omišaiľ), prípadne z prístavu v Turecku (Džejhán), do ktorého by mal ústiť budovaný ropovod z azerbajdžanského Baku. Perspektívne vidí R. Leonard tiež možnosti dodávky ropy do USA z ruských severných šelfov priamo tankermi cez Severný ľadový oceán.

Yukos je druhou najväčšou ropnou spoločnosťou v Rusku z hľadiska zvyšovania ťažby ropy (o 20 % ročne). V dôsledku výrazných prírastkov produkcie preto intenzívne hľadá odbytiská. "Yukos ťaží v súčasnosti denne asi 1,3 milióna barelov ropy a o rok to bude 1,5 milióna barelov," zdôraznil R. Leonard. Náklady Yukosu na ťažbu sú podľa R. Leonarda v porovnaní s ostatnými ruskými firmami ako aj spoločnosťami z oblasti Blízkeho východu nízke (dosahujú 4 USD/barel). Na doteraz najväčšie trhy USA, západnej Európy a východnej Ázie dodávajú v súčasnosti spoločnosti z Blízkeho východu denne 16 miliónov barelov a z Ruska asi 2 milióny barelov. Podľa R. Leonarda by vzhľadom na expanziu Yukosu mohol byť tento pomer v roku 2010 na úrovni 7 miliónov barelov z Ruska a 23 miliónov barelov z blízkeho Východu.

* Martin Kováčik nel

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 271
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 930
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 816
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 867
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 775
  6. Kam do tepla v januári? 2 370
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 321
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 074
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 221
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 186

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

Neprehliadnite tiež

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.