Mýto mierne dvihlo ceny niektorých liniek prímestskej dopravy

Mýto mierne zvýšilo ceny cestovného na niektorých linkách prímestskej dopravy.

BRATISLAVA. Od januára musia platiť mýtne autá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlostných komunikáciách a od pondelka 1. marca aj na vybraných cestách I. triedy.

"V nízkych percentách bolo niekde cestovné upravované, avšak vyššie územné celky už predtým deklarovali, že sa budú snažiť hľadať také riešenia s dopravcami práve týchto prímestských liniek, aby neprichádzalo k dramatickému zvyšovaniu cestovného," konštatoval pre TASR hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič.

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR aktuálne rieši aj problém spoplatnenia autobusov v niektorých mestách. Mýto pre mestské autobusy sa týka najmä Košíc, ale aj Bratislavy, konkrétne cesty I. triedy medzi Petržalkou a Jarovcami.

Práve so zástupcami magistrátu Košíc sa snaží rezort dopravy nájsť kompromis. "Stále sme v rokovaniach. Výsledok bude taký, že im určite vyjdeme v ústrety," podotkol Jurikovič.

Vybrané úseky ciest I. triedy, po ktorých premáva mestská doprava, by tak mali byť vyňaté zo spoplatnenia. Zmeny však bude musieť urobiť aj samotné mesto. Ide o upravenie územného plánu Košíc a tak rozšírenie intravilánu.

Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), ktoré presadzuje neplatenie mýta pre mestskú dopravu, si uvedomuje, že autobusy nemôžu dostať úplnú výnimku zo spoplatnenia. Došlo by totiž k rozporu s európskou legislatívou. Združenie tak pripravuje analýzu tých úsekov ciest I. triedy, po ktorých mestská doprava jazdí a ktoré by mohli byť zo spoplatnenia vyňaté.

Viceprezident ZMOS Milan Muška upozorňuje, že ak budú musieť platiť autobusy mýto, cena cestovného sa zvýši. "Takže beriem to tak, že je to skutočnosť, ku ktorej jednoducho dôjde, ak nebude nájdené iné východisko," zdôraznil pre TASR.

Možný rast cien nečaká ľudí iba v prípade dopravy, ale aj odvozu komunálneho odpadu. Smetiarske vozidlá totiž nedostali výnimku z platenia mýtneho, ako ju dostali napríklad autá hasičského zboru. "Vyzerá to tak, že budeme musieť premietnuť náklady, ktoré vzniknú so zvýšením nákladov na prepravu druhotných surovín, do ceny, ktorú budú musieť zaplatiť občania," vysvetlil Muška.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 115
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 998
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 140
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 316
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 924
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 258
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 065
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 795
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 652

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop