AKTUALIZOVANÉ 21:05

Mýto sa v marci spustí naplno

Elektronické mýto sa od jeho spustenia neustále prerába. Už je vraj prerobené natoľko, že ďalšie zmeny sa môžu robiť aj za plného chodu systému.

S požiadavkou znížiť počet spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy dopravcovia zatiaľ neuspeli.(Zdroj: ČTK)

Pôvodná agentúrna správa bola nahradená autorským textom SME.

BRATISLAVA. Od pondelka sa bude mýto platiť opäť aj na cestách prvej triedy. Po jedenapolmesačnom odstavení sa na tom dohodli zástupcovia registrovaných dopravcov s ministerstvom dopravy. Usúdili, že najvážnejšie problémy mýta sú už vyriešené.

„Musíme uznať, že argumenty, ktoré viedli k zastaveniu platenia mýta, sa pominuli. Objavujú sa len drobné záležitosti, ktoré riešime," povedal po dnešnom rokovaní viceprezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavol Jančovič.

Mýto na jednotkách stopol premiér Robert Fico dva týždne po jeho spustení. Vyšiel tak v ústrety dopravcom, ktorí pre nespravodlivo nastavené mýto blokovali cesty po celom Slovensku. Na dnešnom rokovaní o opätovnom spustení mýta na jednotkách sa však Únia dopravcov nezúčastnila. Ministerstvo jej účasť znova odmietlo s tým, že ide o posledné stretnutie komisie v stálom zložení.

Hrozí vyostrenie konfliktu

Spoplatnenie jednotiek
  • 1. január - spustenie mýta.
  • 7. január - dopravcovia začali štrajkovať po celom Slovensku.
  • 11. január - premiér ohlásil ústupky. Končí sa ostrý štrajk.
  • 14. január - cesty prvej triedy sú od mýta oslobodené. Vraj do konca februára. Je to jeden z viacerých ústupkov premiéra.
  • 28. január - premiér vyhlásil, že mýto sa naplno spustí, keď sa zmeny systému osvedčia v praxi.
  • 1. marec - mýto sa má naplno spustiť.

Najdôležitejšou požiadavkou únie je znížiť počet spoplatnených kilometrov jednotiek z vyše 1400 na necelých 400 kilometrov. Aj keď premiér takúto zmenu vylúčil, dočasne sa za hlavné cesty aspoň neplatilo. Opätovné spoplatnenie tak veští zostrenie konfliktu.

Prezident únie Jaroslav Polaček tvrdí, že dopravcovia chystajú reakciu. Problémy nášho mýta chcú podľa jeho slov preniesť na medzinárodnú úroveň, kde poukážu na chyby v „mýtnej legislatíve". Podrobnosti nespresnil. „Tie chyby sú a vytiahneme ich tak, aby sme z toho urobili medzinárodnú hanbu," povedal.

Oslobodenie hlavných ciest od mýta sa napokon natiahlo na 46 dní. Každý deň odstávky znižuje odhadované príjmy z mýta aj o 200­tisíc eur. Štátna kasa tak prišla o 9,2 milióna eur. To nie sú jediné straty, ktoré pre zmeny v mýtnom systéme vznikli.

Cesty prvej triedy totiž neboli dočasne spoplatňované práve preto, aby sa nedostatky odstránili, a to niečo stojí. Prevádzkovateľ mýta firma SkyToll musela napríklad od februára rozsekať spoplatnené úseky ciest na drobnejšie, aby dopravcovia platili mýto spravodlivejšie podľa toho, koľko kilometrov prejazdia. Náklady na tieto zmeny zatiaľ SkyToll počíta, potom ich predloží Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ďalšie zmeny mýto ešte len čakajú. Od apríla by sa mali úseky „naporciovať" ešte podrobnejšie. To zároveň znamená, že satelity zachytia viac príchodov áut na spoplatnené úseky. Vždy, keď auto na takýto úsek vojde, systém zaznamená transakciu. Jedna stojí asi jednu korunu (3,3 centa). Otázkou je, či si štát v zmluve objednal dostatok transakcií, alebo bude doplácať. Ďalšie výdavky vzniknú, keď štát osadí na všetkých spoplatnených úsekoch značky. To chce urobiť do konca júna.

Cestovné sa upravuje

Daňoví poplatníci však pocítia mýto aj priamo na vlastnej koži. Viacerí autobusoví dopravcovia si ho už totiž započítali do cien. Iní čakajú, kým budú presne poznať svoje náklady.

„V priemere bolo cestovné v diaľkovej doprave zvýšené zhruba o 10 percent," povedala Eva Vozárová, hovorkyňa dopravcu Slovak Lines. Dodala, že pre zníženie spotrebnej dane na naftu sa firma opäť chystá ceny znižovať, zatiaľ však nevie vyčísliť, o koľko.

V prímestskej doprave do 100 kilometrov Slovak Lines ceny nemenil. Cenníky sú tu totiž regulované župami. Väčšina z nich zatiaľ ceny nemenila.

„Po zavedení mýta sa predpokladá zvýšenie nákladov dopravcov, ktorí zabezpečujú prímestskú autobusovú dopravu na území Banskobystrického kraja vo výške zhruba 500­tisíc eur," povedal Roman Kovalčík z oddelenia dopravných služieb banskobystrickej župy. Dodal, že župa zatiaľ prepočítava, či ceny napokon aj nezníži pre pokles dane z nafty.

„Urobíme tak, len čo budeme presne vedieť prepočítať dosah mýta na naše náklady," povedal Kovalčík. V Žiline sa zasa ceny chystajú prehodnotiť na konci štvrťroka.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 857
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 278
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 842
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 533
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 308
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 238
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 220
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 143
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 088

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky aj na mäso.

SVET

Ukrajina je na kupčenie so zbraňami ideálna, využila to aj Severná Kórea

Kyjev a Moskva sa sporia o to, odkiaľ prišli motory pre severokórejské rakety.

Neprehliadnite tiež

Podpora mladých pri hypotékach sa daňovým bonusom zjednoduší, tvrdí Kažimír

Podpora hypotekárneho bývania pre mladých by mala byť po novom pre ľudí jednoduchšia a menej administratívne náročná.

Úrad vlády nakúpil nové autá za 95-tisíc eur

Jedno z nich má slúžiť na zásobovanie hotela Bôrik.

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky nielen na alkohol, ale aj na mäso.

Zmes z kontaminovaných vajec sa dostala aj do bratislavských hotelov

Viac informácií má poskytnúť ministerstvo pôdohospodárstva.