RUSSELHEIM. Podľa nemeckého denníka Handelsblatt sa tým strácajú vyhliadky vedenia Opela na získanie pomoci z Deutschlandsfondu, ktorý zriadila spolková vláda na podporu firiem silno postihnutých krízou. Opel tento názor dnes odmietol.
Podľa oficiálnych údajov v periodiku Bundesanzeiger podnik Adam Opel GmbH dosiahol predvlani stratu 1,1 miliardy eur a súčasne sa jeho vlastný kapitál stenčil na 200 miliónov eur. V Opeli sa neustále prejavoval nedostatok likvidity. Podiel jeho vlastného kapitálu klesol na 2,6 %, kým v roku 2007 dosahoval 11,2 %. V roku 2007 dosiahla jeho strata 363 miliónov eur.
Handelsblatt dodal, že "údaje zosilňujú pochybnosti, či Opel spĺňa prísne kritériá pre poskytnutie štátnej pomoci". Podľa nich musí podnik, ktorý žiada štátnu pomoc, dokázať, že pred prvým júlom 2008 nemal nijaké hospodárske problémy.
Hovorca Opela uviedol, že sa Adam Opel GmbH z roku 2008 nedá porovnávať so súčasnou situáciou spoločnosti Opel/Vauxhall. Údaje, ktoré boli zverejnené teraz, sa vzťahujú len na nemecké závody. Ale od mája 2009 prešli všetky aktivity GM v Európe pod Opel, vrátane Vauxhallu.
Hovorca dodal, že sa žiadosť šéfa Opela Nicka Reillyho na štátnu pomoc vyše 1,5 miliardy eur z Deutchlandsfondu musí posudzovať s prihliadnutím na celý súčasný podnik. Podľa neho "Opel sa k prvému júlu 2008 nenachádzal v problémoch".
Vlani však európska centrála GM, ktorá medzitým zanikla, uviedla, že jej podnikanie, ktorého kľúčovou značkou bol Opel, dosiahla v roku 2008 prevádzkovú stratu 2,3 miliardy eur.
Informovala o tom agentúra DPA a nemecký denník Handelsblatt.