Brusel 25. apríla (TASR) - Výhody presunu prepravy nákladov z ciest na železnice sú z hľadiska životného prostredia len minimálne a v žiadnom prípade nejde o všeliek, ako to s obľubou vyhlasujú politici Európskej únie (EÚ). Európska komisia totiž chce do roka 2020 zvýšiť podiel železníc na nákladnej doprave zo súčasných 8% na 15% a podporiť kombinovanú dopravu cesty-železnice-vodné toky.
Podľa správy nemeckých konzultačných organizácií IFEU a SGKV pre Medzinárodnú úniu cestnej dopravy (IRU) totiž mnohé faktory, ako cestné vzdialenosti k železničným terminálom či nevyužitý priestor vo vlakoch, spôsobujú, že úspory energie na železnici sú v porovnaní s cestami len minimálne.
IRU dúfa, že tento dôkaz pomôže poraziť politický trend zvyšovania objemu "kombinovanej dopravy", kde v úsilí o zníženie zahltenia cestnej siete a emisií škodlivých plynov sa náklad prekladá z kamiónov na železnice alebo vodné cesty na veľkú časť trasy.
IFEU a SGKV pritom porovnávali spotrebu energie na 14 európskych kombinovaných dopravných trasách s porovnateľnými cestnými trasami. Zistili pritom, že spotreba by na niektorých trasách, napríklad z Antverp do Milána, klesla na polovicu, keby sa kontajnery dopravovali len vlakmi. Tieto úspory sú však oveľa menšie, keď sa použijú ťahače a často sú nulové, keď sa na vlaky nakladajú celé kamióny.
Naproti tomu Komunita európskych železníc odhaduje, že železničná doprava v porovnaní s ekvivalentnými cestnými trasami využíva len štvrtinu objemu energie, čo prináša príslušné zníženie emisií "skleníkových" plynov, považovaných za príčinu globálneho otepľovania.
Jednou z príčin týchto podstatných rozdielov medzi tvrdeniami IRU a komunity je fakt, že transport kamiónov alebo ťahačov na vlakoch vyžaduje oveľa viac energie na tonu prepraveného nákladu než preprava objemového nákladu, napríklad, uhlia.
"Už 20 rokov počúvame, že riešením je kombinovaná doprava. Lenže kombinovaná doprava je viac než akýsi politický nástroj, ktorý umožňuje politikom odôvodňovať pokuty a obmedzenia cestnej dopravy... a umožňuje im vyhnúť sa investíciám do infraštruktúry," povedal pre agentúru Reuters generálny tajomník IRU Martin Marmy. IRU pritom rozbehla kampaň proti obmedzeniam premávky kamiónov, najmä na trasách cez Alpy a žiada viac štátnych peňazí pre cestnú dopravu.
* 1 sov