Presun nákladov z ciest na železnice prináša len minimálne ekologické výhody

Brusel 25. apríla (TASR) - Výhody presunu prepravy nákladov z ciest na železnice sú z hľadiska životného prostredia len minimálne a v žiadnom prípade ...

Brusel 25. apríla (TASR) - Výhody presunu prepravy nákladov z ciest na železnice sú z hľadiska životného prostredia len minimálne a v žiadnom prípade nejde o všeliek, ako to s obľubou vyhlasujú politici Európskej únie (EÚ). Európska komisia totiž chce do roka 2020 zvýšiť podiel železníc na nákladnej doprave zo súčasných 8% na 15% a podporiť kombinovanú dopravu cesty-železnice-vodné toky.

Podľa správy nemeckých konzultačných organizácií IFEU a SGKV pre Medzinárodnú úniu cestnej dopravy (IRU) totiž mnohé faktory, ako cestné vzdialenosti k železničným terminálom či nevyužitý priestor vo vlakoch, spôsobujú, že úspory energie na železnici sú v porovnaní s cestami len minimálne.

IRU dúfa, že tento dôkaz pomôže poraziť politický trend zvyšovania objemu "kombinovanej dopravy", kde v úsilí o zníženie zahltenia cestnej siete a emisií škodlivých plynov sa náklad prekladá z kamiónov na železnice alebo vodné cesty na veľkú časť trasy.

IFEU a SGKV pritom porovnávali spotrebu energie na 14 európskych kombinovaných dopravných trasách s porovnateľnými cestnými trasami. Zistili pritom, že spotreba by na niektorých trasách, napríklad z Antverp do Milána, klesla na polovicu, keby sa kontajnery dopravovali len vlakmi. Tieto úspory sú však oveľa menšie, keď sa použijú ťahače a často sú nulové, keď sa na vlaky nakladajú celé kamióny.

Naproti tomu Komunita európskych železníc odhaduje, že železničná doprava v porovnaní s ekvivalentnými cestnými trasami využíva len štvrtinu objemu energie, čo prináša príslušné zníženie emisií "skleníkových" plynov, považovaných za príčinu globálneho otepľovania.

Jednou z príčin týchto podstatných rozdielov medzi tvrdeniami IRU a komunity je fakt, že transport kamiónov alebo ťahačov na vlakoch vyžaduje oveľa viac energie na tonu prepraveného nákladu než preprava objemového nákladu, napríklad, uhlia.

"Už 20 rokov počúvame, že riešením je kombinovaná doprava. Lenže kombinovaná doprava je viac než akýsi politický nástroj, ktorý umožňuje politikom odôvodňovať pokuty a obmedzenia cestnej dopravy... a umožňuje im vyhnúť sa investíciám do infraštruktúry," povedal pre agentúru Reuters generálny tajomník IRU Martin Marmy. IRU pritom rozbehla kampaň proti obmedzeniam premávky kamiónov, najmä na trasách cez Alpy a žiada viac štátnych peňazí pre cestnú dopravu.

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 610
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 484
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 6 052
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 007
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 122
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 620
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 315
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 279
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 212
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 686

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

ŠPORT

Titul venoval Sagan manželke a šampiónovi, ktorý zahynul

Využil jedinú šancu, ktorú mal. Má tretí titul majstra sveta.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.