Presun nákladov z ciest na železnice prináša len minimálne ekologické výhody

Brusel 25. apríla (TASR) - Výhody presunu prepravy nákladov z ciest na železnice sú z hľadiska životného prostredia len minimálne a v žiadnom prípade ...

Brusel 25. apríla (TASR) - Výhody presunu prepravy nákladov z ciest na železnice sú z hľadiska životného prostredia len minimálne a v žiadnom prípade nejde o všeliek, ako to s obľubou vyhlasujú politici Európskej únie (EÚ). Európska komisia totiž chce do roka 2020 zvýšiť podiel železníc na nákladnej doprave zo súčasných 8% na 15% a podporiť kombinovanú dopravu cesty-železnice-vodné toky.

Podľa správy nemeckých konzultačných organizácií IFEU a SGKV pre Medzinárodnú úniu cestnej dopravy (IRU) totiž mnohé faktory, ako cestné vzdialenosti k železničným terminálom či nevyužitý priestor vo vlakoch, spôsobujú, že úspory energie na železnici sú v porovnaní s cestami len minimálne.

IRU dúfa, že tento dôkaz pomôže poraziť politický trend zvyšovania objemu "kombinovanej dopravy", kde v úsilí o zníženie zahltenia cestnej siete a emisií škodlivých plynov sa náklad prekladá z kamiónov na železnice alebo vodné cesty na veľkú časť trasy.

IFEU a SGKV pritom porovnávali spotrebu energie na 14 európskych kombinovaných dopravných trasách s porovnateľnými cestnými trasami. Zistili pritom, že spotreba by na niektorých trasách, napríklad z Antverp do Milána, klesla na polovicu, keby sa kontajnery dopravovali len vlakmi. Tieto úspory sú však oveľa menšie, keď sa použijú ťahače a často sú nulové, keď sa na vlaky nakladajú celé kamióny.

Naproti tomu Komunita európskych železníc odhaduje, že železničná doprava v porovnaní s ekvivalentnými cestnými trasami využíva len štvrtinu objemu energie, čo prináša príslušné zníženie emisií "skleníkových" plynov, považovaných za príčinu globálneho otepľovania.

Jednou z príčin týchto podstatných rozdielov medzi tvrdeniami IRU a komunity je fakt, že transport kamiónov alebo ťahačov na vlakoch vyžaduje oveľa viac energie na tonu prepraveného nákladu než preprava objemového nákladu, napríklad, uhlia.

"Už 20 rokov počúvame, že riešením je kombinovaná doprava. Lenže kombinovaná doprava je viac než akýsi politický nástroj, ktorý umožňuje politikom odôvodňovať pokuty a obmedzenia cestnej dopravy... a umožňuje im vyhnúť sa investíciám do infraštruktúry," povedal pre agentúru Reuters generálny tajomník IRU Martin Marmy. IRU pritom rozbehla kampaň proti obmedzeniam premávky kamiónov, najmä na trasách cez Alpy a žiada viac štátnych peňazí pre cestnú dopravu.

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 242
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 979
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 020
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 285
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 267
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 717
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 335
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 542
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 809
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 642

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop