Presun nákladov z ciest na železnice prináša len minimálne ekologické výhody

Brusel 25. apríla (TASR) - Výhody presunu prepravy nákladov z ciest na železnice sú z hľadiska životného prostredia len minimálne a v žiadnom prípade ...

Brusel 25. apríla (TASR) - Výhody presunu prepravy nákladov z ciest na železnice sú z hľadiska životného prostredia len minimálne a v žiadnom prípade nejde o všeliek, ako to s obľubou vyhlasujú politici Európskej únie (EÚ). Európska komisia totiž chce do roka 2020 zvýšiť podiel železníc na nákladnej doprave zo súčasných 8% na 15% a podporiť kombinovanú dopravu cesty-železnice-vodné toky.

Podľa správy nemeckých konzultačných organizácií IFEU a SGKV pre Medzinárodnú úniu cestnej dopravy (IRU) totiž mnohé faktory, ako cestné vzdialenosti k železničným terminálom či nevyužitý priestor vo vlakoch, spôsobujú, že úspory energie na železnici sú v porovnaní s cestami len minimálne.

IRU dúfa, že tento dôkaz pomôže poraziť politický trend zvyšovania objemu "kombinovanej dopravy", kde v úsilí o zníženie zahltenia cestnej siete a emisií škodlivých plynov sa náklad prekladá z kamiónov na železnice alebo vodné cesty na veľkú časť trasy.

IFEU a SGKV pritom porovnávali spotrebu energie na 14 európskych kombinovaných dopravných trasách s porovnateľnými cestnými trasami. Zistili pritom, že spotreba by na niektorých trasách, napríklad z Antverp do Milána, klesla na polovicu, keby sa kontajnery dopravovali len vlakmi. Tieto úspory sú však oveľa menšie, keď sa použijú ťahače a často sú nulové, keď sa na vlaky nakladajú celé kamióny.

Naproti tomu Komunita európskych železníc odhaduje, že železničná doprava v porovnaní s ekvivalentnými cestnými trasami využíva len štvrtinu objemu energie, čo prináša príslušné zníženie emisií "skleníkových" plynov, považovaných za príčinu globálneho otepľovania.

Jednou z príčin týchto podstatných rozdielov medzi tvrdeniami IRU a komunity je fakt, že transport kamiónov alebo ťahačov na vlakoch vyžaduje oveľa viac energie na tonu prepraveného nákladu než preprava objemového nákladu, napríklad, uhlia.

"Už 20 rokov počúvame, že riešením je kombinovaná doprava. Lenže kombinovaná doprava je viac než akýsi politický nástroj, ktorý umožňuje politikom odôvodňovať pokuty a obmedzenia cestnej dopravy... a umožňuje im vyhnúť sa investíciám do infraštruktúry," povedal pre agentúru Reuters generálny tajomník IRU Martin Marmy. IRU pritom rozbehla kampaň proti obmedzeniam premávky kamiónov, najmä na trasách cez Alpy a žiada viac štátnych peňazí pre cestnú dopravu.

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 391
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 041
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 357
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 368
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 245
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 768
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 471
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 190
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 764
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 679

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

KOMENTÁRE

Keď je na výber medzi Dúhou a Váhostavom

Kde uviazlo trestné oznámenie vyzerá ako otázka na policajných šéfov.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.