Vláda zlyhala pri emisiách dvakrát

Za emisné kvóty, ktoré environrezort nadštandardne daroval, mohla vláda znížiť štátny dlh. Alebo mohla peniaze dať ľuďom.

Keby štát nerozdával firmám viac emisných kvót, ako bolo treba, mohol zarobiť desiatky miliónov eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Rok 2008 patril na Slovensku k predkrízovému obdobiu. Finančná kríza sa o slovenské firmy iba obtrela, výrazný pokles produkcie nastal až nasledujúci rok.

Napriek tomu v roku 2008 podniky, ktoré dostali zadarmo tony emisných kvót skleníkových plynov, ich dokázali vo veľkej miere ušetriť. Až 6,8 milióna ton z 32,1 milióna nepotrebovali na svoju prevádzku.

Vláda si vyberá, ku komu bude štedrá, píše Ivan Štulajter

Ak by všetky voľné kvóty predali na burze, v lete 2008 by zarobili až 194 miliónov eur. Vtedy sa totiž cena za jednu tonu podnikových emisných povoleniek vyšplhala na svetových burzách až na 28,5 eura.

Mohol znížiť štátny dlh

Balík 32 miliónov ton emisných kvót dostali firmy od štátu zadarmo. Štát im ich nadelil z balíka 67 miliónov ton.

Ten ich zase dostal na základe medzinárodného dohovoru o Kjótskom protokole. Okrem toho, že štát musí zo svojho balíka vyčleniť emisie pre firmy, musí počítať aj s rezervou pre nové firmy, ale aj s balíkom, ktorý odovzdá do Bruselu za znečisťovanie ovzdušia automobilmi či čističkami.

Zvyšok, približne 17 miliónov ton ročne, ostalo štátu na predaj. Ide o takzvané AAU, ktoré vláda predala v roku 2008 garážovej firme Interblue Group po 5,05 eura za tonu a zarobila 75 miliónov eur. Tie použila na zatepľovanie.

Exminister životného prostredia László Miklós hovorí, že ak by firmy dostali len toľko emisných kvót, koľko naozaj potrebujú, ostalo by viac štátu. Za rok 2008 by tak mohol speňažiť skoro o sedem miliónov ton emisných kvót viac, napríklad aj formou aukcií ako Rakúšania.

Peniaze by mohol použiť rôzne. „Ak by štát jasne deklaroval, že ide o horúci vzduch, ktorý nie je viazaný zelenými projektmi, peniaze by mohol použiť podľa vlastného uváženia," povedal obchodník s emisiami Miroslav Wollner.

V roku 2008 by za „horúci vzduch" vláda dostala okolo štyroch eur za tonu. Za milióny ton, ktoré daroval firmám nad ich potrebu, tak mohol získať okolo 27 miliónov eur. „Mohol by ich použiť na niektoré dávky ľuďom," myslí si ekonóm Robert Prega z Tatrabanky. Tým by sa tlmilo zvyšovanie štátneho dlhu.

Keby vláda predala voľné kvóty s tým, že výnos použije na zníženie skleníkových plynov, získala by navyše minimálne 68 miliónov eur. Peniaze by mohla poskytnúť ľuďom ako nenávratnú finančnú výpomoc pri zatepľovaní. Z peňazí od Interblue Group sú návratné pôžičky.

Teoretické táraniny

Firmy vďačia za nadštandardné balíky emisných kvót a zárobky hlavne vďaka tomu, že za vlády Roberta Fica prestali existovať jasné pravidlá na prideľovanie emisií. Tvrdí to bývalý špecialista z ministerstva životného prostredia. To, čo poslalo ministerstvo do Bruselu, sú podľa neho iba „teoretické táraniny".

Jana Kaplanová, hovorkyňa environrezortu tvrdí, že pravidlá majú. Z jej odpovede však vyplýva, že nejde o žiadny konkrétny kľúč alebo vzorec. „Pri určovaní celkového množstva kvót sme použili viaceré dokumenty."

Malo ísť napríklad o historické údaje o emisiách od roku 1998 do roku 2003, makroekonomické prognózy ministerstva financií, projekciu emisií skleníkových plynov z roku 2004. Kaplanová odmieta, že by niektoré firmy dostali viac ako potrebovali.

Podľa nej veľké rozdiely vznikli aj pre krízu: „Ak sa vyskytujú prípady, keď majú niektoré firmy emisné kvóty vyššie, ako sú ich súčasné emisie, táto situácia môže byť zapríčinená napríklad znížením produkcie v dôsledku straty obchodných partnerov, prípadne realizovaním ekologických investícií, ktorými sa emisie znižujú."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 710
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 343
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 230
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 070
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 035
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 887
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 764
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 488
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 460
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 418

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop