PARÍŽ. Francúzsko zaznamenalo minulý rok rekordný pokles tržieb z predaja šampanského a koňaku. Príčinou je hospodárska kríza, ktorá obmedzila v roku 2009 spotrebu drahších alkoholických nápojov v USA a Británii, čo sú najväčšie trhy pre francúzske produkty. Američania doviezli v roku 2009 francúzske vína a liehoviny za 1,34 miliardy eur, čo je menej o takmer 23 % a tržby z predaja do Británie klesli o 20,2 %.
Podľa Federácie francúzskych vývozcov vín a liehovín klesli celkové tržby z predaja týchto produktov za minulý rok oproti roku 2008 o 17 % na 7,74 miliardy eur. Ako dodal hovorca federácie Renaud Gaillard, je to najväčší medziročný prepad a zároveň prvý pokles v tržbách od roku 2004.
Najväčší pokles medzi alkoholickými nápojmi zaznamenali šampanské a koňak. Objem vývozu šampanského klesol za rok 2009 o takmer 22 % na 8,87 milióna 12-fľaškových debien. V tržbách to znamenalo prepad o 28 % na 1,6 miliardy eur. Podobne aj o koňak bol výrazne nižší záujem. Tržby z jeho predaja klesli o 15,6 % na 1,4 miliardy eur.
Jediným svetlým bodom medzi liehovinami bola paradoxne vodka, s ktorou si Francúzov len málokto spája. Tržby z predaja francúzskej vodky vzrástli v roku 2009 o 13,7 % na 238 miliónov eur. Najviac sa na tom podieľali USA, ktoré dovážajú až 70 % z celkovej produkcie francúzskej vodky.