BRATISLAVA. Na cestách prvej triedy sa stále nevyberá mýto. Každý deň tak podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) štátna pokladnica dostáva o 200tisíc eur menej. K včerajšku je teda strata zhruba 6 miliónov eur.
Podľa premiéra Roberta Fica (Smer) ide o „výpadky spôsobené novými prvkami v mýte". To sú najmä zmeny v mýtnych faktúrach, ale tiež zrušenie mýta za úseky, ktoré kamión neprejde celé. Napriek tomu, že mýto sa po jeho spustení muselo „prerábať", premiér toho, kto má straty na svedomí, hľadať ani trestať nemieni. „Vláda sa k tejto téme postavila korektne, lebo vyšla v ústrety oprávneným požiadavkám, ktoré prišli," povedal Fico.
Kamionisti a opozícia
Opozičný politik Stanislav Janiš (SDKÚ) hovorí, že na vine je prevádzkovateľ mýta, firma Skytoll a Národná diaľničná spoločnosť. „Keby mýto nabehlo a fungovalo od 1. januára tak, ako malo, tak nie je žiadny problém," povedal.
Je to však podľa Fica práve opozícia, ktorá stojí za aktivitami dopravcov v združení UNAS. Tí proti mýtu protestovali v uliciach. Sekundovať protivládnej kampani mali aj médiá, vyhlásil včera. „Dvadsiateho piateho februára sa chystajú na absolútny politický míting," zhodnotil premiér plánovanú demonštráciu únie.
Osobné autá nemajú platiť
Janiš tvrdí, že opozícia s dopravcami rieši technické problémy. Podľa prezidenta únie Jaroslava Polačeka politiku z mýta robí práve premiér. „Odpútava pozornosť od toho, ako je celý systém spackaný."
Nepozdáva sa mu tiež, že osobným autám neplánuje premiér zdražovať diaľničné nálepky, kým „nebude postavená aspoň základná diaľničná sieť", zatiaľ čo kamióny musia platiť mýto aj za tankodromy. Fico včera odmietol aj mýto pre osobné autá s tým, že ani nebolo v pláne.
Vážny však o mýte pre osobné autá hovoril viackrát. Skloňovali sa termíny 2012 či 2013. Tento rozpor sa dá vysvetliť aj blížiacimi sa voľbami.
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO