Spájanie železníc je nezmysel, tvrdí ich bývalý šéf

Ondrej Matej, ktorý viedol pri druhej dzurindovej vláde Železničnú spoločnosť Slovensko, považuje za jeden z dôvodov vytvorenia štátneho železničného holdingu zneprehľadnenie finančných tokov.

BRATISLAVA. Zneprehľadnenie finančných tokov kvôli vlani poskytnutým štátnym pôžičkám Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), a.s., a zabránenie alebo sťaženie možného predaja Carga v budúcnosti - to sú podľa bývalého predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK Slovensko), a.s. Ondreja Mateja dva z hlavných dôvodov zámeru ministerstva dopravy na vytvorenie štátneho holdingu z troch železničných spoločností.

"Hlavným motívom spustiť takýto závažný legislatívny proces tesne pred voľbami a bez širokej odbornej diskusie je pripraviť teplé miestečka, trafiky pre odborárskych predákov za čušanie o stave na železniciach pred voľbami v júni tohto roku," uviedol Matej pre agentúru SITA ako ďalší z dôvodov chystaného organizačného majetkového a personálneho prepojenia troch štátnych železničných spoločností.

Tie by mala podľa rezortu dopravy zastrešovať spoločnosť Slovenské železnice, a.s. vo vlastníctve štátu od roku 2011. Vláda schválila legislatívny zámer ministerstva dopravy na nové usporiadanie železníc na rokovaní 10. februára. Matej viedol osobného železničného dopravcu pri druhej vláde Mikuláša Dzurindu a v súčasnosti je predsedom SDKÚ-DS v Prešovskom kraji.

Nepotrebné spájanie

Nové organizačné usporiadanie železníc nie je podľa bývalého riaditeľa ZSSK Slovensko vôbec potrebné. "Keď si porovnáte náplň budúcej spoločnosti Slovenské železnice s náplňou sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy, tak zistíte, že sú skoro rovnaké. Navyše jeden zo štátnych tajomníkov na ministerstve má na starosti práve sektor železníc," dodal Matej.

Podľa neho dôjde v prvom kroku nového usporiadania železníc len k zvýšeniu nákladov približne o 1,2 mil. eur a po úplnom dobudovaní až približne o 8 až 9 mil. eur. K úsporám nedôjde vôbec, skôr sa zvýšia napríklad finančné náklady.

Schválenie napriek protestom

"Je neuveriteľné, že 20 rokov po revolúcii sa vládou schválil legislatívny zámer aj napriek zamietavým stanoviskám Protimonopolného úradu, ale aj ministerstva financií. Pripomienky Protimonopolného úradu sú opodstatnené a nemožno ich nebrať do úvahy," uviedol ďalej Matej.

Schváliť takýto proces bez analýzy nákladov a výnosov, ako žiadal rezort financií, si podľa neho určite nedovolí žiadna renomovaná spoločnosť. Matej tvrdí, že ak vláda bude takto schvaľovať materiály, "Slovensko sa rýchlo z bohatého tigra Európy stane chudobnou kostolnou myšou".

Oddelenie železničných spoločností v roku 2002 a 2005, tvrdí Matej, bolo nevyhnutné nielen z pohľadu legislatívy Európskej únie, ale hlavne kvôli zaťaženiu železničného sektoru pre štátny rozpočet.

Oddelenie je potrebné

"Infraštruktúra (správca ŽSR) musí byť úplne oddelená od operátorov. Jej hlavnou a vlastne jedinou náplňou je poskytnúť všetkým, nielen štátnym operátorom kvalitnú železničnú infraštruktúru, za ktorú si zaplatia. Aby bol na manažéra infraštruktúry zabezpečený tlak poskytovať čo najkvalitnejšie služby, musia byť užívatelia služieb, akákoľvek osobná a nákladná doprava, úplne oddelení," dodal Matej.

Ich vzťah má byť podľa neho postavený výlučne na obchodnej báze.

Tieto ciele sa podľa Mateja splnili oddelením najprv správcu infraštruktúry železníc od prepravcu a následne rozdelenie prepravcu na osobnú a nákladnú dopravu. Stačilo už len transformovať ŽSR na obchodnú spoločnosť, zabezpečiť pre ňu dostatok zdrojov zo štátneho rozpočtu, ale priamo, nie pôžičkami.

Následne by mali byť znížené poplatky za dopravnú cestu, ktoré by umožnili nákladnej aj osobnej preprave zabezpečiť viac tovaru a osôb a tým vyššie tržby.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 733
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 790
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 068
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 455
  5. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 411
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 392
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 473
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 712
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 363
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop