SME
Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

Spájanie železníc je nezmysel, tvrdí ich bývalý šéf

Ondrej Matej, ktorý viedol pri druhej dzurindovej vláde Železničnú spoločnosť Slovensko, považuje za jeden z dôvodov vytvorenia štátneho železničného holdingu zneprehľadnenie finančných tokov.

BRATISLAVA. Zneprehľadnenie finančných tokov kvôli vlani poskytnutým štátnym pôžičkám Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), a.s., a zabránenie alebo sťaženie možného predaja Carga v budúcnosti - to sú podľa bývalého predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK Slovensko), a.s. Ondreja Mateja dva z hlavných dôvodov zámeru ministerstva dopravy na vytvorenie štátneho holdingu z troch železničných spoločností.

"Hlavným motívom spustiť takýto závažný legislatívny proces tesne pred voľbami a bez širokej odbornej diskusie je pripraviť teplé miestečka, trafiky pre odborárskych predákov za čušanie o stave na železniciach pred voľbami v júni tohto roku," uviedol Matej pre agentúru SITA ako ďalší z dôvodov chystaného organizačného majetkového a personálneho prepojenia troch štátnych železničných spoločností.

Tie by mala podľa rezortu dopravy zastrešovať spoločnosť Slovenské železnice, a.s. vo vlastníctve štátu od roku 2011. Vláda schválila legislatívny zámer ministerstva dopravy na nové usporiadanie železníc na rokovaní 10. februára. Matej viedol osobného železničného dopravcu pri druhej vláde Mikuláša Dzurindu a v súčasnosti je predsedom SDKÚ-DS v Prešovskom kraji.

Nepotrebné spájanie

Nové organizačné usporiadanie železníc nie je podľa bývalého riaditeľa ZSSK Slovensko vôbec potrebné. "Keď si porovnáte náplň budúcej spoločnosti Slovenské železnice s náplňou sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy, tak zistíte, že sú skoro rovnaké. Navyše jeden zo štátnych tajomníkov na ministerstve má na starosti práve sektor železníc," dodal Matej.

Podľa neho dôjde v prvom kroku nového usporiadania železníc len k zvýšeniu nákladov približne o 1,2 mil. eur a po úplnom dobudovaní až približne o 8 až 9 mil. eur. K úsporám nedôjde vôbec, skôr sa zvýšia napríklad finančné náklady.

Schválenie napriek protestom

"Je neuveriteľné, že 20 rokov po revolúcii sa vládou schválil legislatívny zámer aj napriek zamietavým stanoviskám Protimonopolného úradu, ale aj ministerstva financií. Pripomienky Protimonopolného úradu sú opodstatnené a nemožno ich nebrať do úvahy," uviedol ďalej Matej.

Schváliť takýto proces bez analýzy nákladov a výnosov, ako žiadal rezort financií, si podľa neho určite nedovolí žiadna renomovaná spoločnosť. Matej tvrdí, že ak vláda bude takto schvaľovať materiály, "Slovensko sa rýchlo z bohatého tigra Európy stane chudobnou kostolnou myšou".

Oddelenie železničných spoločností v roku 2002 a 2005, tvrdí Matej, bolo nevyhnutné nielen z pohľadu legislatívy Európskej únie, ale hlavne kvôli zaťaženiu železničného sektoru pre štátny rozpočet.

Oddelenie je potrebné

"Infraštruktúra (správca ŽSR) musí byť úplne oddelená od operátorov. Jej hlavnou a vlastne jedinou náplňou je poskytnúť všetkým, nielen štátnym operátorom kvalitnú železničnú infraštruktúru, za ktorú si zaplatia. Aby bol na manažéra infraštruktúry zabezpečený tlak poskytovať čo najkvalitnejšie služby, musia byť užívatelia služieb, akákoľvek osobná a nákladná doprava, úplne oddelení," dodal Matej.

Ich vzťah má byť podľa neho postavený výlučne na obchodnej báze.

Tieto ciele sa podľa Mateja splnili oddelením najprv správcu infraštruktúry železníc od prepravcu a následne rozdelenie prepravcu na osobnú a nákladnú dopravu. Stačilo už len transformovať ŽSR na obchodnú spoločnosť, zabezpečiť pre ňu dostatok zdrojov zo štátneho rozpočtu, ale priamo, nie pôžičkami.

Následne by mali byť znížené poplatky za dopravnú cestu, ktoré by umožnili nákladnej aj osobnej preprave zabezpečiť viac tovaru a osôb a tým vyššie tržby.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  2. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  3. Investície s fixným ročným výnosom 5,5 % - 8 %
  4. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  5. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  8. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  9. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  10. Mercedes-Benz EQV je elektrické riešenie všestranného vozidla
  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  3. Ako overiť či máte aktívny druhý pilier?
  4. Kurzarbeit – then, now and tomorrow
  5. Fanshop HC Košice prichádza s novinkami
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 670
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 579
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 992
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 386
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 298
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 980
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 967
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 792
  9. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 715
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 557
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Martin Miler

Doležal: Otvorenie zimnej sezóny v lyžiarskych strediskách stále nie je isté

Rezort dopravy má vypracovaný plán a čaká na vyjadrenie odborníkov.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Kvalitný plán obnovy si vyžaduje čas. Ale tomu Fico nerozumie, odkázal Heger

Minister financií reagoval na kritiku predsedu Smeru na absenciu plánu obnovy pre EÚ.

Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.