Spájanie železníc je nezmysel, tvrdí ich bývalý šéf

Ondrej Matej, ktorý viedol pri druhej dzurindovej vláde Železničnú spoločnosť Slovensko, považuje za jeden z dôvodov vytvorenia štátneho železničného holdingu zneprehľadnenie finančných tokov.

BRATISLAVA. Zneprehľadnenie finančných tokov kvôli vlani poskytnutým štátnym pôžičkám Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), a.s., a zabránenie alebo sťaženie možného predaja Carga v budúcnosti - to sú podľa bývalého predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK Slovensko), a.s. Ondreja Mateja dva z hlavných dôvodov zámeru ministerstva dopravy na vytvorenie štátneho holdingu z troch železničných spoločností.

"Hlavným motívom spustiť takýto závažný legislatívny proces tesne pred voľbami a bez širokej odbornej diskusie je pripraviť teplé miestečka, trafiky pre odborárskych predákov za čušanie o stave na železniciach pred voľbami v júni tohto roku," uviedol Matej pre agentúru SITA ako ďalší z dôvodov chystaného organizačného majetkového a personálneho prepojenia troch štátnych železničných spoločností.

Tie by mala podľa rezortu dopravy zastrešovať spoločnosť Slovenské železnice, a.s. vo vlastníctve štátu od roku 2011. Vláda schválila legislatívny zámer ministerstva dopravy na nové usporiadanie železníc na rokovaní 10. februára. Matej viedol osobného železničného dopravcu pri druhej vláde Mikuláša Dzurindu a v súčasnosti je predsedom SDKÚ-DS v Prešovskom kraji.

Nepotrebné spájanie

Nové organizačné usporiadanie železníc nie je podľa bývalého riaditeľa ZSSK Slovensko vôbec potrebné. "Keď si porovnáte náplň budúcej spoločnosti Slovenské železnice s náplňou sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy, tak zistíte, že sú skoro rovnaké. Navyše jeden zo štátnych tajomníkov na ministerstve má na starosti práve sektor železníc," dodal Matej.

Podľa neho dôjde v prvom kroku nového usporiadania železníc len k zvýšeniu nákladov približne o 1,2 mil. eur a po úplnom dobudovaní až približne o 8 až 9 mil. eur. K úsporám nedôjde vôbec, skôr sa zvýšia napríklad finančné náklady.

Schválenie napriek protestom

"Je neuveriteľné, že 20 rokov po revolúcii sa vládou schválil legislatívny zámer aj napriek zamietavým stanoviskám Protimonopolného úradu, ale aj ministerstva financií. Pripomienky Protimonopolného úradu sú opodstatnené a nemožno ich nebrať do úvahy," uviedol ďalej Matej.

Schváliť takýto proces bez analýzy nákladov a výnosov, ako žiadal rezort financií, si podľa neho určite nedovolí žiadna renomovaná spoločnosť. Matej tvrdí, že ak vláda bude takto schvaľovať materiály, "Slovensko sa rýchlo z bohatého tigra Európy stane chudobnou kostolnou myšou".

Oddelenie železničných spoločností v roku 2002 a 2005, tvrdí Matej, bolo nevyhnutné nielen z pohľadu legislatívy Európskej únie, ale hlavne kvôli zaťaženiu železničného sektoru pre štátny rozpočet.

Oddelenie je potrebné

"Infraštruktúra (správca ŽSR) musí byť úplne oddelená od operátorov. Jej hlavnou a vlastne jedinou náplňou je poskytnúť všetkým, nielen štátnym operátorom kvalitnú železničnú infraštruktúru, za ktorú si zaplatia. Aby bol na manažéra infraštruktúry zabezpečený tlak poskytovať čo najkvalitnejšie služby, musia byť užívatelia služieb, akákoľvek osobná a nákladná doprava, úplne oddelení," dodal Matej.

Ich vzťah má byť podľa neho postavený výlučne na obchodnej báze.

Tieto ciele sa podľa Mateja splnili oddelením najprv správcu infraštruktúry železníc od prepravcu a následne rozdelenie prepravcu na osobnú a nákladnú dopravu. Stačilo už len transformovať ŽSR na obchodnú spoločnosť, zabezpečiť pre ňu dostatok zdrojov zo štátneho rozpočtu, ale priamo, nie pôžičkami.

Následne by mali byť znížené poplatky za dopravnú cestu, ktoré by umožnili nákladnej aj osobnej preprave zabezpečiť viac tovaru a osôb a tým vyššie tržby.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 778
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 415
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 483
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 296
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 029
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 011
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 902
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 863
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 734
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 228

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

SVET

Rakeťák verzus vetchý starec. Kórejský konflikt je už osobný

KĽDR sa vyhráža, že odpáli bombu nad Pacifikom.

Neprehliadnite tiež

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.

Draghi: Nezamestnanosť mladých je vysoká, Európa to musí riešiť

Medzi hlavné príčiny vysokej miery nezamestnanosti mladých v niektorých krajinách eurozóny patria segmentácia pracovného trhu a slabé odborné vzdelávanie.

Uber v Londýne zrejme skončí, úradníci mu od októbra neobnovili licenciu

Rozhodnutie neobnoviť kontroverznej taxislužbe licenciu podporil aj starosta Londýna spolu s komunitou tradičných taxikárov.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním. Chýbajú jej kuriéri.