SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Spájanie železníc je nezmysel, tvrdí ich bývalý šéf

Ondrej Matej, ktorý viedol pri druhej dzurindovej vláde Železničnú spoločnosť Slovensko, považuje za jeden z dôvodov vytvorenia štátneho železničného holdingu zneprehľadnenie finančných tokov.

BRATISLAVA. Zneprehľadnenie finančných tokov kvôli vlani poskytnutým štátnym pôžičkám Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), a.s., a zabránenie alebo sťaženie možného predaja Carga v budúcnosti - to sú podľa bývalého predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK Slovensko), a.s. Ondreja Mateja dva z hlavných dôvodov zámeru ministerstva dopravy na vytvorenie štátneho holdingu z troch železničných spoločností.

"Hlavným motívom spustiť takýto závažný legislatívny proces tesne pred voľbami a bez širokej odbornej diskusie je pripraviť teplé miestečka, trafiky pre odborárskych predákov za čušanie o stave na železniciach pred voľbami v júni tohto roku," uviedol Matej pre agentúru SITA ako ďalší z dôvodov chystaného organizačného majetkového a personálneho prepojenia troch štátnych železničných spoločností.

Tie by mala podľa rezortu dopravy zastrešovať spoločnosť Slovenské železnice, a.s. vo vlastníctve štátu od roku 2011. Vláda schválila legislatívny zámer ministerstva dopravy na nové usporiadanie železníc na rokovaní 10. februára. Matej viedol osobného železničného dopravcu pri druhej vláde Mikuláša Dzurindu a v súčasnosti je predsedom SDKÚ-DS v Prešovskom kraji.

Nepotrebné spájanie

Nové organizačné usporiadanie železníc nie je podľa bývalého riaditeľa ZSSK Slovensko vôbec potrebné. "Keď si porovnáte náplň budúcej spoločnosti Slovenské železnice s náplňou sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy, tak zistíte, že sú skoro rovnaké. Navyše jeden zo štátnych tajomníkov na ministerstve má na starosti práve sektor železníc," dodal Matej.

Podľa neho dôjde v prvom kroku nového usporiadania železníc len k zvýšeniu nákladov približne o 1,2 mil. eur a po úplnom dobudovaní až približne o 8 až 9 mil. eur. K úsporám nedôjde vôbec, skôr sa zvýšia napríklad finančné náklady.

Schválenie napriek protestom

"Je neuveriteľné, že 20 rokov po revolúcii sa vládou schválil legislatívny zámer aj napriek zamietavým stanoviskám Protimonopolného úradu, ale aj ministerstva financií. Pripomienky Protimonopolného úradu sú opodstatnené a nemožno ich nebrať do úvahy," uviedol ďalej Matej.

Schváliť takýto proces bez analýzy nákladov a výnosov, ako žiadal rezort financií, si podľa neho určite nedovolí žiadna renomovaná spoločnosť. Matej tvrdí, že ak vláda bude takto schvaľovať materiály, "Slovensko sa rýchlo z bohatého tigra Európy stane chudobnou kostolnou myšou".

Oddelenie železničných spoločností v roku 2002 a 2005, tvrdí Matej, bolo nevyhnutné nielen z pohľadu legislatívy Európskej únie, ale hlavne kvôli zaťaženiu železničného sektoru pre štátny rozpočet.

Oddelenie je potrebné

"Infraštruktúra (správca ŽSR) musí byť úplne oddelená od operátorov. Jej hlavnou a vlastne jedinou náplňou je poskytnúť všetkým, nielen štátnym operátorom kvalitnú železničnú infraštruktúru, za ktorú si zaplatia. Aby bol na manažéra infraštruktúry zabezpečený tlak poskytovať čo najkvalitnejšie služby, musia byť užívatelia služieb, akákoľvek osobná a nákladná doprava, úplne oddelení," dodal Matej.

Ich vzťah má byť podľa neho postavený výlučne na obchodnej báze.

Tieto ciele sa podľa Mateja splnili oddelením najprv správcu infraštruktúry železníc od prepravcu a následne rozdelenie prepravcu na osobnú a nákladnú dopravu. Stačilo už len transformovať ŽSR na obchodnú spoločnosť, zabezpečiť pre ňu dostatok zdrojov zo štátneho rozpočtu, ale priamo, nie pôžičkami.

Následne by mali byť znížené poplatky za dopravnú cestu, ktoré by umožnili nákladnej aj osobnej preprave zabezpečiť viac tovaru a osôb a tým vyššie tržby.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 213
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 151
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 892
  4. Po Slovensku na motorke 6 563
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 6 111
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 5 940
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 786
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 344
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 797
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 18 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Ak sa staráme o obeť, musíme sa starať aj o páchateľa.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Aký bude Izrael po Netanjahuovi?


15. jún

Neprehliadnite tiež

Podporovatelia nového prezidenta Ebráhíma Raísího sa tešia z jeho víťazstva v prezidentských voľbách.

Voľby kritizovali aj Spojené štáty.


TASR 2 h
Ilustračná fotografia.

Ďalšie prerušenie výroby čaká aj bratislavský Volkswagen.


SITA 14 h
Austrálsky premiér Scott Morrison na stretnutí lídrov G7.

Vzťahy medzi Austráliou a Čínou eskalujú.


TASR 17 h
Cukor.

Spotreba aj cena cukru rastú.


TASR 22 h