BRATISLAVA. Náhradný spôsob výberu mýta, ticketing, narazil na kritiku Európskej komisie. „Plnohodnotný ticketing, zdá sa, nebudeme robiť. Konzultovali sme s Európskou komisiou, ktorá jeho zavedenie nevníma najlepšie," povedal včera minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).
Komisia tvrdí, že keď máme palubné jednotky, mali by ich používať všetci, aby bolo mýto spravodlivé. Pri ticketingu stačí kamionistovi kúpiť si lístok na jednu z vybraných trás a nemusí sa registrovať do satelitného mýta.
Ticketing zatiaľ funguje cez manuálne vypisovanie lístkov, ale od apríla sa počítalo s jeho zautomatizovaním.
Proti ticketingu sa ozývali konzorciá, ktoré Národná diaľničná spoločnosť vyradila z tendra o mýto. Slovakpass napríklad tvrdí, že keby vedel, že sa bude robiť aj ticketing, išiel by do súťaže s cenou aj o 100 miliónov eur nižšou. Už bez toho bola jeho ponuka o vyše 200 miliónov eur lacnejšia než víťazná.
Keď sa platí mýto cez tickety, nemusí mať prevádzkovateľ mýta toľko palubných jednotiek. Jedna pritom stojí 300 eur. To, že by ticketing zrejme pomohol aj firme SkyToll, včera povedal aj Vážny.
Právnik Marek Šmida naznačuje, že dodatkom o ticketingu by mohol Vážny naraziť aj na našu legislatívu. V zákone o verejnom obstarávaní sa totiž píše, že dodatok sa nemôže podpísať, ak jeho obsah podstatným spôsobom mení pôvodný predmet zákazky. V dostupnej tendrovej dokumentácii sa ticketing nespomína.
Otázkou je, ako sa komisia pozerá na náš „provizórny" systém vypisovania lístkov, ktorý má fungovať ešte do marca. Vážny tvrdí, že s tým problém nemá.
Podľa informácií SME však preverí sťažnosť dvoch občanov, ktorí sa na komisiu obrátili aj pre spustený ticketing. Od komisie už dostali spätnú väzbu: prípad vyšetrí ako sťažnosť voči štátu.
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO