Vážny cúvol pri mýte s ticketingom

Mýto sa bude u nás od apríla počítať zrejme už len cez satelit.

Minister dopravy zisťoval názor eurokomisie na ticketing. Podľa nej by sa u nás mali používať palubné jednotky.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Náhradný spôsob výberu mýta, ticketing, narazil na kritiku Európskej komisie. „Plnohodnotný ticketing, zdá sa, nebudeme robiť. Konzultovali sme s Európskou komisiou, ktorá jeho zavedenie nevníma najlepšie," povedal včera minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).

Komisia tvrdí, že keď máme palubné jednotky, mali by ich používať všetci, aby bolo mýto spravodlivé. Pri ticketingu stačí kamionistovi kúpiť si lístok na jednu z vybraných trás a nemusí sa registrovať do satelitného mýta.

Ticketing zatiaľ funguje cez manuálne vypisovanie lístkov, ale od apríla sa počítalo s jeho zautomatizovaním.

Proti ticketingu sa ozývali konzorciá, ktoré Národná diaľničná spoločnosť vyradila z tendra o mýto. Slovakpass napríklad tvrdí, že keby vedel, že sa bude robiť aj ticketing, išiel by do súťaže s cenou aj o 100 miliónov eur nižšou. Už bez toho bola jeho ponuka o vyše 200 miliónov eur lacnejšia než víťazná.

Keď sa platí mýto cez tickety, nemusí mať prevádzkovateľ mýta toľko palubných jednotiek. Jedna pritom stojí 300 eur. To, že by ticketing zrejme pomohol aj firme SkyToll, včera povedal aj Vážny.

Právnik Marek Šmida naznačuje, že dodatkom o ticketingu by mohol Vážny naraziť aj na našu legislatívu. V zákone o verejnom obstarávaní sa totiž píše, že dodatok sa nemôže podpísať, ak jeho obsah podstatným spôsobom mení pôvodný predmet zákazky. V dostupnej tendrovej dokumentácii sa ticketing nespomína.

Otázkou je, ako sa komisia pozerá na náš „provizórny" systém vypisovania lístkov, ktorý má fungovať ešte do marca. Vážny tvrdí, že s tým problém nemá.

Podľa informácií SME však preverí sťažnosť dvoch občanov, ktorí sa na komisiu obrátili aj pre spustený ticketing. Od komisie už dostali spätnú väzbu: prípad vyšetrí ako sťažnosť voči štátu.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 698
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 333
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 267
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 024
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 049
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 896
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 776
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 491
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 459
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 423

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

TECH

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop