AKTUALIZOVANÉ 18:55

Peniaze na D1 budú najskôr v apríli

Minister dopravy podpísal ďalší odklad termínu, dokedy majú byť peniaze na prvý balík PPP pokope.

Agentúrnu správu sme o 18:55 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Najnovší termín pre definitívny podpis úverov na 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom je 15. apríl. Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) sa na tom dohodol s koncesionárom tohto verejno-súkromného partnerstva (PPP) - spoločnosťou Slovenské diaľnice.

Čaká sa stále aj na úver od Európskej investičnej banky (EIB). Od nej by mala ísť až polovica stavebných nákladov na túto cestu, čiže miliarda eur. EIB vyčkáva na rozhodnutie Európskej komisie. Tá posudzuje, ako si Slovensko poradilo s jej envirozákonmi. Kým sa neuistí, že sme jej smernicu o posudzovaní vplyvov na životné prostredie preniesli do našich zákonov správne, nedá EIB zelenú pre „diaľničný" úver.

Komisia posudzuje aj ďalšie envirozáležitosti. „Sú tam dve vtáčie územia na úseku Turany - Hubová," povedal Vážny. Táto časť pritom zasahuje do európskeho chráneného územia Natura 2000. Minister tvrdí, že sa urobili kompenzačné opatrenia a komisia ich posudzuje.

Vážny je na 99 percent presvedčený, že v polovici apríla už všetky podpisy pod úver budú pohromade. „Termín je limitovaný aj bankami, pretože v konzorciu je 21 bánk, ktoré dali svoje bankové prísľuby na tri mesiace a to bolo zhruba 20. januára," povedal minister.

Ak nedôjde k finančnému uzatvoreniu, budú si musieť v predstavenstvách schvaľovať nové bankové prísľuby. Vážny dodal, že podmienky s EIB sú už dohodnuté. Štát sa zaručí za 70 percent tohto úveru, doteraz sa hovorilo o 80 percentách. Rozdiel je zrejme v tom, že EIB často vyžaduje, aby sa záruka týkala nielen istiny, ale aj úroku z požičanej sumy.

Finančné uzatvorenie sa odložilo už druhýkrát. Zatiaľ nie je jasné, či to posunie aj termíny výstavby diaľničných úsekov.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 745
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 996
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 235
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 361
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 346
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 910
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 621
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 553
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 462
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop